Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Μια αλγοριθμική μαμα...λάδα φράουλα στο 3ο Νηπιαγωγείο Ναυπάκτου

ταν οι αλγόριθμοι μπλέκουν με μαρμελάδα το αποτέλεσμα λέγεται Μαμα...λάδα!!!" σχολίασε εύστοχα στο κοινωνικό της προφίλ το απόγευμα της περασμένης Παρασκευής η νηπιαγωγός του 3ου Νηπιαγωγείου Ναυπάκτου, κυρία Ελένη Δημητρέλλου για την επίσκεψη της αγαπημένης της φίλης, Αριάδνης Δάντε στο νηπιαγωγείο της και εμείς θα συμφωνήσουμε απόλυτα με τη δημιουργική Ελένη.
Η συγγραφέας Αριάδνη Δάντε βρέθηκε την Παρασκευή 18 Μαΐου 2018 στο 3ο Νηπιαγωγείο Ναυπάκτου με σκοπό να γνωρίσει στα νήπια της Ελένης τα διαγράμματα ροής δεδομένων και τους αλγόριθμους μέσα από την παρασκευή μιας μαρμελάδας φράουλας.
Περί τις 10:30, η Αριάδνη πέρασε την πόρτα του νηπιαγωγείου, όπου η γλυκιά Ελένη και οι δεκαοκτώ μαθητές της καλωσόρισαν με ιδιαίτερη χαρά τη συμπρωταγωνίστριά τους από την χριστουγεννιάτικη παράσταση της "Ανάσσας των Χριστουγέννων" και έτρεξαν αμέσως κοντά της να τη σφίξουν στην αγκαλιά τους.
Μετά τη θερμή υποδοχή, η συγγραφέας παρουσίασε το περιεχόμενο της τσαντούλας της στα παιδιά και άρχισε να απαριθμεί τα δεδομένα της: κάρτες με στίχους, μια ποδιά, μια κουτάλα, γυάλινα βαζάκια, τέσσερα μικρά πάνινα ζωάκια και τις φόρμες εργασίες των παιδιών.
Αφού εξήγησε στα παιδιά το σκοπό της επίσκεψής και την "αποστολή" που έπρεπε να φέρουν εις πέρας, κάλεσε τα παιδιά να μελετήσουν το διάγραμμα ροής δεδομένων που είχαν στα χεράκια τους και πέρασαν στην υλοποίηση της άσκησής τους. 

Μπάνιο και ζύγισμα
Τα παιδιά οδηγήθηκαν στο λουτρό του νηπιαγωγείου και αφού έπλυναν καλά τα χέρια τους, ανέλαβαν το μπάνιο των φρούτων και τη συλλογή τους στην κατσαρόλα της Ελένης. 
Ακολουθώντας την αναλογία του ενός κιλού φρούτων με αντίστοιχη ποσότητα ζάχαρης, τα παιδιά γέμισαν τη μία κατσαρόλα με ζάχαρη και φράουλες. 
Στη συνέχεια, η συγγραφέας πρόσθεσε το φυσικό συντηρητικό της συνταγής και φούντωσε το μάτι της κουζίνας.
Έπειτα, τα παιδιά άρχισαν να τοποθετούν τις υπόλοιπες φράουλες στη δεύτερη κατσαρόλα, έως ότου τελειώσουν τα τρία κιλά. Αυτή άλλωστε ήταν και η συνθήκη ελέγχου που έπρεπε να έχουν στο νου τους τα παιδιά, για να γνωρίζουν πότε θα σταματήσει η επαναληπτική διαδικασία του ζυγίσματος των φρούτων.

Κατά τη διάρκεια της παρασκευής της μαρμελάδας, τα παιδιά άκουγαν τους στίχους της συγγραφέως και πού και πού, η Αριάδνη έριχνε και μια ματιά στα στιχάκια της:
"Μια φορά και έναν καιρό, κάπου μες στην Αθήνα, 
σε ένα σπίτι ένα μωρό έπαιζε στην κουζίνα.
Μαζί του η μανούλα του ήταν στο νεροχύτη
κι έκοβε φρούτα θερινά πλάι απ' τον φεγγίτη..."
Πέρα από την απαγγελία των στίχων της Αριάδνης, η διαδικασία της παρασκευής της μαρμελάδας συνδυάστηκε με ζωγραφική. Τα παιδιά κλήθηκαν να ζωγραφίσουν όλα αυτά που βίωναν, ενώ η Ελένη καλούσε έναν έναν τους μαθητές τους για να βοηθήσουν στο ανακάτεμα την Αριάδνη.  

