Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα «Αλγοριθμική μαμα…λάδας»

Έπειτα από 23 χρόνια ενασχόλησης με την Επιστήμη της Πληροφορικής, 18 χρόνια διδακτικής προγραμματισμού και 13 χρόνια παρασκευής μαρμελάδας, νομίζω ότι ήρθε η ώρα να παντρέψω τις γνώσεις μου πάνω σε αυτούς τους τρεις τομείς και να δημιουργήσω ένα ιδιαίτερο μάθημα Αλγοριθμικής με ευχάριστο και γευστικό άρωμα.
Σκοπός
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Αλγοριθμική μαμα…λάδας» σχεδιάστηκε με σκοπό να εξοικειώσει τους μικρούς μαθητές σε βασικές αρχές προγραμματισμού μέσα από το βιωματικό παιχνίδι. Το πρόγραμμα αγκαλιάζει με αγάπη την αλγοριθμική, τη ζωγραφική και τη μαγειρική, καλλιεργώντας τη λογική σκέψη των παιδιών. Η καινοτομία του βασίζεται στην ανάμιξη απλών στοιχείων που γνωρίζει ένα παιδί για την κατανόηση βασικών εννοιών Πληροφορικής.
Λίγα λόγια για το εκπαιδευτικό πρόγραμμα
Σύμφωνα με το εκπαιδευτικό πρόγραμμα, η Αριάδνη θέλει να φτιάξει μια μαρμελάδα με τα φρούτα που της έδωσε ο μπαμπάς της από το χωράφι του.  Εκτός από τα φρούτα, θα χρειαστεί και άλλα υλικά, καθώς και μια συνταγή.
Η Αριάδνη θα ακολουθήσει τα βήματα της συνταγής και με τον τρόπο της θα μυήσει τους μικρούς της φίλους στη συγγραφή του πρώτου τους αλγορίθμου. Μετά την παρασκευή της μαρμελάδας, οι μαθητές θα προσεγγίσουν τα διαγράμματα ροής δεδομένων, με τη βοήθεια μιας φόρμας εργασίας.
Σε ποιον απευθύνεται;
Το πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας (4-10 ετών) ή/και γονείς – εκπαιδευτικούς και διαρκεί 90 λεπτά.
Απαιτείται ειδικός εξοπλισμός;
Για την παρουσίαση του προγράμματος απαιτείται μια κουζίνα, μια τραπεζαρία, ηχητική κάλυψη και άφθονη φαντασία.  
Στόχοι
Μέσα από τη διαδικασία παραγωγής της μαρμελάδας τα παιδιά γνωρίζουν την έννοια του αλγορίθμου, την εισαγωγή δεδομένων, την επεξεργασία και την εξαγωγή δεδομένων για την επίλυση ενός προβλήματος.
Πρόσθετα, τα παιδιά εξασκούν τη λογική τους σκέψη, μαθαίνουν τις έννοιες των διεργασιών, προσεγγίζουν τα διαγράμματα ροής δεδομένων και βελτιώνουν τη λεπτή τους κίνηση.
Πέραν της καλλιέργειας της λογικής σκέψης των παιδιών και της προσέγγισης βασικών αρχών προγραμματισμού, το εκπαιδευτικό πρόγραμμα αναδεικνύει τον πολύτιμο ρόλο του γονιού και ενδυναμώνει τις σχέσεις γονέα-παιδιού, παροτρύνοντας μικρούς και μεγάλους να εμπλακούν σε μια ομαδική διαδικασία για την επίτευξη ενός στόχου.
Αριάδνη Δάντε
Μηχανικός Πληροφορικής

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η πρώτη μου επίσκεψη στον Παράδεισο!

