Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Στον απόηχο του παραδοσιακού γάμου του Πλατανίτη Ναυπακτίας

Στο πλαίσιο των πολιτιστικών εκδηλώσεων του Συλλόγου των Απανταχού Πλατανιτιωτών πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 3 Αυγούστου στο παλιό Δημοτικό Σχολείο Πλατανίτη η αναπαράσταση του παραδοσιακού γάμου από την παιδική θεατρική ομάδα του Συλλόγου.
Η θεατρική ομάδα του Συλλόγου απαρτίζεται από 24 παιδάκια και η παράσταση υλοποιήθηκε με τη σκηνοθετική καθοδήγηση της νηπιαγωγού, κυρίας Ελένης Δημητρέλλου και τη συμμετοχή της συγγραφέως Αριάδνης Δάντε, που έγραψε και τις δύο τελευταίες σκηνές του θεατρικού δρώμενου. Στο δρώμενο συμμετείχαν φιλικά η δημοσιογράφος Χρύσα Σπαή και η κυρία Μαίρη Ζαπαντιώτη.

Ελένη Δημητρέλλου - Αριάδνη Δάντε

Φωτογραφία της Elen Dim.


Το θεατρικό δρώμενο ξεκίνησε με το καλωσόρισμα των καλεσμένων από τον Πρόεδρο του Συλλόγου των Απανταχού Πλατανιτιωτών, κύριο Κωνσταντίνο Καμάρα και την ανακοίνωση της δράσης αλληλεγγύης που συναποφάσισαν οι Εκδόσεις Τσιπούπολη, η Αριάδνη Δάντε και ο Συλλογος των Απανταχού Πλατανιτιωτών για τους πληγέντες από τις πυρκαγιές της 23ης Ιουλίου στην Αττική. Συγκεκριμένα, για ΚΑΘΕ αγορά του παιδικού βιβλίου "Ψάχνοντας την ερμηνεία" της συγγραφέως στην εκδήλωση, αποδόθηκε από τις Εκδόσεις Τσιπούπολη το ποσό των 3 ευρώ στο Σύλλογο των Απανταχού Πλατανιτιωτών, για να κατατεθούν στον αντίστοιχο λογαριασμού του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού. 



Μετά τον χαιρετισμό του Προέδρου, ακολούθησαν τα καλωσορίσματα και οι ευχαριστίες της Ελένης Δημητρέλλου και της Αριάδνης Δάντε προς τους καλεσμένους και το θεατρικό δρώμενο ξεκίνησε με την περίληψη "τς Λένς τ' Πλατανίτ" για όλα όσα προηγήθηκαν μέχρι τη βραδιά της 3ης Αυγούστου. 



Στη συνέχεια ακολούθησαν οι σκηνές του παραδοσιακού γάμου. Οι μικροί πρωταγωνιστές παρουσίασαν το προξενιό, την υπογραφή των συμβολαίων για την προίκα, την προετοιμασία των προικιών, το ζύμωμα του παραδοσιακού τσουρεκιού του γάμου (ευγενική χορηγία της αρτοποιϊας ΚΟΝΔΥΛΗΣ), το ξύρισμα του γαμπρού και τα παινέματα της νύφης, όλα πλαισιωμένα με χορό και παραδοσιακά τραγούδια. 



Ξεχωριστή στιγμή για όλους ήταν η στιγμή που μπήκε στον προαύλειο χώρο του σχολείο η άμαξα του κυρίου Οδυσσέα Θέμελη με τον τετράποδο Φράνκο, συνοδεία του λαούτου και της ζεστής φωνής του κυρίου Παντελή Αναστασόπουλου, που τραγούδησε το "Σήμερα γάμος γίνεται". Τα παιδιά ακολουθώντας την άμαξα και τον λαουτιέρη οδηγήθηκαν σε ζευγάρια στην εκκλησία για να ξεκινήσει η σκηνή του γάμου. Εκεί ο παπάς με την κουμπάρα Αριάδνη Δάντε έδωσαν τις ευχές τους στο νιόπαντρο ζευγάρι και η "Λεν' τ' Πλατανιτ" έσπασε την πρεβέντα (παραδοσιακό τσουρέκι) στο κεφάλι της νύφης και τη μοίρασε με τη συγγραφέα στους καλεσμένους. Έπειτα, η κουμπάρα συνόδεψε το ζευγάρι στο κοινό για την παραδοσιακή ρίψη ρυζιού.


Φωτογραφία της Efi Samartzopanou.

