Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Εκπαιδευτικό πρόγραμμα "Ο Ενρίκε από το Μεξικό"

Ας πάει ο νους μας στο κακό, γιατί έρχεται, έρχεται ο Ενρίκε από το Μεξικό!
                              

Το ότι όλοι μας κρατάμε μόνιμα μια συσκευή τηλεφώνου στο χέρι, δεν αποτελεί είδηση. Σημαντικό νέο δεν αποτελεί επίσης και η πληροφορία ότι τα παιδιά μας είναι περισσότερο εξοικειωμένα με τις ηλεκτρονικές συσκευές από οτιδήποτε άλλο. Το γεγονός όμως ότι έχουμε τόσο στενή επαφή με τον κόσμο του Διαδικτύου, ίσως μας οδηγεί και σε ανασφαλή μονοπάτια. Κι αυτή δεν είναι μία ασήμαντη πληροφορία. Ακόμη κι αν εμείς οι μεγάλοι θεωρούμε ότι γνωρίζουμε καλά τα ηλεκτρονικά δρομάκια που διασχίζουμε, δυστυχώς δεν ισχύει το ίδιο για τα παιδιά μας. 
Είτε είμαστε μικροί, είτε μεγάλοι, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι όταν θέλουμε να πιάσουμε το όμορφο τριαντάφυλλο που βλέπουμε για να το μυρίσουμε, θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι εκτός από την ωραία του μυρωδιά, το τριαντάφυλλο διαθέτει και αγκάθια. Και γι' αυτό πρέπει να γνωρίζουμε και τον τρόπο με τον οποίο θα το κρατήσουμε, προκειμένου να μην μας τσιμπήσουν τα αγκάθια του. 

Το ίδιο ισχύει κι όταν παίρνουμε απλόχερα τις χρήσιμες πληροφορίες και τις καταπληκτικές εφαρμογές που μας σερβίρουν οι μηχανές αναζήτησης. Μέσα από το εκπαιδευτικό πρόγραμμα "Ο Ενρίκε στο Μεξικό" προσπαθώ να αφυπνίσω τα παιδιά ηλικίας 9-12 ετών, ώστε να καταλάβουν ότι το Διαδίκτυο δεν είναι ένα μονοπάτι στολισμένο με ροδοπέταλα. 
Σκοπός
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα “Ο Ενρίκε από το Μεξικό” σχεδιάστηκε με σκοπό να εξοικειώσει τους μικρούς μαθητές στις βασικές Αρχές Ασφάλειας Πληροφοριών μέσα από το θεατρικό παιχνίδι. Το πρόγραμμα αγκαλιάζει με αγάπη τη λογοτεχνία και τις ιδιότητες της εμπιστευτικότητας, της ακεραιότητας και της διαθεσιμότητας και η καινοτομία του βασίζεται στην ανάμιξη απλών στοιχείων που γνωρίζει ένα παιδί για την κατανόηση των κινδύνων που ελλοχεύει το Διαδίκτυο. 
Λίγα λόγια για το εκπαιδευτικό πρόγραμμα
Βασικό ρόλο στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα έχει η θεία Μνήμη, που είναι η θεία του μικρού Απόστολου και της Τύχης, από τα εκπαιδευτικά προγράμματα «Ο Απόστολος στην Πυθωνία» και η «Η Τύχη πάει στην παραλία».
Εν όψει των έκτων γενεθλίων της Τύχης, η θεία Μνήμη αποφασίζει να διοργανώσει ένα πάρτι-έκπληξη. Για να ευχαριστήσει τους προσκεκλημένους του πάρτι, σκέφτεται να παραγγείλει αντίτυπα των βιβλίων της από το βιβλιοπωλείο του κυρίου Φωτεινού. Η θεία Μνήμη στέλνει την ηλεκτρονική της παραγγελία της στον κύριο Φωτεινό, αλλά τελικά η επικοινωνία τους δεν θα παραμείνει μυστική. Οπότε, ας πάει ο νους στο κακό, γιατί όπως θα διαπιστώσετε, έρχεται, έρχεται ο Ενρίκε από το Μεξικό!
Σε ποιον απευθύνεται;
Το πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές 9-12 ετών.
Απαιτείται ειδικός εξοπλισμός;
Για την παρουσίαση του προγράμματος απαιτείται μια αίθουσα πολλαπλών χρήσεων, ένας προβολέας και άφθονη φαντασία.  
Στόχοι
Μέσα από έξι μικρές ιστορίες, τα παιδιά μαθαίνουν τις βασικές αρχές ασφάλειας πληροφοριών, προσεγγίζοντας την ακεραιότητα, την εμπιστευτικότητα, τη διαθεσιμότητα, την μη αποποίηση και την αυθεντικότητα.
Για κάθε ιστορία πραγματοποιείται μια σειρά ερωτήσεων, ώστε τα παιδιά να μπορέσουν να κατανοήσουν τα προβλήματα που προκαλεί ο κακός Ενρίκε.
Το συγκεκριμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα έχει στόχο την αφύπνιση όλων μας για τους κινδύνους που ελλοχεύει το Διαδίκτυο και την επίδειξη της απαραίτητης προσοχής από μέρους μας στις μεταξύ μας επικοινωνίες. 
Για τον προγραμματισμό παρουσίασης του εκπαιδευτικού προγράμματος "Ο Ενρίκε στο Μεξικό" μπορείτε να μου στείλετε email στην ηλεκτρονική διεύθυνση  ariadnidante @ gmail.com ή να επικοινωνήσετε μαζί μου στα κοινωνικά δίκτυα Facebook, Twitter : /ariadnidante.