Το Εργαστήρι Σκέψης αποτελεί μια σειρά εργαστηρίων για παιδιά προσχολικής ηλικίας με στόχο τη δημιουργική μάθηση γεωμετρικών εννοιών, την εξοικείωση με την αλγοριθμική, την καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας και τη δημιουργική γραφή έχοντας ως βασικά εργαλεία την ψηφιακή αφήγηση και την παιχνιδοποίηση. Το Εργαστήρι δημιουργήθηκε με αφορμή την έρευνά μου στη Διδακτική της Πληροφορικής, στα πλαίσια των διδακτορικών μου σπουδών και την έμπνευση που μου δόθηκε από τα "μεγάλα μωρά" του Γ Βρεφονηπιακού Σταθμού Αθηνών και πραγματοποιείται σε τρία τμήματα του σταθμού. Στο εγχείρημα αυτό δεν μπορώ να μην αναφερθώ στην πολύτιμη υποστήριξη του προσωπικού και της διευθύντριας του Γ ΒΝΣΑ, αλλά και στην ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Το Εργαστήρι Σκέψης και η γνωριμία μου με τα παιδιά ξεκίνησε με το παραμύθι του Γίγαντα του Δάσους. Στην πρώτη μου επίσκεψή στο σταθμό είχαν έρθει μαζί μου οι πέντε κούκλες του παραμυθιού, που κυριολεκτικά μπήκαν στις καρδιές των παιδιών. Τα παιδιά γνώρισαν

Η κυρία Άνοιξη και τα νηπιαγωγάκια της Αντωνίτσας

"Λοιπόν, παιδάκια ας ξεκινήσουμε το μάθημά μας με το τραγουδάκι της κυρίας Άνοιξης", είπε η κυρία Αντωνία Στελιανού του 23ου Νηπιαγωγείου Αγρινίου την περασμένη Παρασκευή στους μαθητές της και πάτησε το play από το βιντεάκι.  Ποιος να το περίμενε όμως ότι θα παγώσει η οθόνη και το σύστημα θα "πετάξει" την κυρία  Αντωνία έξω από την τάξη! Η κυρία Αντωνία συνδέθηκε ξανά στην πλατφόρμα για να συνεχίσει το διαδικτυακό μάθημα με τα νηπιαγωγάκια της και προσπάθησε ξανά να βάλει το τραγουδάκι της κυρίας Άνοιξης. 26 Μάρτη βλέπετε! Μπήκε η Άνοιξη για τα καλά και πρέπει να την προϋπαντήσουμε και να της τραγούδησουμε με τα παιδιά! Μάταια όμως. Η κυρία Αντωνία ήταν απογοητευμένη. Εκείνη τη στιγμή χτύπησε το τηλέφωνό της. Κι ενώ είχε μάθημα, το τηλέφωνό της επέμενε να χτυπά! Τότε, το σήκωσε και προσπάθησε να καταλάβει ποια είναι στην άλλη γραμμή... Χωρίς να καταλαβαίνει πολλά, μια άγνωστη φωνή συνδέθηκε στη διαδικτυακή τάξη και εμφανίστηκε ένα άδειο παράθυρο με το όνομα "Αρ

1ο Εργαστήρι Σκέψης: Το σημείο

Στο πρώτο εργαστήρι τα παιδιά γνώρισαν τον Μαρσέλ, το προβατάκι μου, που είναι ντυμένο με μπόλικα ουράνια τόξα και πανέμορφα λουλούδια της Άνοιξης. Ο Μαρσέλ, το πρόβατο, αγαπά πολύ τη στιχουργική και το τραγούδι. Μάλιστα, έχει γράψει κι ένα τραγουδάκι για τα παιδιά, το οποίο φρόντισα να το εκτυπώσω σε μικρά χαρτάκια διπλής όψης για να το έχω μαζί μου στη συνάντησή μας. Αφού απήγγειλα κάποιους στίχους του τραγουδιού, μοίρασα στα παιδιά τα χαρτάκια και ξεκίνησα να τραγουδάω τον σκοπό του κάνοντας παντομίμα τις λέξεις "1, 1+1, 2, πηγαίνω" κτλ. Εκείνα άρχισαν να κουνιούνται στο ρυθμό και να προσπαθούν να μάθουν τις λέξεις. Το σημείο Ένα κι ένα κάνουν δύο το μαθαίνω στο σχολείο που πηγαίνω το πρωί σαν ξυπνήσει η Αυγή. Ένα κι ένα κάνουν δύο κι εγώ παίρνω ένα σημείο το αφήνω στο χαρτί μια τελίτσα να φανεί. Κι αφού βάλω το σημείο τον κανόνα για τα δύο φέρνω τώρα στο μυαλό κι άλλο ένα θέλω εδώ. Και μια δεύτερη τελεία ζωγραφίζω μ’ αγωνία και κοιτάζω στο χαρτί δύο σημεία είναι εκεί...