Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Εκπαιδευτικό πρόγραμμα "Η Τύχη πάει στην παραλία"


"Η Τύχη πάει στην παραλία" - Εικονογράφηση Pixel Art

Η ενασχόλησή μου με τον προγραμματισμό μετράει αρκετά χρόνια. Τα περισσότερα από αυτά, εργάστηκα πάνω σε αντικειμενοστραφή περιβάλλοντα.
Η μικρή μου ηρωίδα, η Τύχη, ξεκινά για να πάει μια βόλτα στην παραλία. Και καθόλου τυχαία, ανακατεύει όλους τους θησαυρούς της θείας Μνήμης στην τσάντα της. Στη βόλτα της, οι τρεις πρωταγωνιστές των σταθμών της κρατούν στα χέρια τους τρία αντικείμενα. Μέσα από την παρατήρηση των αντικειμένων, θα προσπαθήσω να εξηγήσω στα παιδιά να καταλάβουν ότι τα χαρακτηριστικά των αντικειμένων δεν είναι τίποτα άλλο παρά σύνθεση δύο ή περισσοτέρων βασικών τύπων δεδομένων.

Εκπαιδευτικό πρόγραμμα "Η Τύχη πάει στην παραλία"

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα "Η Τύχη πάει στην παραλία" σχεδιάστηκε με σκοπό να εξοικειώσει τους μικρούς μαθητές σε βασικές αρχές προγραμματισμού μέσα από το θεατρικό παιχνίδι. Το πρόγραμμα αγκαλιάζει με αγάπη τη λογοτεχνία και τα μαθηματικά και η καινοτομία του βασίζεται στην ανάμιξη απλών στοιχείων που γνωρίζει ένα παιδί για την κατανόηση βασικών εννοιών Πληροφορικής.
Το πρόγραμμα αποτελεί τη συνέχεια του εκπαιδευτικού προγράμματος "Ο Απόστολος στην Πυθωνία" και πρωταγωνίστριά του είναι η Τύχη, η μικρή αδερφή του Απόστολου.
Σενάριο
Σύμφωνα με το εκπαιδευτικό πρόγραμμα, τα καλοκαίρια τα δυο αδέρφια φιλοξενούνται στο σπίτι της θείας Μνήμης, γιατί η μαμά και ο μπαμπάς τους δουλεύουν. Η Τύχη, όμως, είναι ένα μικρό ζιζάνιο. Βρίσκει τα κουβαδάκια της θείας Μνήμης και τα παίρνει μαζί της, για να πάει να παίξει στην παραλία. Μαζί της παίρνει και το χρυσόψαρο της θείας Μνήμης, τον Κροίσο.
Ο Απόστολος ζητά τη συνδρομή των πέντε ζώων, που ξέρουν, πια, να ξεχωρίζουν τα πέντε αντικείμενα της θείας, δηλαδή, τους πέντε βασικούς τύπους δεδομένων : ακέραιους αριθμούς, πραγματικούς αριθμούς, γράμματα, λέξεις και λογικές απαντήσεις. 
Στην πορεία της η Τύχη σταματά στο βιβλιοπωλείο, στο παντοπωλείο και στο παγωτατζίδικο. Και εκεί, μιλώντας με τους ιδιοκτήτες των καταστημάτων, μας φέρνει κοντά στα σύνθετα αντικείμενα, τα οποία περιλαμβάνουν περισσότερους από έναν βασικούς τύπους.
Η Τύχη αναζητά ένα βιβλίο, κερδίζει ένα παστέλι και, στην επιστροφή της από την παραλία, θα απολαύσει και παγωτό. Μέσα από την περιγραφή των ειδών μαθαίνουμε πως, για να αναπαραστήσουμε ένα απτό στοιχείο, χρειάζεται να συμπεριλάβουμε πολλούς τύπους δεδομένων. Το πρόγραμμα συμβάλει στην εισαγωγή των παιδιών στις δομές δεδομένων.
Σε ποιον απευθύνεται;
Το πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας (4-10 ετών).