Στο παιχνίδι του ανακατέματος της κουτάλας δεν άργησε να μπει και η χαμογελαστή Ελένη, που φάνηκε να απολαμβάνει τη διαδικασία με τον ίδιο ενθουσιασμό όπως και οι μαθητές της. 

"Γύρω - γύρω όλα, 
τριγυρνούν στην κατσαρόλα, 
τα φρουτάκια μας θα λιώσουν 
και τη γλύκα τους θ' απλώσουν".
Προς το τέλος της έμμετρης αφήγησης, οι μικροί σεφ άκουσαν από τα χείλη της συγγραφέως και τους ακόλουθους στίχους που πρόδιδαν την πηγή του τίτλου του εκπαιδευτικού προγράμματος.
"Έλα, μικρούλη, κοίταξε μια βυσσινί κοιλάδα
κι αυτός της λέει με μια φωνή: "Ουάου, μια μαμά...λάδα!" 
Εκτός από τη μαρμελάδα, οι μικροί σεφ-ζωγράφοι κατάφεραν να δημιουργήσουν και μια όμορφη εικονογράφηση των όσων διαδραματίζονταν στο χώρο του νηπιαγωγείου. 
Έπειτα, έφθασε η σειρά της δεύτερης κατσαρόλας, καθώς και η ώρα να μάθουν τα παιδιά την πηγή των φρούτων που είχαν στη διάθεσή τους. 
Κι ενώ η Αριάδνη ήταν έτοιμη να τους αφηγηθεί το παραμύθι του "γίγαντα του δάσους", η Ελένη πρόλαβε την φίλη της δείχνοντας της μερικά έργα των παιδιών, που πραγματικά εξέπληξαν τη συγγραφέα. 
Η Ελένη είχε μιλήσει ήδη στα παιδιά για τον καλόκαρδο γίγαντα της Αριάδνης, που φρόντιζε με αγάπη τα δέντρα του για να γεννήσουν φρούτα για τα παιδιά κι εκείνα είχαν ετοιμάσει για τη φίλη τους την εικονογράφηση του παραμυθιού της. Μετά τη μελέτη των έργων των παιδιών, η συγγραφέας συνέχισε το ανακάτεμα της κουτάλας και την αφήγησή της με μεγαλύτερο κέφι και τακτικούς περιπάτους ανάμεσα στα παιδιά για να τους δώσει να γευτούν το δημιούργημά της.
Στο τέλος της τρίωρης επίσκεψης της Αριάδνης Δάντε, τα παιδιά αποχαιρέτησαν τις δύο φίλες έχοντας στα χεράκια τους ένα ζεστό βαζάκι πεντανόστιμης μαμα...λάδας φράουλας.
Λίγο πριν τον αποχαιρετισμό, η συγγραφέας κρέμασε στον πανέμορφο παραμυθότοιχο που είχε δημιουργήσει η Ελένη προς τιμήν της το εξώφυλλο του νέου της βιβλίου, με την ευχή: "Να είναι η φιλία τους γιγάντια και αληθινή όπως η αγάπη του καλόκαρδου γίγαντα για τα παιδιά."

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η πρώτη μου επίσκεψη στον Παράδεισο!

