Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ο Ενρίκε, οι hackers, οι crackers και τα πεμπτάκια της Εκπαιδευτικής Αναγέννησης

Τι σχέση να έχει άραγε ο Ενρίκε από το Μεξικό με τους hackers και τους crackers;


Και τι δουλειά έχει μια τούρτα με σχήμα αστακού;

Και πως ανακατεύονται σε όλους αυτούς οι μαθητές της Ε' Δημοτικού της Εκπαιδευτικής Αναγέννησης;


Η απάντηση είναι απλή και κρύβεται στην επίσκεψή μου στο σχολείο της Εκπαιδευτικής Αναγέννησης, για να γνωρίσω στα παιδιά τη θεία Μνήμη και τους υπόλοιπους ήρωες του νέου μου βιβλίου με τίτλο «Ψάχνοντας την ερμηνεία», που αναμένεται να κυκλοφορήσει σύντομα από τις Εκδόσεις Τσιπούπολη.
Την Τρίτη 21 Νοεμβρίου είχα τη χαρά να επισκεφθώ τα τέσσερα τμήματα της Ε' Δημοτικού με σκοπό την εισαγωγή των παιδιών στις βασικές αρχές πληροφοριακών συστημάτων, την ενημέρωσή τους για τους κινδύνους του Διαδικτύου και την αναφορά τρόπων πρόληψης και προστασίας. Το βασικό εκπαιδευτικό "εργαλείο" για την επίτευξη των παραπάνω στόχων είναι το εκπαιδευτικό πρόγραμμα "Ο Ενρίκε από το Μεξικό" που αποτελεί μια νόστιμη συνταγή μετάδοσης γνώσης και εμπέδωσης ορισμένων βασικών εννοιών της ασφάλειας πληροφοριακών συστημάτων.
Οι μικροί μου φίλοι υποδύθηκαν τους ρόλους της θείας Μνήμης, του Φωτεινού, της Τζένης, της Λίας, του Ενρίκε και του Ζήση Συμπολίτη και ζωντάνεψαν τις έξι ιστορίες του εκπαιδευτικού προγράμματος. Η μετάβαση από τη μία ιστορία στην άλλη συμπεριλάμβανε και την επεξήγηση της σχετικής ορολογίας, ώστε τα παιδιά να εξοικειωθούν στην χρήση της κατάλληλης ορολογίας. Αυτό που είναι αξιοσημείωτο, είναι ότι τα παιδιά δεν γνώριζαν τη διαφορά του cracker και του hacker και ενθουσιάστηκαν με αυτή τη διευκρίνιση. Στην πραγματικότητα, ο hacker και ο cracker είναι ειδικοί στα υπολογιστικά συστήματα, αλλά αυτό που τους διαφοροποιεί είναι ο σκοπός τους. 
Ο κακόβουλος Ενρίκε αποτελεί έναν cracker, που με τη βαθιά του γνώση στον προγραμματισμό και την Επιστήμη των Η/Υ αποκτά παράνομα την πρόσβαση στο υπολογιστικό σύστημα της θείας Μνήμης. Αντίθετα, ο hacker μπορεί να παραβιάζει συστήματα, αλλά για θεμιτό σκοπό.
Μετά το τέλος του θεατρικού παιχνιδιού τα παιδιά με βομβάρδισαν με ερωτήσεις για το Διαδίκτυο. Αφού επιλύθηκαν οι περισσότερες απορίες -μακάρι να μην χτυπούσε το κουδούνι του διαλείμματος- χρησιμοποίησα το ερωτηματολόγιο του βιβλίου και τα παιδιά απάντησαν σε μια σειρά ερωτήσεων, που αφορούσαν τη χρήση του Διαδικτύου. Τα αποτελέσματα του ερωτηματολογίου συμπλήρωσαν την έρευνά μου για τη χρήση του Διαδικτύου και αυτό που αξίζει να σας αναφέρω είναι ότι τα παιδιά χρησιμοποιούν αρκετά το Διαδίκτυο, έχοντας σε υψηλό ποσοστό κοινωνικό προφίλ (Facebook, Instagram), γεγονός που καθιστά απαραίτητη την ενημέρωσή τους για τους κινδύνους του Διαδικτύου.
Πριν λίγες μέρες έλαβα το φωτογραφικό υλικό του άρθρου με τις εργασίες των παιδιών και ομολογώ ότι είναι ένα από τα ομορφότερα χριστουγεννιάτικα δώρα που έχω λάβει ποτέ. Τα ευχαριστώ όλα για το χρόνο που αφιέρωσαν για να μου τις ετοιμάσουν, όπως επίσης ευχαριστώ και τους εκπαιδευτικούς των αντίστοιχων τάξεων για τον εποικοδομητικό διάλογο και τη φιλοξενία τους.
Ολοκληρώνοντας το άρθρο μου, εύχομαι σε μικρούς και μεγάλους: "Καλή χρονιά με ασφαλή περιήγηση στα μονοπάτια του Διαδικτύου.".











