Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Στον απόηχο του πρώτου Φουρφουρένιου εργαστηρίου Πυθωνίας

«Οι χαρακτήρες και το λιοντάρι»


«Μες στη ζούγκλα βασιλιάς και των ζώων άρχοντας, διοικώ και βάζω τάξη σ’ όποιον πάει να με πειράξει», λέει το λιοντάρι μας και με το βασιλικό του λόγο μας υποδέχεται στο πρώτο Εργαστήρι της Πυθωνίας. Ωστόσο, μόνο άγρια δεν είναι η ζούγκλα της Πυθωνίας, μιας και το κυρίαρχο συστατικό της είναι η αρμονική συνεργασία μικρών μαθητών ηλικίας 4-10 ετών με στόχο την εισαγωγή τους σε βασικές έννοιες προγραμματισμού Η/Υ μέσα από το παιχνίδι. 

Μέσα στο Εργαστήρι Πυθωνίας τα παιδιά παίζουν και μαθαίνουν τους βασικούς τύπους δεδομένων στον προγραμματισμό, δίχως να απαιτείται να καθίσουν μπροστά από μια οθόνη υπολογιστή. Για την ακρίβεια, υπάρχει ένας ηλεκτρονικός υπολογιστής, μόνο και μόνο για να προβάλει τις εικόνες από τα εκπαιδευτικά βιβλία «Ψάχνοντας στην Πυθωνία» και «Ψάχνοντας στην παραλία» που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Τσιπούπολη και πάνω στα οποία δομήθηκε το συγκεκριμένο εργαστήρι.

Έτσι λοιπόν, το πρωί του Σαββάτου ξεκινήσαμε το πρώτο Εργαστήρι Πυθωνίας στο Αγρινιώτικο Δημιουργικό Παιχνιδοπωλείο «Το Φουρφούρι». Με άξονα το παιδί και όπλο τη φαντασία, χρησιμοποιούμε στίχους, κάρτες, μολύβια και πανέμορφες εικόνες για να μάθουμε τη σωστή διάκριση των βασικών τύπων δεδομένων μέσα από το παιχνίδι ρόλων.


Το πρώτο μας εργαστήρι ήταν αφιερωμένο στο βασιλιά των ζώων και τον τύπο δεδομένων «Char». Το λιοντάρι είναι το πρώτο ζώο που συναντά μπροστά του ο μικρός Απόστολος καθώς πέφτει στη ζούγκλα της Πυθωνίας. Μετά από τη σύντομη κουβεντούλα των δύο πρωταγωνιστών, προσεγγίζουμε με τα παιδιά τους χαρακτήρες (κεφαλαίους - πεζούς) και μέσα από μια σειρά ασκήσεων αντιλαμβανόμαστε και την χωρητικότητα που απαιτεί η αποθήκευση ενός πεζού ή ενός κεφαλαίου γράμματος στη μνήμη του υπολογιστή κατά τον προγραμματισμό.


Το Εργαστήρι Πυθωνίας περιλαμβάνει εννέα μαθήματα. Για τη συμμετοχή στο Εργαστήρι Πυθωνίας είναι απαραίτητη η αγορά των εκπαιδευτικών βιβλίων «Ψάχνοντας στην Πυθωνία» και «Ψάχνοντας στην παραλία». Τα έξι πρώτα μαθήματα εξοικειώνουν πλήρως τους μαθητές με τους πέντε τύπους δεδομένων, ενώ στα επόμενα τρία μαθήματα οι μαθητές εισάγονται στην αντικειμενοστρέφεια και τις δομές δεδομένων. 

Κατά την έναρξη του εργαστηρίου οι μαθητές λαμβάνουν την τσάντα της Πυθωνίας δια χειρός Νατάσας Μαθιανάκη. Η τσάντα περιλαμβάνει το φυλλάδιο εργασίας του πρώτου εργαστηρίου, καθώς και τις κάρτες με τους ήρωες της Πυθωνίας και τις κάρτες των χαρακτήρων. Σε κάθε εργαστήρι, οι μαθητές θα παραλαμβάνουν ένα σετ καρτών για το κάθε αντικείμενο εργασίας και ένα αντίστοιχο φυλλάδιο εργασίας. Στο τέλος των πέντε πρώτων εργαστηρίων τα παιδιά θα έχουν συγκεντρώσει όλες τις κάρτες του παιχνιδιού «Τα αντικείμενα κρατώ» που έχει σχεδιαστεί για το συγκεκριμένο εργαστήρι.


Στόχος των ασκήσεων των Εργαστηρίου είναι η βαθιά κατανόηση των εννοιών, ώστε να δομηθούν σωστές βάσεις για τη μετέπειτα πορεία στο μονοπάτι του προγραμματισμού. Κατανοώντας τους βασικούς τύπους μπορούμε να αναπτύξουμε τη σκέψη μας και να συνθέσουμε οποιοδήποτε αντικείμενο. Πέρα από τους συγκεκριμένους εκπαιδευτικούς στόχους, το εργαστήρι είναι κατάλληλο για παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες.


Ολοκληρώνοντας το άρθρο, θέλουμε να εκφράσουμε τις θερμές μας ευχαριστίες στο www.agrinioreport.com για το φωτογραφικό υλικό και την κάλυψη του πρώτου μας Εργαστηρίου.


