Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα «Αλγοριθμική μαμα…λάδας»

Έπειτα από 23 χρόνια ενασχόλησης με την Επιστήμη της Πληροφορικής, 18 χρόνια διδακτικής προγραμματισμού και 13 χρόνια παρασκευής μαρμελάδας, νομίζω ότι ήρθε η ώρα να παντρέψω τις γνώσεις μου πάνω σε αυτούς τους τρεις τομείς και να δημιουργήσω ένα ιδιαίτερο μάθημα Αλγοριθμικής με ευχάριστο και γευστικό άρωμα.
Σκοπός
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Αλγοριθμική μαμα…λάδας» σχεδιάστηκε με σκοπό να εξοικειώσει τους μικρούς μαθητές σε βασικές αρχές προγραμματισμού μέσα από το βιωματικό παιχνίδι. Το πρόγραμμα αγκαλιάζει με αγάπη την αλγοριθμική, τη ζωγραφική και τη μαγειρική, καλλιεργώντας τη λογική σκέψη των παιδιών. Η καινοτομία του βασίζεται στην ανάμιξη απλών στοιχείων που γνωρίζει ένα παιδί για την κατανόηση βασικών εννοιών Πληροφορικής.
Λίγα λόγια για το εκπαιδευτικό πρόγραμμα
Σύμφωνα με το εκπαιδευτικό πρόγραμμα, η Αριάδνη θέλει να φτιάξει μια μαρμελάδα με τα φρούτα που της έδωσε ο μπαμπάς της από το χωράφι του.  Εκτός από τα φρούτα, θα χρειαστεί και άλλα υλικά, καθώς και μια συνταγή.
Η Αριάδνη θα ακολουθήσει τα βήματα της συνταγής και με τον τρόπο της θα μυήσει τους μικρούς της φίλους στη συγγραφή του πρώτου τους αλγορίθμου. Μετά την παρασκευή της μαρμελάδας, οι μαθητές θα προσεγγίσουν τα διαγράμματα ροής δεδομένων, με τη βοήθεια μιας φόρμας εργασίας.
Σε ποιον απευθύνεται;
Το πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας (4-10 ετών) ή/και γονείς – εκπαιδευτικούς και διαρκεί 90 λεπτά.
Απαιτείται ειδικός εξοπλισμός;
Για την παρουσίαση του προγράμματος απαιτείται μια κουζίνα, μια τραπεζαρία, ηχητική κάλυψη και άφθονη φαντασία.  
Στόχοι
Μέσα από τη διαδικασία παραγωγής της μαρμελάδας τα παιδιά γνωρίζουν την έννοια του αλγορίθμου, την εισαγωγή δεδομένων, την επεξεργασία και την εξαγωγή δεδομένων για την επίλυση ενός προβλήματος.
Πρόσθετα, τα παιδιά εξασκούν τη λογική τους σκέψη, μαθαίνουν τις έννοιες των διεργασιών, προσεγγίζουν τα διαγράμματα ροής δεδομένων και βελτιώνουν τη λεπτή τους κίνηση.
Πέραν της καλλιέργειας της λογικής σκέψης των παιδιών και της προσέγγισης βασικών αρχών προγραμματισμού, το εκπαιδευτικό πρόγραμμα αναδεικνύει τον πολύτιμο ρόλο του γονιού και ενδυναμώνει τις σχέσεις γονέα-παιδιού, παροτρύνοντας μικρούς και μεγάλους να εμπλακούν σε μια ομαδική διαδικασία για την επίτευξη ενός στόχου.
Αριάδνη Δάντε
Μηχανικός Πληροφορικής

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η πρώτη μου επίσκεψη στον Παράδεισο!