Μετά το τέλος του γάμου ακολούθησε η σκηνή του γαμήλιου κεράσματος. 
Σύμφωνα μ' αυτή, η "Λέν' τ' Πλατανιτ" έκρυψε τα υλικά παρασκευής του κεράσματος της Αριάδνης και όλα τα κεράσματα που είχε προλάβει να ετοιμάσει η συγγραφέας για το γάμο, επειδή τσαντίστηκε που έδωσαν τη νύφη στον Γιάννο και όχι στους δικούς της γιους-λεβέντες. 
Θέλοντας να φέρει σε δύσκολη θέση την κουμπάρα του γάμου, της άφησε ένα γράμμα με πέντε αινίγματα, προκαλώντας την να τα επιλύσει, για να αποδείξει στο κοινό ότι πραγματικά γνωρίζει τα έθιμα του παραδοσιακού γάμου.



"Πέντε έθιμα, πέντε υλικά, πέντε μικρά στοιχεία 
θε να θυμίσουν στους παλιούς του γάμου την αξία".

Κάθε αίνιγμα αντιστοιχούσε σε ένα έθιμο και η Αριάδνη κατάφερε με τη βοήθεια των καλεσμένων να λύσει τα αινίγματα και να εντοπίσει τα πέντε υλικά για την παρασκευή των παραδοσιακών κουραμπιέδων, καθώς και τα πέντε στοιχεία που συνέθεταν την απάντηση για τη θέση του κρυμμένου κεράσματος. Στο τέλος του παιχνιδιού οι καλεσμένοι του γάμου κεράστηκαν με τους παραδοσιακούς κουραμπιέδες του φούρνου OVENLY και ακολούθησε η υπογραφή βιβλίων από τη συγγραφέα και το μοίρασμα των παιχνιδιών στους πρωταγωνιστές. 




Πέραν των δύο πρωτεργατών του παραδοσιακού γάμου, της Αριάδνης Δάντε και της Ελένης Δημητρέλλου, για την επιτυχή έκβαση της βραδιάς εργάστηκε ένα πλήθος ανθρώπων, στους οποίους οφείλονται ιδιαίτερες ευχαριστίες και είναι οι εξής:

  • Ο κύριος Οδυσσέας Θεμελής, που μετείχε στην παράσταση με την άμαξά του και τον τετράποδο Φράνκο,
  • Ο κύριος Παντελής Αναστασόπουλος, που προπορεύτηκε της άμαξας και έπαιξε και τραγούδησε το παραδοσιακό τραγούδι του γάμου,
  • Ο φούρνος OVENLY για την ευγενική χορηγία των κουραμπιέδων,
  • Η αρτοποιϊα ΚΟΝΔΥΛΗΣ για την ευγενική χορηγία της πρεβέντας,
  • Οι κυρίες Μαγδαληνή Καζανά, Παυλίτσα Αλεξοπούλου και Μαρία Τσερπέλη για τα αναμνηστικά χειροποίητα παιχνίδια των πρωταγωνιστών, 
  • Το Nafpaktianews.gr για την ευγενική χορηγία επικοινωνίας και την κάλυψη του ρεπορτάζ,
  • Το agriniobestof.gr και ο Κωνσταντίνος Σαμψών για την ευγενική χορηγία επικοινωνίας και την κάλυψη του ρεπορτάζ, 
  • Η Χρύσα Σπαή και η Μαίρη Ζαπαντιώτη για τη φιλική συμμετοχή στο θεατρικό δρώμενο,
  • Η Κοινωφελής Επιχείρηση του Δήμου Αγρινίου και ειδικά η κυρία Μαρία Παπαγεωργίου, Αντιδήμαρχος Πολιτισμού για την χορηγία της παραδοσιακής φορεσιάς από τη Ρούμελη, που φόρεσε η Αριάδνη Δάντε.


Οι Εκδόσεις Τσιπούπολη ευχαριστούν θερμά τον Σύλλογο των Απανταχού Πλατανιτιωτών, τη νηπιαγωγό Ελένη Δημητρέλλου και τη συγγραφέα Αριάδνη Δάντε για την εξαιρετική συνεργασία και προσδοκούν σε αντίστοιχες εκδηώσεις, που προάγουν τον πολιτισμό και την παράδοση μέσα από το δημιουργικό παιχνίδι.


Έναρξη εκδήλωσης
Προέλευση video: www.nafpaktianews.gr 

Παραδοσιακός γάμος: Μέρος 1ο - Έναρξη γάμου

Παραδοσιακός γάμος: Μέρος 2ο - Το κέρασμα του γάμου


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η πρώτη μου επίσκεψη στον Παράδεισο!