Το Εργαστήρι Σκέψης αποτελεί μια σειρά εργαστηρίων για παιδιά προσχολικής ηλικίας με στόχο τη δημιουργική μάθηση γεωμετρικών εννοιών, την εξοικείωση με την αλγοριθμική, την καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας και τη δημιουργική γραφή έχοντας ως βασικά εργαλεία την ψηφιακή αφήγηση και την παιχνιδοποίηση. Το Εργαστήρι δημιουργήθηκε με αφορμή την έρευνά μου στη Διδακτική της Πληροφορικής, στα πλαίσια των διδακτορικών μου σπουδών και την έμπνευση που μου δόθηκε από τα "μεγάλα μωρά" του Γ Βρεφονηπιακού Σταθμού Αθηνών και πραγματοποιείται σε τρία τμήματα του σταθμού. Στο εγχείρημα αυτό δεν μπορώ να μην αναφερθώ στην πολύτιμη υποστήριξη του προσωπικού και της διευθύντριας του Γ ΒΝΣΑ, αλλά και στην ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Το Εργαστήρι Σκέψης και η γνωριμία μου με τα παιδιά ξεκίνησε με το παραμύθι του Γίγαντα του Δάσους. Στην πρώτη μου επίσκεψή στο σταθμό είχαν έρθει μαζί μου οι πέντε κούκλες του παραμυθιού, που κυριολεκτικά μπήκαν στις καρδιές των παιδιών. Τα παιδιά γνώρισαν

Τεντωθείτε, μαζευτείτε και καμαρωτά σταθείτε!

Το μεσημέρι της Τρίτης 15 Ιουνίου έφτασε και μαζί του έφτασε στο Eργαστήρι μας και το τρενάκι του Ν3 και τακτοποιήθηκε στα καναπεδάκια. Αφού καλωσόρισα τα παιδιά με την αγαπημένη μας συνήθεια - το μοίρασμα των καρτών του εργαστηρίου- άνοιξα το κουτί της Σκέψης και έδωσα σε κάθε παιδάκι από ένα ζευγάρι ξυλάκια. Έπειτα, θυμηθήκαμε την ψηφιακή αφήγηση των τριών σημείων ( http://chipoupolis.blogspot.com/2021/06/2.html ).  Λίγο πριν ολοκληρωθεί η ψηφιακή αφήγηση, μείναμε στο σημείο μετακίνησης του ενός από τα τρία σημεία που μεταβάλλει τη γωνία από μικρή σε καμαρωτή και φαρδιά. Τότε, κάλεσα τα παιδιά να κατέβουν από τα καναπεδάκια και να καθίσουν στο πάτωμα στηρίζοντας την πλάτη τους στα καναπεδάκια. Ύστερα, τους ζήτησα να μιμηθούν τις κινήσεις μου και να τεντωθούμε, να μαζευτούμε και να σταθούμε καμαρωτοί με την πλάτη ίσια και τα πόδια μας ενωμένα.          Αφού επαναλάβαμε το τέντωμα, το μάζεμα και το καμάρωμα συνέχισα την προβολή της ψηφιακής αφήγησης και διαπιστώσαμε πως αν ενώσουμε με

Μια χρονιά γεμάτη δημιουργικές στιγμές (απολογισμός 2019)

Πάει και το 2019. Πάει και αυτή η χρονιά. Και τώρα, αρχές του 2020, ήρθε η στιγμή να συναντήσω τον μεσήλικα, πλέον, Χρόνο μου και να του δώσω να κρατήσει ένα ακόμη μπαλόνι, το μπαλόνι του '19. Ευτυχώς, το φετεινό μπαλόνι είναι παραγ εμισμένο με  πλούσιες δημιουργικές στιγμές. Πάμε λοιπόν να δούμε μαζί τι κρύβει το χρονομπαλόνι  της "Αριάδνης Δάντε" για  το 2019 . Το κορίτσι με τους καρυοθραύστες στην αψίδα με τα μπαλόνια Η περσινή χρονιά ξεκίνησε με μια  παραμυθένια   εκδ ρομή στο χωριό του  William Shakespeare και τελείωσε με μια πλούσια σε εικόνες περιήγηση στο παλάτι του Φρειδερίκου στο Σαν Σουσί του Πότσδαμ. Α νάμεσα στην έναρξη και στη λήξη της χρονιάς,  ήρθαν και τρύπωσαν κι άλλα πολλά δημιουργικά ταξίδια,  ευλογημένες στιγμές, άφθονη μελέτη και δημιουργική μάθηση, αλλά και στιγμές εσωτερικής αναζήτησης.  To be or not to be? Μέσα στο μπαλόνι μου κρύβονται μοναδικά  στιγμιότυπα, πλαισιωμένα από γλυκές μελωδίες και δημιουργικές σχέσεις. Όλα αυτά γεννήθη