Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Μαθαίνοντας Πληροφορική δίχως Υπολογιστή στα Ανοιχτά Σχολεία

Οι γειτονιές της Αθήνας συναντιούνται στα Ανοιχτά Σχολεία και ο μικρός μου ήρωας μου, ο Απόστολος, δεν έχασε την ευκαιρία να πεταχτεί σ' αυτά, για να παίξει με γονείς και παιδιά και να τους γνωρίσει τους πέντε βασικούς τύπους δεδομένων στον Προγραμματισμό Η/Υ.
Τον περασμένο Μάιο, ανακάλυψα τυχαία το ανοιχτό κάλεσμα για την υποβολή πρότασης για δράση. Έτσι, δίχως δεύτερες σκέψεις, συμπλήρωσα τη σχετική φόρμα για το εκπαιδευτικό μου πρόγραμμα με τίτλο «Ο Απόστολος στην Πυθωνία» και την υπέβαλα στη σχετική ηλεκτρονική διεύθυνση για αξιολόγηση από συγκεκριμένη Ομάδα Εργασίας για το εκπαιδευτικό της περιεχόμενο.
Κάθε πρόταση για υλοποίηση δράσης που υποβάλλεται στο πρόγραμμα Ανοιχτά Σχολεία, εξετάζεται αν πληροί τα ακόλουθα κριτήρια:
ü  Να απευθύνεται σε παιδιά προσχολικής ηλικίας, μαθητές πρωτοβάθμιας ή/και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, παιδαγωγούς και εκπαιδευτικούς, γονείς ή κατοίκους της τοπικής κοινότητας.
ü  Να είναι καλοσχεδιασμένη, συνεκτική και τεκμηριωμένη με ξεκάθαρους στόχους.
ü  Να έχει συνάφεια με τις δράσεις, τους προσανατολισμούς και τις προτεραιότητες της πολιτείας και του Δήμου Αθηναίων.
ü  Να είναι δράση που είτε προσφέρεται δωρεάν, είτε θα περιλαμβάνει τεκμηριωμένο και ξεκάθαρο προϋπολογισμό.
ü  Η επιλεγμένη δράση θα υπόκειται σε συνεχή αξιολόγηση κατά τη διάρκεια υλοποίησής της και δύναται να ανασταλεί εάν δεν πληρούν τα συμφωνηθέντα κριτήρια ή/και εάν η συμμετοχή σε αυτή είναι μη επαρκής. Αντίθετα, θα επιδιώκεται η επανάληψη ή/και επέκταση των επιτυχημένων δράσεων.
Με μεγάλη μου χαρά, ο μικρός μου Απόστολος, αξιολογήθηκε επιτυχώς από την Ομάδα Εργασίας και έτσι η αφεντιά μου προσκλήθηκε για προφορική συνέντευξη, ώστε να περάσουμε στην φάση του προγραμματισμού των δράσεων.
Μέσα στην καρδιά του καλοκαιριού, γνώρισα την κυρία Ειρήνη Καραμήτσα, που είναι υπεύθυνη του προγράμματος «Ανοιχτά Σχολεία». Από το πρώτο λεπτό ξεχώρισα το πόσο σπουδαίος άνθρωπος είναι. Γλυκομίλητη, ευγενική, οργανωτική, αλλά και με μεγάλη εμπειρία όσον αφορά τις δημιουργικές δράσεις για παιδιά και για μεγάλους, η Ειρήνη είναι πραγματικά «υπεύθυνη» για το έργο των Ανοιχτών Σχολείων.
Για τη σχολική χρονιά 2016-2017 οργανώσαμε οκτώ δράσεις, σε ανοιχτά σχολειά του Δήμου Αθηναίων και για την ενημέρωση των γονέων και εκπαιδευτικών κυκλοφορήσαμε την ακόλουθη αφίσα. Η δράση «Ο Απόστολος στην Πυθωνία» υλοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος Ανοιχτά Σχολεία, μια πρωτοβουλία του δήμου Αθηναίων, με αποκλειστικό δωρητή το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

Από εκεί και πέρα, ο χρόνος κύλησε γοργά και έτσι το δεύτερο Σάββατο του Νοέμβρη πραγματοποίησα  την πρώτη μου δράση γονέων - παιδιών στο 106ο Δημοτικό και το 9ο Ειδικό Σχολείο του Δήμου Αθηναίων.




