Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Μαθαίνοντας Πληροφορική δίχως Υπολογιστή στα Ανοιχτά Σχολεία

Οι γειτονιές της Αθήνας συναντιούνται στα Ανοιχτά Σχολεία και ο μικρός μου ήρωας μου, ο Απόστολος, δεν έχασε την ευκαιρία να πεταχτεί σ' αυτά, για να παίξει με γονείς και παιδιά και να τους γνωρίσει τους πέντε βασικούς τύπους δεδομένων στον Προγραμματισμό Η/Υ.
Τον περασμένο Μάιο, ανακάλυψα τυχαία το ανοιχτό κάλεσμα για την υποβολή πρότασης για δράση. Έτσι, δίχως δεύτερες σκέψεις, συμπλήρωσα τη σχετική φόρμα για το εκπαιδευτικό μου πρόγραμμα με τίτλο «Ο Απόστολος στην Πυθωνία» και την υπέβαλα στη σχετική ηλεκτρονική διεύθυνση για αξιολόγηση από συγκεκριμένη Ομάδα Εργασίας για το εκπαιδευτικό της περιεχόμενο.
Κάθε πρόταση για υλοποίηση δράσης που υποβάλλεται στο πρόγραμμα Ανοιχτά Σχολεία, εξετάζεται αν πληροί τα ακόλουθα κριτήρια:
ü  Να απευθύνεται σε παιδιά προσχολικής ηλικίας, μαθητές πρωτοβάθμιας ή/και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, παιδαγωγούς και εκπαιδευτικούς, γονείς ή κατοίκους της τοπικής κοινότητας.
ü  Να είναι καλοσχεδιασμένη, συνεκτική και τεκμηριωμένη με ξεκάθαρους στόχους.
ü  Να έχει συνάφεια με τις δράσεις, τους προσανατολισμούς και τις προτεραιότητες της πολιτείας και του Δήμου Αθηναίων.
ü  Να είναι δράση που είτε προσφέρεται δωρεάν, είτε θα περιλαμβάνει τεκμηριωμένο και ξεκάθαρο προϋπολογισμό.
ü  Η επιλεγμένη δράση θα υπόκειται σε συνεχή αξιολόγηση κατά τη διάρκεια υλοποίησής της και δύναται να ανασταλεί εάν δεν πληρούν τα συμφωνηθέντα κριτήρια ή/και εάν η συμμετοχή σε αυτή είναι μη επαρκής. Αντίθετα, θα επιδιώκεται η επανάληψη ή/και επέκταση των επιτυχημένων δράσεων.
Με μεγάλη μου χαρά, ο μικρός μου Απόστολος, αξιολογήθηκε επιτυχώς από την Ομάδα Εργασίας και έτσι η αφεντιά μου προσκλήθηκε για προφορική συνέντευξη, ώστε να περάσουμε στην φάση του προγραμματισμού των δράσεων.
Μέσα στην καρδιά του καλοκαιριού, γνώρισα την κυρία Ειρήνη Καραμήτσα, που είναι υπεύθυνη του προγράμματος «Ανοιχτά Σχολεία». Από το πρώτο λεπτό ξεχώρισα το πόσο σπουδαίος άνθρωπος είναι. Γλυκομίλητη, ευγενική, οργανωτική, αλλά και με μεγάλη εμπειρία όσον αφορά τις δημιουργικές δράσεις για παιδιά και για μεγάλους, η Ειρήνη είναι πραγματικά «υπεύθυνη» για το έργο των Ανοιχτών Σχολείων.
Για τη σχολική χρονιά 2016-2017 οργανώσαμε οκτώ δράσεις, σε ανοιχτά σχολειά του Δήμου Αθηναίων και για την ενημέρωση των γονέων και εκπαιδευτικών κυκλοφορήσαμε την ακόλουθη αφίσα. Η δράση «Ο Απόστολος στην Πυθωνία» υλοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος Ανοιχτά Σχολεία, μια πρωτοβουλία του δήμου Αθηναίων, με αποκλειστικό δωρητή το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

Από εκεί και πέρα, ο χρόνος κύλησε γοργά και έτσι το δεύτερο Σάββατο του Νοέμβρη πραγματοποίησα  την πρώτη μου δράση γονέων - παιδιών στο 106ο Δημοτικό και το 9ο Ειδικό Σχολείο του Δήμου Αθηναίων.