Απαιτείται ειδικός εξοπλισμός;
Για την παρουσίαση του προγράμματος απαιτείται μια αίθουσα πολλαπλών χρήσεων, ένας προβολέας, ηχητική κάλυψη και άφθονη φαντασία.  

Στόχοι
Μέσα από έξι μικρές ιστορίες, τα παιδιά μαθαίνουν να αναλύουν τα αντικείμενα και προσεγγίζουν τις λίστες, τις στοίβες και τους πίνακες, κάνοντας ταυτόχρονα επανάληψη στους πέντε βασικούς τύπους δεδομένων (τους ακέραιους και τους πραγματικούς αριθμούς, τις λέξεις, τους χαρακτήρες και τις λογικές ερωτήσεις).

Για κάθε ιστορία πραγματοποιείται μια σειρά ερωτήσεων, ώστε κάθε παιδί να εξασκήσει την παρατηρητικότητά του. Επιπρόσθετα, τα παιδιά εξασκούνται σε απλές μαθηματικές πράξεις, προσεγγίζουν τα γεωμετρικά σχήματα και καλλιεργούν τη σύνθεση αντικειμένων.

Πέραν της μαθηματικής αξίας και της προσέγγισης σε βασικές αρχές προγραμματισμού, το εκπαιδευτικό πρόγραμμα αναδεικνύει τη σημασία της ομαδικής προσπάθειας για την επίτευξη ενός στόχου.

Συνοδευτικό υλικό
Οι μικρές ιστορίες ενσωματώθηκαν στο παιδικό βιβλίο "Ψάχνοντας στην παραλία" που αναμένεται να κυκλοφορήσει το Μάιο 2016, από τις Εκδόσεις Τσιπούπολη.

Στο συγκεκριμένο βιβλίο περιλαμβάνονται εβδομήντα (70) ερωτήσεις, επτά (7) εικονογραφημένες ασκήσεις, καθώς και μια εργασία χειροτεχνίας.

Η εικονογράφηση περιλαμβάνει κρυμμένες πληροφορίες και η παρατήρηση των εικόνων αποτελεί από μόνη της πρόκληση για μάθηση.

Το παιδικό βιβλίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί εξίσου από γονείς, νηπιαγωγούς, δασκάλους, πληροφορικούς, θεατρολόγους, αλλά και λογοθεραπευτές.

Και μετά το εκπαιδευτικό πρόγραμμα, τί;
Το συγκεκριμένο έργο μπορεί να αποτελέσει αντικείμενο θεατρικής παράστασης από ένα ολόκληρο τμήμα μαθητών, όπου δώδεκα μαθητές θα αναλάβουν τους ρόλους της θείας Μνήμης, του Απόστολου, της Τύχης, του κυρίου Φωτεινού, της κυρίας Λίας, της κυρίας Τζένης, των πέντε ζώων και του αφηγητή, ενώ οι υπόλοιποι συμμαθητές θα παριστάνουν αριθμούς συμβολοσειρές, χαρακτήρες ή λογικές απαντήσεις.

Μηχανικός Πληροφορικής – Συγγραφέας
MSc Ασφάλεια Πληροφοριακών και Επικοινωνιακών Συστημάτων

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η πρώτη μου επίσκεψη στον Παράδεισο!

Το Εργαστήρι Σκέψης αποτελεί μια σειρά εργαστηρίων για παιδιά προσχολικής ηλικίας με στόχο τη δημιουργική μάθηση γεωμετρικών εννοιών, την εξοικείωση με την αλγοριθμική, την καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας και τη δημιουργική γραφή έχοντας ως βασικά εργαλεία την ψηφιακή αφήγηση και την παιχνιδοποίηση. Το Εργαστήρι δημιουργήθηκε με αφορμή την έρευνά μου στη Διδακτική της Πληροφορικής, στα πλαίσια των διδακτορικών μου σπουδών και την έμπνευση που μου δόθηκε από τα "μεγάλα μωρά" του Γ Βρεφονηπιακού Σταθμού Αθηνών και πραγματοποιείται σε τρία τμήματα του σταθμού. Στο εγχείρημα αυτό δεν μπορώ να μην αναφερθώ στην πολύτιμη υποστήριξη του προσωπικού και της διευθύντριας του Γ ΒΝΣΑ, αλλά και στην ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Το Εργαστήρι Σκέψης και η γνωριμία μου με τα παιδιά ξεκίνησε με το παραμύθι του Γίγαντα του Δάσους. Στην πρώτη μου επίσκεψή στο σταθμό είχαν έρθει μαζί μου οι πέντε κούκλες του παραμυθιού, που κυριολεκτικά μπήκαν στις καρδιές των παιδιών. Τα παιδιά γνώρισαν

