Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Στιγμές εκφραστικής ανάγνωσης στο Μουσείο Ιστορίας Εκπαίδευσης Αιτωλοακαρνανίας

«Ήταν ένα αλλιώτικο Σάββατο στο Μουσείο. Με σύμμαχο την Πυθωνία, τους Δέκα ήρωες και το κινητό μου τηλέφωνο προσπάθησα να βοηθήσω την Ευαγγελία να νιώσει τη δύναμη της ανάγνωσης. Και όπως έμαθα αργότερα από τη μαμά της, μάλλον τα κατάφερα.»
Αριάδνη Δάντε

Το τελευταίο ταξίδι της Αριάδνης Δάντε στην Αιτωλοακαρνανία είχε σκοπό τη μύηση των αγαπημένων της φίλων στον κόσμο της εκφραστικής ανάγνωσης. Και για να μπορέσει να πραγματοποιήσει τον σκοπό της, δε θα μπορούσε να φανταστεί καλύτερο μέρος από το Μουσείο Ιστορίας Εκπαίδευσης Αιτωλοακαρνανίας, που βρίσκεται στο Αγγελόκαστρο. Εκεί την περίμενε ο αγαπητός της φίλος, ακοίμητος φρουρός του Μουσείου, αλλά και Υπεύθυνος Σχολικών Δραστηριοτήτων Π.Ε. Αιτωλοακαρνανίας, κ. Θεόδωρος Τσιλίκας.
Τα βασικά εργαλεία της συγγραφέως ήταν το εκπαιδευτικό βιβλίο  «Ψάχνοντας στην Πυθωνία»το σχολικό πλάνο «Δέκα ήρωες σε τάξη» και το κινητό της τηλέφωνο, ενώ στη συντροφιά της βρέθηκε η Ευαγγελία Σούμπαση, μαθήτρια της Β' Δημοτικού του 17ου Δημοτικού Σχολείου Αγρινίου.
Η Ευαγγελία, αφού ξεναγήθηκε στις αίθουσες του Μουσείου από τον κ. Θεόδωρο, πήρε με μεγάλη ανυπομονησία τη θέση της στο θρανίο, για να μας χαρίσει με τη φωνή της την ιστορία του Ζακ, της κομψής ζέβρας της Πυθωνίας, που της αρέσει το bon fillet, τα κρουασάν και το άγριο ρύζι. 

Ωστόσο, η διαδικασία αυτή δεν αποδείχτηκε καθόλου εύκολη για τη μικρή Ευαγγελία, μιας και το ζητούμενο της συνάντησης δεν ήταν η απλή ανάγνωση της ιστορίας της ζέβρας, αλλά η εκφραστική ανάγνωση του κειμένου. Έτσι, η Αριάδνη ξεκίνησε να εργάζεται με την Ευαγγελία πάνω στις προτάσεις του κειμένου και με τη βοήθεια του κινητού τηλεφώνου της συγγραφέως να ακούν τη χροιά της φωνής τους σε κάθε ανάγνωση. Πρόσθετα, παρατηρώντας τη διάρκεια της ηχογράφησης γνώριζαν και τον χρόνο ανάγνωσης του κειμένου. Κάθε λίγο, ο Θεόδωρος τρύπωνε στη μικρή συντροφιά και η φωνή του χρωμάτιζε με το δικό της μοναδικό τρόπο τη ζέβρα της ιστορίας. 
Κατά τη διάρκεια της μύησης της Ευαγγελίας στην εκφραστική ανάγνωση, η Αριάδνη και ο Θεόδωρος της εξήγησαν ότι όταν διαβάζουμε προσπαθούμε να μεταδώσουμε στους αποδέκτες της αφήγησης ένα ηχητικό αποτύπωμα με ρυθμό, μελωδία, άποψη, συναίσθημα και χάρη. Η συγγραφέας την παρακίνησε να φανταστεί τον ήρωα και να αισθανθεί το νόημα των προτάσεων του κειμένου, ενώ έπαιξε με πολλές διαφορετικές αναγνώσεις της ίδιας πρότασης. Στο τέλος της διαδικασίας, όταν ζητήθηκε από την Ευαγγελία να περιγράψει την εκφραστική ανάγνωση, αυτή είπε απλά ότι είναι η ανάγνωση «με στυλ». 
Η συγκεκριμένη προσπάθεια της συγγραφέως να μυήσει τα παιδιά στην εκφραστική ανάγνωση αποτελεί μια πρόταση σε όλους τους γονείς, για να προσπαθήσουν να γνωρίσουν στα παιδιά τους ένα κείμενο με έναν άλλο τρόπο. Η Αριάδνη έχει πραγματοποιήσει το συγκεκριμένο εγχείρημα και σε άλλα παιδιά, τα οποία αξιοποίησαν τις συμβουλές της συγγραφέως στην παραγωγή χιουμοριστικών βίντεο. 
Η ηχογράφηση της αφήγησης ενός κειμένου μπορεί να βοηθήσει ένα παιδί να καταλάβει τη σημασία μιας ιστορίας, να το εξοικειώσει περαιτέρω με την χρήση της τεχνολογίας, να βελτιώσει την οργανωτικότητά του, να το μετατρέψει σε έναν υπέροχο αφηγητή και διορθωτή του εαυτού του και να τον οδηγήσει στην αποκάλυψη της ομορφιάς των πολλών προσώπων της ίδιας ανάγνωσης. Στο ταξίδι της, η Αριάδνη Δάντε μύησε κι άλλα παιδιά στον κόσμο του διαβάσματος με στυλ, αλλά οι στιγμές της με την Ευαγγελία και τον Θεόδωρο στο Μουσείο ήταν ασύγκριτες. 
Αγαπητοί αναγνώστες,
σας προτρέπουμε να δοκιμάσετε την ηχογράφηση μιας φράσης από τα βιβλία της εκπαιδευτικής σειράς «Μαθαίνω Πληροφορική δίχως Υπολογιστή» της συγγραφέως με διαφορετικούς τρόπους. Είμαστε σίγουροι πως μετά από αυτό το παιχνίδι, ο τρόπος με τον οποίο θα προσεγγίζετε τις ιστορίες των βιβλίων σας θα αποτελεί πάντα μια απολαυστική εμπειρία.











Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η πρώτη μου επίσκεψη στον Παράδεισο!

Το Εργαστήρι Σκέψης αποτελεί μια σειρά εργαστηρίων για παιδιά προσχολικής ηλικίας με στόχο τη δημιουργική μάθηση γεωμετρικών εννοιών, την εξοικείωση με την αλγοριθμική, την καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας και τη δημιουργική γραφή έχοντας ως βασικά εργαλεία την ψηφιακή αφήγηση και την παιχνιδοποίηση. Το Εργαστήρι δημιουργήθηκε με αφορμή την έρευνά μου στη Διδακτική της Πληροφορικής, στα πλαίσια των διδακτορικών μου σπουδών και την έμπνευση που μου δόθηκε από τα "μεγάλα μωρά" του Γ Βρεφονηπιακού Σταθμού Αθηνών και πραγματοποιείται σε τρία τμήματα του σταθμού. Στο εγχείρημα αυτό δεν μπορώ να μην αναφερθώ στην πολύτιμη υποστήριξη του προσωπικού και της διευθύντριας του Γ ΒΝΣΑ, αλλά και στην ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Το Εργαστήρι Σκέψης και η γνωριμία μου με τα παιδιά ξεκίνησε με το παραμύθι του Γίγαντα του Δάσους. Στην πρώτη μου επίσκεψή στο σταθμό είχαν έρθει μαζί μου οι πέντε κούκλες του παραμυθιού, που κυριολεκτικά μπήκαν στις καρδιές των παιδιών. Τα παιδιά γνώρισαν

Τεντωθείτε, μαζευτείτε και καμαρωτά σταθείτε!

Το μεσημέρι της Τρίτης 15 Ιουνίου έφτασε και μαζί του έφτασε στο Eργαστήρι μας και το τρενάκι του Ν3 και τακτοποιήθηκε στα καναπεδάκια. Αφού καλωσόρισα τα παιδιά με την αγαπημένη μας συνήθεια - το μοίρασμα των καρτών του εργαστηρίου- άνοιξα το κουτί της Σκέψης και έδωσα σε κάθε παιδάκι από ένα ζευγάρι ξυλάκια. Έπειτα, θυμηθήκαμε την ψηφιακή αφήγηση των τριών σημείων ( http://chipoupolis.blogspot.com/2021/06/2.html ).  Λίγο πριν ολοκληρωθεί η ψηφιακή αφήγηση, μείναμε στο σημείο μετακίνησης του ενός από τα τρία σημεία που μεταβάλλει τη γωνία από μικρή σε καμαρωτή και φαρδιά. Τότε, κάλεσα τα παιδιά να κατέβουν από τα καναπεδάκια και να καθίσουν στο πάτωμα στηρίζοντας την πλάτη τους στα καναπεδάκια. Ύστερα, τους ζήτησα να μιμηθούν τις κινήσεις μου και να τεντωθούμε, να μαζευτούμε και να σταθούμε καμαρωτοί με την πλάτη ίσια και τα πόδια μας ενωμένα.          Αφού επαναλάβαμε το τέντωμα, το μάζεμα και το καμάρωμα συνέχισα την προβολή της ψηφιακής αφήγησης και διαπιστώσαμε πως αν ενώσουμε με

Μια χρονιά γεμάτη δημιουργικές στιγμές (απολογισμός 2019)

Πάει και το 2019. Πάει και αυτή η χρονιά. Και τώρα, αρχές του 2020, ήρθε η στιγμή να συναντήσω τον μεσήλικα, πλέον, Χρόνο μου και να του δώσω να κρατήσει ένα ακόμη μπαλόνι, το μπαλόνι του '19. Ευτυχώς, το φετεινό μπαλόνι είναι παραγ εμισμένο με  πλούσιες δημιουργικές στιγμές. Πάμε λοιπόν να δούμε μαζί τι κρύβει το χρονομπαλόνι  της "Αριάδνης Δάντε" για  το 2019 . Το κορίτσι με τους καρυοθραύστες στην αψίδα με τα μπαλόνια Η περσινή χρονιά ξεκίνησε με μια  παραμυθένια   εκδ ρομή στο χωριό του  William Shakespeare και τελείωσε με μια πλούσια σε εικόνες περιήγηση στο παλάτι του Φρειδερίκου στο Σαν Σουσί του Πότσδαμ. Α νάμεσα στην έναρξη και στη λήξη της χρονιάς,  ήρθαν και τρύπωσαν κι άλλα πολλά δημιουργικά ταξίδια,  ευλογημένες στιγμές, άφθονη μελέτη και δημιουργική μάθηση, αλλά και στιγμές εσωτερικής αναζήτησης.  To be or not to be? Μέσα στο μπαλόνι μου κρύβονται μοναδικά  στιγμιότυπα, πλαισιωμένα από γλυκές μελωδίες και δημιουργικές σχέσεις. Όλα αυτά γεννήθη