Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Στιγμές εκφραστικής ανάγνωσης στο Μουσείο Ιστορίας Εκπαίδευσης Αιτωλοακαρνανίας

«Ήταν ένα αλλιώτικο Σάββατο στο Μουσείο. Με σύμμαχο την Πυθωνία, τους Δέκα ήρωες και το κινητό μου τηλέφωνο προσπάθησα να βοηθήσω την Ευαγγελία να νιώσει τη δύναμη της ανάγνωσης. Και όπως έμαθα αργότερα από τη μαμά της, μάλλον τα κατάφερα.»
Αριάδνη Δάντε

Το τελευταίο ταξίδι της Αριάδνης Δάντε στην Αιτωλοακαρνανία είχε σκοπό τη μύηση των αγαπημένων της φίλων στον κόσμο της εκφραστικής ανάγνωσης. Και για να μπορέσει να πραγματοποιήσει τον σκοπό της, δε θα μπορούσε να φανταστεί καλύτερο μέρος από το Μουσείο Ιστορίας Εκπαίδευσης Αιτωλοακαρνανίας, που βρίσκεται στο Αγγελόκαστρο. Εκεί την περίμενε ο αγαπητός της φίλος, ακοίμητος φρουρός του Μουσείου, αλλά και Υπεύθυνος Σχολικών Δραστηριοτήτων Π.Ε. Αιτωλοακαρνανίας, κ. Θεόδωρος Τσιλίκας.
Τα βασικά εργαλεία της συγγραφέως ήταν το εκπαιδευτικό βιβλίο  «Ψάχνοντας στην Πυθωνία»το σχολικό πλάνο «Δέκα ήρωες σε τάξη» και το κινητό της τηλέφωνο, ενώ στη συντροφιά της βρέθηκε η Ευαγγελία Σούμπαση, μαθήτρια της Β' Δημοτικού του 17ου Δημοτικού Σχολείου Αγρινίου.
Η Ευαγγελία, αφού ξεναγήθηκε στις αίθουσες του Μουσείου από τον κ. Θεόδωρο, πήρε με μεγάλη ανυπομονησία τη θέση της στο θρανίο, για να μας χαρίσει με τη φωνή της την ιστορία του Ζακ, της κομψής ζέβρας της Πυθωνίας, που της αρέσει το bon fillet, τα κρουασάν και το άγριο ρύζι. 

Ωστόσο, η διαδικασία αυτή δεν αποδείχτηκε καθόλου εύκολη για τη μικρή Ευαγγελία, μιας και το ζητούμενο της συνάντησης δεν ήταν η απλή ανάγνωση της ιστορίας της ζέβρας, αλλά η εκφραστική ανάγνωση του κειμένου. Έτσι, η Αριάδνη ξεκίνησε να εργάζεται με την Ευαγγελία πάνω στις προτάσεις του κειμένου και με τη βοήθεια του κινητού τηλεφώνου της συγγραφέως να ακούν τη χροιά της φωνής τους σε κάθε ανάγνωση. Πρόσθετα, παρατηρώντας τη διάρκεια της ηχογράφησης γνώριζαν και τον χρόνο ανάγνωσης του κειμένου. Κάθε λίγο, ο Θεόδωρος τρύπωνε στη μικρή συντροφιά και η φωνή του χρωμάτιζε με το δικό της μοναδικό τρόπο τη ζέβρα της ιστορίας. 
Κατά τη διάρκεια της μύησης της Ευαγγελίας στην εκφραστική ανάγνωση, η Αριάδνη και ο Θεόδωρος της εξήγησαν ότι όταν διαβάζουμε προσπαθούμε να μεταδώσουμε στους αποδέκτες της αφήγησης ένα ηχητικό αποτύπωμα με ρυθμό, μελωδία, άποψη, συναίσθημα και χάρη. Η συγγραφέας την παρακίνησε να φανταστεί τον ήρωα και να αισθανθεί το νόημα των προτάσεων του κειμένου, ενώ έπαιξε με πολλές διαφορετικές αναγνώσεις της ίδιας πρότασης. Στο τέλος της διαδικασίας, όταν ζητήθηκε από την Ευαγγελία να περιγράψει την εκφραστική ανάγνωση, αυτή είπε απλά ότι είναι η ανάγνωση «με στυλ». 
Η συγκεκριμένη προσπάθεια της συγγραφέως να μυήσει τα παιδιά στην εκφραστική ανάγνωση αποτελεί μια πρόταση σε όλους τους γονείς, για να προσπαθήσουν να γνωρίσουν στα παιδιά τους ένα κείμενο με έναν άλλο τρόπο. Η Αριάδνη έχει πραγματοποιήσει το συγκεκριμένο εγχείρημα και σε άλλα παιδιά, τα οποία αξιοποίησαν τις συμβουλές της συγγραφέως στην παραγωγή χιουμοριστικών βίντεο. 
Η ηχογράφηση της αφήγησης ενός κειμένου μπορεί να βοηθήσει ένα παιδί να καταλάβει τη σημασία μιας ιστορίας, να το εξοικειώσει περαιτέρω με την χρήση της τεχνολογίας, να βελτιώσει την οργανωτικότητά του, να το μετατρέψει σε έναν υπέροχο αφηγητή και διορθωτή του εαυτού του και να τον οδηγήσει στην αποκάλυψη της ομορφιάς των πολλών προσώπων της ίδιας ανάγνωσης. Στο ταξίδι της, η Αριάδνη Δάντε μύησε κι άλλα παιδιά στον κόσμο του διαβάσματος με στυλ, αλλά οι στιγμές της με την Ευαγγελία και τον Θεόδωρο στο Μουσείο ήταν ασύγκριτες. 
Αγαπητοί αναγνώστες,
σας προτρέπουμε να δοκιμάσετε την ηχογράφηση μιας φράσης από τα βιβλία της εκπαιδευτικής σειράς «Μαθαίνω Πληροφορική δίχως Υπολογιστή» της συγγραφέως με διαφορετικούς τρόπους. Είμαστε σίγουροι πως μετά από αυτό το παιχνίδι, ο τρόπος με τον οποίο θα προσεγγίζετε τις ιστορίες των βιβλίων σας θα αποτελεί πάντα μια απολαυστική εμπειρία.











Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η πρώτη μου επίσκεψη στον Παράδεισο!

Το Εργαστήρι Σκέψης αποτελεί μια σειρά εργαστηρίων για παιδιά προσχολικής ηλικίας με στόχο τη δημιουργική μάθηση γεωμετρικών εννοιών, την εξοικείωση με την αλγοριθμική, την καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας και τη δημιουργική γραφή έχοντας ως βασικά εργαλεία την ψηφιακή αφήγηση και την παιχνιδοποίηση. Το Εργαστήρι δημιουργήθηκε με αφορμή την έρευνά μου στη Διδακτική της Πληροφορικής, στα πλαίσια των διδακτορικών μου σπουδών και την έμπνευση που μου δόθηκε από τα "μεγάλα μωρά" του Γ Βρεφονηπιακού Σταθμού Αθηνών και πραγματοποιείται σε τρία τμήματα του σταθμού. Στο εγχείρημα αυτό δεν μπορώ να μην αναφερθώ στην πολύτιμη υποστήριξη του προσωπικού και της διευθύντριας του Γ ΒΝΣΑ, αλλά και στην ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Το Εργαστήρι Σκέψης και η γνωριμία μου με τα παιδιά ξεκίνησε με το παραμύθι του Γίγαντα του Δάσους. Στην πρώτη μου επίσκεψή στο σταθμό είχαν έρθει μαζί μου οι πέντε κούκλες του παραμυθιού, που κυριολεκτικά μπήκαν στις καρδιές των παιδιών. Τα παιδιά γνώρισαν

Η κυρία Άνοιξη και τα νηπιαγωγάκια της Αντωνίτσας

"Λοιπόν, παιδάκια ας ξεκινήσουμε το μάθημά μας με το τραγουδάκι της κυρίας Άνοιξης", είπε η κυρία Αντωνία Στελιανού του 23ου Νηπιαγωγείου Αγρινίου την περασμένη Παρασκευή στους μαθητές της και πάτησε το play από το βιντεάκι.  Ποιος να το περίμενε όμως ότι θα παγώσει η οθόνη και το σύστημα θα "πετάξει" την κυρία  Αντωνία έξω από την τάξη! Η κυρία Αντωνία συνδέθηκε ξανά στην πλατφόρμα για να συνεχίσει το διαδικτυακό μάθημα με τα νηπιαγωγάκια της και προσπάθησε ξανά να βάλει το τραγουδάκι της κυρίας Άνοιξης. 26 Μάρτη βλέπετε! Μπήκε η Άνοιξη για τα καλά και πρέπει να την προϋπαντήσουμε και να της τραγούδησουμε με τα παιδιά! Μάταια όμως. Η κυρία Αντωνία ήταν απογοητευμένη. Εκείνη τη στιγμή χτύπησε το τηλέφωνό της. Κι ενώ είχε μάθημα, το τηλέφωνό της επέμενε να χτυπά! Τότε, το σήκωσε και προσπάθησε να καταλάβει ποια είναι στην άλλη γραμμή... Χωρίς να καταλαβαίνει πολλά, μια άγνωστη φωνή συνδέθηκε στη διαδικτυακή τάξη και εμφανίστηκε ένα άδειο παράθυρο με το όνομα "Αρ

1ο Εργαστήρι Σκέψης: Το σημείο

Στο πρώτο εργαστήρι τα παιδιά γνώρισαν τον Μαρσέλ, το προβατάκι μου, που είναι ντυμένο με μπόλικα ουράνια τόξα και πανέμορφα λουλούδια της Άνοιξης. Ο Μαρσέλ, το πρόβατο, αγαπά πολύ τη στιχουργική και το τραγούδι. Μάλιστα, έχει γράψει κι ένα τραγουδάκι για τα παιδιά, το οποίο φρόντισα να το εκτυπώσω σε μικρά χαρτάκια διπλής όψης για να το έχω μαζί μου στη συνάντησή μας. Αφού απήγγειλα κάποιους στίχους του τραγουδιού, μοίρασα στα παιδιά τα χαρτάκια και ξεκίνησα να τραγουδάω τον σκοπό του κάνοντας παντομίμα τις λέξεις "1, 1+1, 2, πηγαίνω" κτλ. Εκείνα άρχισαν να κουνιούνται στο ρυθμό και να προσπαθούν να μάθουν τις λέξεις. Το σημείο Ένα κι ένα κάνουν δύο το μαθαίνω στο σχολείο που πηγαίνω το πρωί σαν ξυπνήσει η Αυγή. Ένα κι ένα κάνουν δύο κι εγώ παίρνω ένα σημείο το αφήνω στο χαρτί μια τελίτσα να φανεί. Κι αφού βάλω το σημείο τον κανόνα για τα δύο φέρνω τώρα στο μυαλό κι άλλο ένα θέλω εδώ. Και μια δεύτερη τελεία ζωγραφίζω μ’ αγωνία και κοιτάζω στο χαρτί δύο σημεία είναι εκεί...