Η κυρία Άνοιξη και τα νηπιαγωγάκια της Αντωνίτσας

"Λοιπόν, παιδάκια ας ξεκινήσουμε το μάθημά μας με το τραγουδάκι της κυρίας Άνοιξης", είπε η κυρία Αντωνία Στελιανού του 23ου Νηπιαγωγείου Αγρινίου την περασμένη Παρασκευή στους μαθητές της και πάτησε το play από το βιντεάκι.  Ποιος να το περίμενε όμως ότι θα παγώσει η οθόνη και το σύστημα θα "πετάξει" την κυρία  Αντωνία έξω από την τάξη! Η κυρία Αντωνία συνδέθηκε ξανά στην πλατφόρμα για να συνεχίσει το διαδικτυακό μάθημα με τα νηπιαγωγάκια της και προσπάθησε ξανά να βάλει το τραγουδάκι της κυρίας Άνοιξης. 26 Μάρτη βλέπετε! Μπήκε η Άνοιξη για τα καλά και πρέπει να την προϋπαντήσουμε και να της τραγούδησουμε με τα παιδιά! Μάταια όμως. Η κυρία Αντωνία ήταν απογοητευμένη. Εκείνη τη στιγμή χτύπησε το τηλέφωνό της. Κι ενώ είχε μάθημα, το τηλέφωνό της επέμενε να χτυπά! Τότε, το σήκωσε και προσπάθησε να καταλάβει ποια είναι στην άλλη γραμμή... Χωρίς να καταλαβαίνει πολλά, μια άγνωστη φωνή συνδέθηκε στη διαδικτυακή τάξη και εμφανίστηκε ένα άδειο παράθυρο με το όνομα "Αρ

1ο Εργαστήρι Σκέψης: Το σημείο

Στο πρώτο εργαστήρι τα παιδιά γνώρισαν τον Μαρσέλ, το προβατάκι μου, που είναι ντυμένο με μπόλικα ουράνια τόξα και πανέμορφα λουλούδια της Άνοιξης. Ο Μαρσέλ, το πρόβατο, αγαπά πολύ τη στιχουργική και το τραγούδι. Μάλιστα, έχει γράψει κι ένα τραγουδάκι για τα παιδιά, το οποίο φρόντισα να το εκτυπώσω σε μικρά χαρτάκια διπλής όψης για να το έχω μαζί μου στη συνάντησή μας. Αφού απήγγειλα κάποιους στίχους του τραγουδιού, μοίρασα στα παιδιά τα χαρτάκια και ξεκίνησα να τραγουδάω τον σκοπό του κάνοντας παντομίμα τις λέξεις "1, 1+1, 2, πηγαίνω" κτλ. Εκείνα άρχισαν να κουνιούνται στο ρυθμό και να προσπαθούν να μάθουν τις λέξεις. Το σημείο Ένα κι ένα κάνουν δύο το μαθαίνω στο σχολείο που πηγαίνω το πρωί σαν ξυπνήσει η Αυγή. Ένα κι ένα κάνουν δύο κι εγώ παίρνω ένα σημείο το αφήνω στο χαρτί μια τελίτσα να φανεί. Κι αφού βάλω το σημείο τον κανόνα για τα δύο φέρνω τώρα στο μυαλό κι άλλο ένα θέλω εδώ. Και μια δεύτερη τελεία ζωγραφίζω μ’ αγωνία και κοιτάζω στο χαρτί δύο σημεία είναι εκεί...