Για πληροφορίες και εγγραφές στο Εργαστήρι Πυθωνίας απευθυνθείτε στις κυρίες Αλεξάνδρα και Μαρίνα Τσιτσικάου, στο Δημιουργικό Παιχνιδοβιβλιοπωλείο "Το Φουρφούρι" (Βότση και Σαλάκου 5, τηλ. 26410-48816).

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η πρώτη μου επίσκεψη στον Παράδεισο!

Το Εργαστήρι Σκέψης αποτελεί μια σειρά εργαστηρίων για παιδιά προσχολικής ηλικίας με στόχο τη δημιουργική μάθηση γεωμετρικών εννοιών, την εξοικείωση με την αλγοριθμική, την καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας και τη δημιουργική γραφή έχοντας ως βασικά εργαλεία την ψηφιακή αφήγηση και την παιχνιδοποίηση. Το Εργαστήρι δημιουργήθηκε με αφορμή την έρευνά μου στη Διδακτική της Πληροφορικής, στα πλαίσια των διδακτορικών μου σπουδών και την έμπνευση που μου δόθηκε από τα "μεγάλα μωρά" του Γ Βρεφονηπιακού Σταθμού Αθηνών και πραγματοποιείται σε τρία τμήματα του σταθμού. Στο εγχείρημα αυτό δεν μπορώ να μην αναφερθώ στην πολύτιμη υποστήριξη του προσωπικού και της διευθύντριας του Γ ΒΝΣΑ, αλλά και στην ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Το Εργαστήρι Σκέψης και η γνωριμία μου με τα παιδιά ξεκίνησε με το παραμύθι του Γίγαντα του Δάσους. Στην πρώτη μου επίσκεψή στο σταθμό είχαν έρθει μαζί μου οι πέντε κούκλες του παραμυθιού, που κυριολεκτικά μπήκαν στις καρδιές των παιδιών. Τα παιδιά γνώρισαν

Η κυρία Άνοιξη και τα νηπιαγωγάκια της Αντωνίτσας

"Λοιπόν, παιδάκια ας ξεκινήσουμε το μάθημά μας με το τραγουδάκι της κυρίας Άνοιξης", είπε η κυρία Αντωνία Στελιανού του 23ου Νηπιαγωγείου Αγρινίου την περασμένη Παρασκευή στους μαθητές της και πάτησε το play από το βιντεάκι.  Ποιος να το περίμενε όμως ότι θα παγώσει η οθόνη και το σύστημα θα "πετάξει" την κυρία  Αντωνία έξω από την τάξη! Η κυρία Αντωνία συνδέθηκε ξανά στην πλατφόρμα για να συνεχίσει το διαδικτυακό μάθημα με τα νηπιαγωγάκια της και προσπάθησε ξανά να βάλει το τραγουδάκι της κυρίας Άνοιξης. 26 Μάρτη βλέπετε! Μπήκε η Άνοιξη για τα καλά και πρέπει να την προϋπαντήσουμε και να της τραγούδησουμε με τα παιδιά! Μάταια όμως. Η κυρία Αντωνία ήταν απογοητευμένη. Εκείνη τη στιγμή χτύπησε το τηλέφωνό της. Κι ενώ είχε μάθημα, το τηλέφωνό της επέμενε να χτυπά! Τότε, το σήκωσε και προσπάθησε να καταλάβει ποια είναι στην άλλη γραμμή... Χωρίς να καταλαβαίνει πολλά, μια άγνωστη φωνή συνδέθηκε στη διαδικτυακή τάξη και εμφανίστηκε ένα άδειο παράθυρο με το όνομα "Αρ

1ο Εργαστήρι Σκέψης: Το σημείο

Στο πρώτο εργαστήρι τα παιδιά γνώρισαν τον Μαρσέλ, το προβατάκι μου, που είναι ντυμένο με μπόλικα ουράνια τόξα και πανέμορφα λουλούδια της Άνοιξης. Ο Μαρσέλ, το πρόβατο, αγαπά πολύ τη στιχουργική και το τραγούδι. Μάλιστα, έχει γράψει κι ένα τραγουδάκι για τα παιδιά, το οποίο φρόντισα να το εκτυπώσω σε μικρά χαρτάκια διπλής όψης για να το έχω μαζί μου στη συνάντησή μας. Αφού απήγγειλα κάποιους στίχους του τραγουδιού, μοίρασα στα παιδιά τα χαρτάκια και ξεκίνησα να τραγουδάω τον σκοπό του κάνοντας παντομίμα τις λέξεις "1, 1+1, 2, πηγαίνω" κτλ. Εκείνα άρχισαν να κουνιούνται στο ρυθμό και να προσπαθούν να μάθουν τις λέξεις. Το σημείο Ένα κι ένα κάνουν δύο το μαθαίνω στο σχολείο που πηγαίνω το πρωί σαν ξυπνήσει η Αυγή. Ένα κι ένα κάνουν δύο κι εγώ παίρνω ένα σημείο το αφήνω στο χαρτί μια τελίτσα να φανεί. Κι αφού βάλω το σημείο τον κανόνα για τα δύο φέρνω τώρα στο μυαλό κι άλλο ένα θέλω εδώ. Και μια δεύτερη τελεία ζωγραφίζω μ’ αγωνία και κοιτάζω στο χαρτί δύο σημεία είναι εκεί...