Χτες το πρωί, πραγματοποίησα την έβδομη δράση στο 56ο Ανοιχτό Δημοτικό Σχολείο Αθηνών. Και μέσα στην καταρρακτώδη βροχή, υπήρξαν γονείς, που μου εμπιστεύτηκαν τα διδυμάκια τους και τα τριδυμάκια τους για να παίξουμε και να μάθουμε.
Ψάχνοντας στα Ανοιχτά Σχολεία βρήκα ωραίους ανθρώπους και πολύ καλούς γονείς, που, πλέον, έχουν προστεθεί στους διαδικτυακούς μου φίλους. 
Το άλλο Σάββατο, 18 Μαρτίου 2017, ολοκληρώνω τις επισκέψεις μου στο πλαίσιο του προγράμματος «Ανοιχτά Σχολεία», με την τελευταία μου δράση στο 132ο Δημοτικό Σχολείου Αθηνών, που βρίσκεται στη Γκράβα.
Αισθάνομαι λοιπόν, πώς, πριν πέσει η αυλαία του προγράμματος, οφείλω ένα μεγάλο Ευχαριστώ για τα ταξίδια μου στη χώρα των Ανοιχτών Σχολείων.

Ακολουθεί η συνοπτική παρουσίαση του εκπαιδευτικού προγράμματος «Ο Απόστολος στην Πυθωνία»
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Ο Απόστολος στην Πυθωνία» σχεδιάστηκε για να εξοικειώσει τα παιδιά ηλικίας 4-10 ετών στους πέντε βασικούς τύπους μεταβλητών στον προγραμματισμό Ηλεκτρονικών Υπολογιστών μέσα από το θεατρικό παιχνίδι. Το πρόγραμμα αγκαλιάζει με αγάπη τη λογοτεχνία και τα μαθηματικά και η καινοτομία του βασίζεται στην ανάμιξη απλών στοιχείων που γνωρίζει ένα παιδί για την κατανόηση βασικών εννοιών Πληροφορικής, δίχως να απαιτείται ύπαρξη Ηλεκτρονικού Υπολογιστή.
Σύμφωνα με το εκπαιδευτικό πρόγραμμα, η θεία Μνήμη είναι συγγραφέας. Κι όπως κάθε συγγραφέας, γράφει τις πολύτιμες σκέψεις της στα χαρτιά της ή όπως αλλιώς τα αποκαλεί: τα αντικείμενά της. Πάνω στα χαρτιά της έχει γράψει αριθμούς, γράμματα, λέξεις και λογικές απαντήσεις.
Όμως η θεία Μνήμη χάνει τα αντικείμενά της και ο ανιψιός της, ο Απόστολος, γίνεται εξερευνητής ψάχνοντάς τα στη ζούγκλα της Πυθωνίας. Στο χέρι του κρατά πέντε μαγικά κουβαδάκια που θα τον βοηθήσουν να βρει τα αντικείμενα της θείας του. Στο δρόμο του συναντά ένα λιοντάρι, μια καμηλοπάρδαλη, μια μαϊμού, μια ζέβρα και έναν πύθωνα. Ο Απόστολος εμπιστεύεται τα ζώα και αυτά τον βοηθούν να βρει τους χαμένους θησαυρούς της θείας Μνήμης.
Η δράση απευθύνεται κυρίως σε γονείς με παιδιά ηλικίας 4-10 ετών και παρουσιάζει τη Διδακτική της Πληροφορικής μέσα από το θεατρικό παιχνίδι. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Ο Απόστολος στην Πυθωνία» αποτελεί μια εθελοντική δράση που ξεκίνησε το Μάρτιο του 2015 και ταξίδεψε περισσότερους από 4000 μαθητές Παιδικών Σταθμών, Νηπιαγωγείων και Δημοτικών Σχολείων, εκατοντάδες γονείς και δεκάδες εκπαιδευτικούς σε βασικές έννοιες προγραμματισμού μέσα από τη φανταστική ζούγκλα της Πυθωνίας.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η πρώτη μου επίσκεψη στον Παράδεισο!