Το Εργαστήρι Σκέψης αποτελεί μια σειρά εργαστηρίων για παιδιά προσχολικής ηλικίας με στόχο τη δημιουργική μάθηση γεωμετρικών εννοιών, την εξοικείωση με την αλγοριθμική, την καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας και τη δημιουργική γραφή έχοντας ως βασικά εργαλεία την ψηφιακή αφήγηση και την παιχνιδοποίηση. Το Εργαστήρι δημιουργήθηκε με αφορμή την έρευνά μου στη Διδακτική της Πληροφορικής, στα πλαίσια των διδακτορικών μου σπουδών και την έμπνευση που μου δόθηκε από τα "μεγάλα μωρά" του Γ Βρεφονηπιακού Σταθμού Αθηνών και πραγματοποιείται σε τρία τμήματα του σταθμού. Στο εγχείρημα αυτό δεν μπορώ να μην αναφερθώ στην πολύτιμη υποστήριξη του προσωπικού και της διευθύντριας του Γ ΒΝΣΑ, αλλά και στην ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Το Εργαστήρι Σκέψης και η γνωριμία μου με τα παιδιά ξεκίνησε με το παραμύθι του Γίγαντα του Δάσους. Στην πρώτη μου επίσκεψή στο σταθμό είχαν έρθει μαζί μου οι πέντε κούκλες του παραμυθιού, που κυριολεκτικά μπήκαν στις καρδιές των παιδιών. Τα παιδιά γνώρισαν

Τεντωθείτε, μαζευτείτε και καμαρωτά σταθείτε!

Το μεσημέρι της Τρίτης 15 Ιουνίου έφτασε και μαζί του έφτασε στο Eργαστήρι μας και το τρενάκι του Ν3 και τακτοποιήθηκε στα καναπεδάκια. Αφού καλωσόρισα τα παιδιά με την αγαπημένη μας συνήθεια - το μοίρασμα των καρτών του εργαστηρίου- άνοιξα το κουτί της Σκέψης και έδωσα σε κάθε παιδάκι από ένα ζευγάρι ξυλάκια. Έπειτα, θυμηθήκαμε την ψηφιακή αφήγηση των τριών σημείων ( http://chipoupolis.blogspot.com/2021/06/2.html ).  Λίγο πριν ολοκληρωθεί η ψηφιακή αφήγηση, μείναμε στο σημείο μετακίνησης του ενός από τα τρία σημεία που μεταβάλλει τη γωνία από μικρή σε καμαρωτή και φαρδιά. Τότε, κάλεσα τα παιδιά να κατέβουν από τα καναπεδάκια και να καθίσουν στο πάτωμα στηρίζοντας την πλάτη τους στα καναπεδάκια. Ύστερα, τους ζήτησα να μιμηθούν τις κινήσεις μου και να τεντωθούμε, να μαζευτούμε και να σταθούμε καμαρωτοί με την πλάτη ίσια και τα πόδια μας ενωμένα.          Αφού επαναλάβαμε το τέντωμα, το μάζεμα και το καμάρωμα συνέχισα την προβολή της ψηφιακής αφήγησης και διαπιστώσαμε πως αν ενώσουμε με

Μια χρονιά γεμάτη δημιουργικές στιγμές (απολογισμός 2019)

Πάει και το 2019. Πάει και αυτή η χρονιά. Και τώρα, αρχές του 2020, ήρθε η στιγμή να συναντήσω τον μεσήλικα, πλέον, Χρόνο μου και να του δώσω να κρατήσει ένα ακόμη μπαλόνι, το μπαλόνι του '19. Ευτυχώς, το φετεινό μπαλόνι είναι παραγ εμισμένο με  πλούσιες δημιουργικές στιγμές. Πάμε λοιπόν να δούμε μαζί τι κρύβει το χρονομπαλόνι  της "Αριάδνης Δάντε" για  το 2019 . Το κορίτσι με τους καρυοθραύστες στην αψίδα με τα μπαλόνια Η περσινή χρονιά ξεκίνησε με μια  παραμυθένια   εκδ ρομή στο χωριό του  William Shakespeare και τελείωσε με μια πλούσια σε εικόνες περιήγηση στο παλάτι του Φρειδερίκου στο Σαν Σουσί του Πότσδαμ. Α νάμεσα στην έναρξη και στη λήξη της χρονιάς,  ήρθαν και τρύπωσαν κι άλλα πολλά δημιουργικά ταξίδια,  ευλογημένες στιγμές, άφθονη μελέτη και δημιουργική μάθηση, αλλά και στιγμές εσωτερικής αναζήτησης.  To be or not to be? Μέσα στο μπαλόνι μου κρύβονται μοναδικά  στιγμιότυπα, πλαισιωμένα από γλυκές μελωδίες και δημιουργικές σχέσεις. Όλα αυτά γεννήθη