 






Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η πρώτη μου επίσκεψη στον Παράδεισο!

Το Εργαστήρι Σκέψης αποτελεί μια σειρά εργαστηρίων για παιδιά προσχολικής ηλικίας με στόχο τη δημιουργική μάθηση γεωμετρικών εννοιών, την εξοικείωση με την αλγοριθμική, την καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας και τη δημιουργική γραφή έχοντας ως βασικά εργαλεία την ψηφιακή αφήγηση και την παιχνιδοποίηση. Το Εργαστήρι δημιουργήθηκε με αφορμή την έρευνά μου στη Διδακτική της Πληροφορικής, στα πλαίσια των διδακτορικών μου σπουδών και την έμπνευση που μου δόθηκε από τα "μεγάλα μωρά" του Γ Βρεφονηπιακού Σταθμού Αθηνών και πραγματοποιείται σε τρία τμήματα του σταθμού. Στο εγχείρημα αυτό δεν μπορώ να μην αναφερθώ στην πολύτιμη υποστήριξη του προσωπικού και της διευθύντριας του Γ ΒΝΣΑ, αλλά και στην ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Το Εργαστήρι Σκέψης και η γνωριμία μου με τα παιδιά ξεκίνησε με το παραμύθι του Γίγαντα του Δάσους. Στην πρώτη μου επίσκεψή στο σταθμό είχαν έρθει μαζί μου οι πέντε κούκλες του παραμυθιού, που κυριολεκτικά μπήκαν στις καρδιές των παιδιών. Τα παιδιά γνώρισαν

Τεντωθείτε, μαζευτείτε και καμαρωτά σταθείτε!

Το μεσημέρι της Τρίτης 15 Ιουνίου έφτασε και μαζί του έφτασε στο Eργαστήρι μας και το τρενάκι του Ν3 και τακτοποιήθηκε στα καναπεδάκια. Αφού καλωσόρισα τα παιδιά με την αγαπημένη μας συνήθεια - το μοίρασμα των καρτών του εργαστηρίου- άνοιξα το κουτί της Σκέψης και έδωσα σε κάθε παιδάκι από ένα ζευγάρι ξυλάκια. Έπειτα, θυμηθήκαμε την ψηφιακή αφήγηση των τριών σημείων ( http://chipoupolis.blogspot.com/2021/06/2.html ).  Λίγο πριν ολοκληρωθεί η ψηφιακή αφήγηση, μείναμε στο σημείο μετακίνησης του ενός από τα τρία σημεία που μεταβάλλει τη γωνία από μικρή σε καμαρωτή και φαρδιά. Τότε, κάλεσα τα παιδιά να κατέβουν από τα καναπεδάκια και να καθίσουν στο πάτωμα στηρίζοντας την πλάτη τους στα καναπεδάκια. Ύστερα, τους ζήτησα να μιμηθούν τις κινήσεις μου και να τεντωθούμε, να μαζευτούμε και να σταθούμε καμαρωτοί με την πλάτη ίσια και τα πόδια μας ενωμένα.          Αφού επαναλάβαμε το τέντωμα, το μάζεμα και το καμάρωμα συνέχισα την προβολή της ψηφιακής αφήγησης και διαπιστώσαμε πως αν ενώσουμε με

Μια χρονιά γεμάτη δημιουργικές στιγμές (απολογισμός 2019)

Πάει και το 2019. Πάει και αυτή η χρονιά. Και τώρα, αρχές του 2020, ήρθε η στιγμή να συναντήσω τον μεσήλικα, πλέον, Χρόνο μου και να του δώσω να κρατήσει ένα ακόμη μπαλόνι, το μπαλόνι του '19. Ευτυχώς, το φετεινό μπαλόνι είναι παραγ εμισμένο με  πλούσιες δημιουργικές στιγμές. Πάμε λοιπόν να δούμε μαζί τι κρύβει το χρονομπαλόνι  της "Αριάδνης Δάντε" για  το 2019 . Το κορίτσι με τους καρυοθραύστες στην αψίδα με τα μπαλόνια Η περσινή χρονιά ξεκίνησε με μια  παραμυθένια   εκδ ρομή στο χωριό του  William Shakespeare και τελείωσε με μια πλούσια σε εικόνες περιήγηση στο παλάτι του Φρειδερίκου στο Σαν Σουσί του Πότσδαμ. Α νάμεσα στην έναρξη και στη λήξη της χρονιάς,  ήρθαν και τρύπωσαν κι άλλα πολλά δημιουργικά ταξίδια,  ευλογημένες στιγμές, άφθονη μελέτη και δημιουργική μάθηση, αλλά και στιγμές εσωτερικής αναζήτησης.  To be or not to be? Μέσα στο μπαλόνι μου κρύβονται μοναδικά  στιγμιότυπα, πλαισιωμένα από γλυκές μελωδίες και δημιουργικές σχέσεις. Όλα αυτά γεννήθη