Το Εργαστήρι Σκέψης αποτελεί μια σειρά εργαστηρίων για παιδιά προσχολικής ηλικίας με στόχο τη δημιουργική μάθηση γεωμετρικών εννοιών, την εξοικείωση με την αλγοριθμική, την καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας και τη δημιουργική γραφή έχοντας ως βασικά εργαλεία την ψηφιακή αφήγηση και την παιχνιδοποίηση. Το Εργαστήρι δημιουργήθηκε με αφορμή την έρευνά μου στη Διδακτική της Πληροφορικής, στα πλαίσια των διδακτορικών μου σπουδών και την έμπνευση που μου δόθηκε από τα "μεγάλα μωρά" του Γ Βρεφονηπιακού Σταθμού Αθηνών και πραγματοποιείται σε τρία τμήματα του σταθμού. Στο εγχείρημα αυτό δεν μπορώ να μην αναφερθώ στην πολύτιμη υποστήριξη του προσωπικού και της διευθύντριας του Γ ΒΝΣΑ, αλλά και στην ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Το Εργαστήρι Σκέψης και η γνωριμία μου με τα παιδιά ξεκίνησε με το παραμύθι του Γίγαντα του Δάσους. Στην πρώτη μου επίσκεψή στο σταθμό είχαν έρθει μαζί μου οι πέντε κούκλες του παραμυθιού, που κυριολεκτικά μπήκαν στις καρδιές των παιδιών. Τα παιδιά γνώρισαν

Η κυρία Άνοιξη και τα νηπιαγωγάκια της Αντωνίτσας

"Λοιπόν, παιδάκια ας ξεκινήσουμε το μάθημά μας με το τραγουδάκι της κυρίας Άνοιξης", είπε η κυρία Αντωνία Στελιανού του 23ου Νηπιαγωγείου Αγρινίου την περασμένη Παρασκευή στους μαθητές της και πάτησε το play από το βιντεάκι.  Ποιος να το περίμενε όμως ότι θα παγώσει η οθόνη και το σύστημα θα "πετάξει" την κυρία  Αντωνία έξω από την τάξη! Η κυρία Αντωνία συνδέθηκε ξανά στην πλατφόρμα για να συνεχίσει το διαδικτυακό μάθημα με τα νηπιαγωγάκια της και προσπάθησε ξανά να βάλει το τραγουδάκι της κυρίας Άνοιξης. 26 Μάρτη βλέπετε! Μπήκε η Άνοιξη για τα καλά και πρέπει να την προϋπαντήσουμε και να της τραγούδησουμε με τα παιδιά! Μάταια όμως. Η κυρία Αντωνία ήταν απογοητευμένη. Εκείνη τη στιγμή χτύπησε το τηλέφωνό της. Κι ενώ είχε μάθημα, το τηλέφωνό της επέμενε να χτυπά! Τότε, το σήκωσε και προσπάθησε να καταλάβει ποια είναι στην άλλη γραμμή... Χωρίς να καταλαβαίνει πολλά, μια άγνωστη φωνή συνδέθηκε στη διαδικτυακή τάξη και εμφανίστηκε ένα άδειο παράθυρο με το όνομα "Αρ

1ο Εργαστήρι Σκέψης: Το σημείο

Στο πρώτο εργαστήρι τα παιδιά γνώρισαν τον Μαρσέλ, το προβατάκι μου, που είναι ντυμένο με μπόλικα ουράνια τόξα και πανέμορφα λουλούδια της Άνοιξης. Ο Μαρσέλ, το πρόβατο, αγαπά πολύ τη στιχουργική και το τραγούδι. Μάλιστα, έχει γράψει κι ένα τραγουδάκι για τα παιδιά, το οποίο φρόντισα να το εκτυπώσω σε μικρά χαρτάκια διπλής όψης για να το έχω μαζί μου στη συνάντησή μας. Αφού απήγγειλα κάποιους στίχους του τραγουδιού, μοίρασα στα παιδιά τα χαρτάκια και ξεκίνησα να τραγουδάω τον σκοπό του κάνοντας παντομίμα τις λέξεις "1, 1+1, 2, πηγαίνω" κτλ. Εκείνα άρχισαν να κουνιούνται στο ρυθμό και να προσπαθούν να μάθουν τις λέξεις. Το σημείο Ένα κι ένα κάνουν δύο το μαθαίνω στο σχολείο που πηγαίνω το πρωί σαν ξυπνήσει η Αυγή. Ένα κι ένα κάνουν δύο κι εγώ παίρνω ένα σημείο το αφήνω στο χαρτί μια τελίτσα να φανεί. Κι αφού βάλω το σημείο τον κανόνα για τα δύο φέρνω τώρα στο μυαλό κι άλλο ένα θέλω εδώ. Και μια δεύτερη τελεία ζωγραφίζω μ’ αγωνία και κοιτάζω στο χαρτί δύο σημεία είναι εκεί...