Αριάδνη Δάντε
Μηχανικός Πληροφορικής - Συγγραφέας
MSc Ασφάλεια Πληροφοριακών και Επικοινωνιακών Συστημάτων

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η πρώτη μου επίσκεψη στον Παράδεισο!

Το Εργαστήρι Σκέψης αποτελεί μια σειρά εργαστηρίων για παιδιά προσχολικής ηλικίας με στόχο τη δημιουργική μάθηση γεωμετρικών εννοιών, την εξοικείωση με την αλγοριθμική, την καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας και τη δημιουργική γραφή έχοντας ως βασικά εργαλεία την ψηφιακή αφήγηση και την παιχνιδοποίηση. Το Εργαστήρι δημιουργήθηκε με αφορμή την έρευνά μου στη Διδακτική της Πληροφορικής, στα πλαίσια των διδακτορικών μου σπουδών και την έμπνευση που μου δόθηκε από τα "μεγάλα μωρά" του Γ Βρεφονηπιακού Σταθμού Αθηνών και πραγματοποιείται σε τρία τμήματα του σταθμού. Στο εγχείρημα αυτό δεν μπορώ να μην αναφερθώ στην πολύτιμη υποστήριξη του προσωπικού και της διευθύντριας του Γ ΒΝΣΑ, αλλά και στην ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Το Εργαστήρι Σκέψης και η γνωριμία μου με τα παιδιά ξεκίνησε με το παραμύθι του Γίγαντα του Δάσους. Στην πρώτη μου επίσκεψή στο σταθμό είχαν έρθει μαζί μου οι πέντε κούκλες του παραμυθιού, που κυριολεκτικά μπήκαν στις καρδιές των παιδιών. Τα παιδιά γνώρισαν

Η κυρία Άνοιξη και τα νηπιαγωγάκια της Αντωνίτσας

"Λοιπόν, παιδάκια ας ξεκινήσουμε το μάθημά μας με το τραγουδάκι της κυρίας Άνοιξης", είπε η κυρία Αντωνία Στελιανού του 23ου Νηπιαγωγείου Αγρινίου την περασμένη Παρασκευή στους μαθητές της και πάτησε το play από το βιντεάκι.  Ποιος να το περίμενε όμως ότι θα παγώσει η οθόνη και το σύστημα θα "πετάξει" την κυρία  Αντωνία έξω από την τάξη! Η κυρία Αντωνία συνδέθηκε ξανά στην πλατφόρμα για να συνεχίσει το διαδικτυακό μάθημα με τα νηπιαγωγάκια της και προσπάθησε ξανά να βάλει το τραγουδάκι της κυρίας Άνοιξης. 26 Μάρτη βλέπετε! Μπήκε η Άνοιξη για τα καλά και πρέπει να την προϋπαντήσουμε και να της τραγούδησουμε με τα παιδιά! Μάταια όμως. Η κυρία Αντωνία ήταν απογοητευμένη. Εκείνη τη στιγμή χτύπησε το τηλέφωνό της. Κι ενώ είχε μάθημα, το τηλέφωνό της επέμενε να χτυπά! Τότε, το σήκωσε και προσπάθησε να καταλάβει ποια είναι στην άλλη γραμμή... Χωρίς να καταλαβαίνει πολλά, μια άγνωστη φωνή συνδέθηκε στη διαδικτυακή τάξη και εμφανίστηκε ένα άδειο παράθυρο με το όνομα "Αρ

1ο Εργαστήρι Σκέψης: Το σημείο

Στο πρώτο εργαστήρι τα παιδιά γνώρισαν τον Μαρσέλ, το προβατάκι μου, που είναι ντυμένο με μπόλικα ουράνια τόξα και πανέμορφα λουλούδια της Άνοιξης. Ο Μαρσέλ, το πρόβατο, αγαπά πολύ τη στιχουργική και το τραγούδι. Μάλιστα, έχει γράψει κι ένα τραγουδάκι για τα παιδιά, το οποίο φρόντισα να το εκτυπώσω σε μικρά χαρτάκια διπλής όψης για να το έχω μαζί μου στη συνάντησή μας. Αφού απήγγειλα κάποιους στίχους του τραγουδιού, μοίρασα στα παιδιά τα χαρτάκια και ξεκίνησα να τραγουδάω τον σκοπό του κάνοντας παντομίμα τις λέξεις "1, 1+1, 2, πηγαίνω" κτλ. Εκείνα άρχισαν να κουνιούνται στο ρυθμό και να προσπαθούν να μάθουν τις λέξεις. Το σημείο Ένα κι ένα κάνουν δύο το μαθαίνω στο σχολείο που πηγαίνω το πρωί σαν ξυπνήσει η Αυγή. Ένα κι ένα κάνουν δύο κι εγώ παίρνω ένα σημείο το αφήνω στο χαρτί μια τελίτσα να φανεί. Κι αφού βάλω το σημείο τον κανόνα για τα δύο φέρνω τώρα στο μυαλό κι άλλο ένα θέλω εδώ. Και μια δεύτερη τελεία ζωγραφίζω μ’ αγωνία και κοιτάζω στο χαρτί δύο σημεία είναι εκεί...