Το Εργαστήρι Σκέψης αποτελεί μια σειρά εργαστηρίων για παιδιά προσχολικής ηλικίας με στόχο τη δημιουργική μάθηση γεωμετρικών εννοιών, την εξοικείωση με την αλγοριθμική, την καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας και τη δημιουργική γραφή έχοντας ως βασικά εργαλεία την ψηφιακή αφήγηση και την παιχνιδοποίηση. Το Εργαστήρι δημιουργήθηκε με αφορμή την έρευνά μου στη Διδακτική της Πληροφορικής, στα πλαίσια των διδακτορικών μου σπουδών και την έμπνευση που μου δόθηκε από τα "μεγάλα μωρά" του Γ Βρεφονηπιακού Σταθμού Αθηνών και πραγματοποιείται σε τρία τμήματα του σταθμού. Στο εγχείρημα αυτό δεν μπορώ να μην αναφερθώ στην πολύτιμη υποστήριξη του προσωπικού και της διευθύντριας του Γ ΒΝΣΑ, αλλά και στην ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Το Εργαστήρι Σκέψης και η γνωριμία μου με τα παιδιά ξεκίνησε με το παραμύθι του Γίγαντα του Δάσους. Στην πρώτη μου επίσκεψή στο σταθμό είχαν έρθει μαζί μου οι πέντε κούκλες του παραμυθιού, που κυριολεκτικά μπήκαν στις καρδιές των παιδιών. Τα παιδιά γνώρισαν

Η κυρία Άνοιξη και τα νηπιαγωγάκια της Αντωνίτσας

"Λοιπόν, παιδάκια ας ξεκινήσουμε το μάθημά μας με το τραγουδάκι της κυρίας Άνοιξης", είπε η κυρία Αντωνία Στελιανού του 23ου Νηπιαγωγείου Αγρινίου την περασμένη Παρασκευή στους μαθητές της και πάτησε το play από το βιντεάκι.  Ποιος να το περίμενε όμως ότι θα παγώσει η οθόνη και το σύστημα θα "πετάξει" την κυρία  Αντωνία έξω από την τάξη! Η κυρία Αντωνία συνδέθηκε ξανά στην πλατφόρμα για να συνεχίσει το διαδικτυακό μάθημα με τα νηπιαγωγάκια της και προσπάθησε ξανά να βάλει το τραγουδάκι της κυρίας Άνοιξης. 26 Μάρτη βλέπετε! Μπήκε η Άνοιξη για τα καλά και πρέπει να την προϋπαντήσουμε και να της τραγούδησουμε με τα παιδιά! Μάταια όμως. Η κυρία Αντωνία ήταν απογοητευμένη. Εκείνη τη στιγμή χτύπησε το τηλέφωνό της. Κι ενώ είχε μάθημα, το τηλέφωνό της επέμενε να χτυπά! Τότε, το σήκωσε και προσπάθησε να καταλάβει ποια είναι στην άλλη γραμμή... Χωρίς να καταλαβαίνει πολλά, μια άγνωστη φωνή συνδέθηκε στη διαδικτυακή τάξη και εμφανίστηκε ένα άδειο παράθυρο με το όνομα "Αρ

1ο Εργαστήρι Σκέψης: Το σημείο

Στο πρώτο εργαστήρι τα παιδιά γνώρισαν τον Μαρσέλ, το προβατάκι μου, που είναι ντυμένο με μπόλικα ουράνια τόξα και πανέμορφα λουλούδια της Άνοιξης. Ο Μαρσέλ, το πρόβατο, αγαπά πολύ τη στιχουργική και το τραγούδι. Μάλιστα, έχει γράψει κι ένα τραγουδάκι για τα παιδιά, το οποίο φρόντισα να το εκτυπώσω σε μικρά χαρτάκια διπλής όψης για να το έχω μαζί μου στη συνάντησή μας. Αφού απήγγειλα κάποιους στίχους του τραγουδιού, μοίρασα στα παιδιά τα χαρτάκια και ξεκίνησα να τραγουδάω τον σκοπό του κάνοντας παντομίμα τις λέξεις "1, 1+1, 2, πηγαίνω" κτλ. Εκείνα άρχισαν να κουνιούνται στο ρυθμό και να προσπαθούν να μάθουν τις λέξεις. Το σημείο Ένα κι ένα κάνουν δύο το μαθαίνω στο σχολείο που πηγαίνω το πρωί σαν ξυπνήσει η Αυγή. Ένα κι ένα κάνουν δύο κι εγώ παίρνω ένα σημείο το αφήνω στο χαρτί μια τελίτσα να φανεί. Κι αφού βάλω το σημείο τον κανόνα για τα δύο φέρνω τώρα στο μυαλό κι άλλο ένα θέλω εδώ. Και μια δεύτερη τελεία ζωγραφίζω μ’ αγωνία και κοιτάζω στο χαρτί δύο σημεία είναι εκεί...