Χτες το πρωί, πραγματοποίησα την έβδομη δράση στο 56ο Ανοιχτό Δημοτικό Σχολείο Αθηνών. Και μέσα στην καταρρακτώδη βροχή, υπήρξαν γονείς, που μου εμπιστεύτηκαν τα διδυμάκια τους και τα τριδυμάκια τους για να παίξουμε και να μάθουμε.
Ψάχνοντας στα Ανοιχτά Σχολεία βρήκα ωραίους ανθρώπους και πολύ καλούς γονείς, που, πλέον, έχουν προστεθεί στους διαδικτυακούς μου φίλους. 
Το άλλο Σάββατο, 18 Μαρτίου 2017, ολοκληρώνω τις επισκέψεις μου στο πλαίσιο του προγράμματος «Ανοιχτά Σχολεία», με την τελευταία μου δράση στο 132ο Δημοτικό Σχολείου Αθηνών, που βρίσκεται στη Γκράβα.
Αισθάνομαι λοιπόν, πώς, πριν πέσει η αυλαία του προγράμματος, οφείλω ένα μεγάλο Ευχαριστώ για τα ταξίδια μου στη χώρα των Ανοιχτών Σχολείων.

Ακολουθεί η συνοπτική παρουσίαση του εκπαιδευτικού προγράμματος «Ο Απόστολος στην Πυθωνία»
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Ο Απόστολος στην Πυθωνία» σχεδιάστηκε για να εξοικειώσει τα παιδιά ηλικίας 4-10 ετών στους πέντε βασικούς τύπους μεταβλητών στον προγραμματισμό Ηλεκτρονικών Υπολογιστών μέσα από το θεατρικό παιχνίδι. Το πρόγραμμα αγκαλιάζει με αγάπη τη λογοτεχνία και τα μαθηματικά και η καινοτομία του βασίζεται στην ανάμιξη απλών στοιχείων που γνωρίζει ένα παιδί για την κατανόηση βασικών εννοιών Πληροφορικής, δίχως να απαιτείται ύπαρξη Ηλεκτρονικού Υπολογιστή.
Σύμφωνα με το εκπαιδευτικό πρόγραμμα, η θεία Μνήμη είναι συγγραφέας. Κι όπως κάθε συγγραφέας, γράφει τις πολύτιμες σκέψεις της στα χαρτιά της ή όπως αλλιώς τα αποκαλεί: τα αντικείμενά της. Πάνω στα χαρτιά της έχει γράψει αριθμούς, γράμματα, λέξεις και λογικές απαντήσεις.
Όμως η θεία Μνήμη χάνει τα αντικείμενά της και ο ανιψιός της, ο Απόστολος, γίνεται εξερευνητής ψάχνοντάς τα στη ζούγκλα της Πυθωνίας. Στο χέρι του κρατά πέντε μαγικά κουβαδάκια που θα τον βοηθήσουν να βρει τα αντικείμενα της θείας του. Στο δρόμο του συναντά ένα λιοντάρι, μια καμηλοπάρδαλη, μια μαϊμού, μια ζέβρα και έναν πύθωνα. Ο Απόστολος εμπιστεύεται τα ζώα και αυτά τον βοηθούν να βρει τους χαμένους θησαυρούς της θείας Μνήμης.
Η δράση απευθύνεται κυρίως σε γονείς με παιδιά ηλικίας 4-10 ετών και παρουσιάζει τη Διδακτική της Πληροφορικής μέσα από το θεατρικό παιχνίδι. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Ο Απόστολος στην Πυθωνία» αποτελεί μια εθελοντική δράση που ξεκίνησε το Μάρτιο του 2015 και ταξίδεψε περισσότερους από 4000 μαθητές Παιδικών Σταθμών, Νηπιαγωγείων και Δημοτικών Σχολείων, εκατοντάδες γονείς και δεκάδες εκπαιδευτικούς σε βασικές έννοιες προγραμματισμού μέσα από τη φανταστική ζούγκλα της Πυθωνίας.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η Δώρα θυμάται το πρώτο της βιβλίο...

Θυμάμαι τη μητέρα μου, να διαβάζει με τις ώρες ένα βιβλίο, έως ότου αποκοιμιόταν στις σελίδες του. Είχε πάντα την αίσθηση ότι μέσα από τα βιβλία γνωρίζουμε τον κόσμο και τους ανθρώπους, αντιλαμβανόμαστε συμπεριφορές και συμβάντα. Την αλήθεια, το ψέμα, την αγάπη, το μίσος. Το πρώτο βιβλίο που έπεσε στα χέρια μου, ως δώρο γενεθλίων από εκείνη, ήταν στην ηλικία των 6 ετών. Ήταν ο Μάγκας, της Πηνελόπης Δέλτα. Μέσα από τις διασκεδαστικές περιπέτειες του Μάγκα, άρχισα να αντιλαμβάνομαι τον κόσμο των τετράποδων, τον κόσμο των ανθρώπων, γνώρισα στοιχεία της ελληνικής ιστορίας και ταυτόχρονα, διαισθάνθηκα να ξεδιπλώνεται μέσα μου μια δύναμη, έτοιμη να κατατροπώσει κάθε άσχημο στοιχείο της ζωής.
Παρόλο που ο Μάγκας, είναι ένα ευχάριστο, αλλά ταυτόχρονα και σκληρό θα έλεγα παιδικό βιβλίο, ωστόσο καταφέρνει να εμπλουτίσει τη φαντασία και τη σκέψη των παιδιών. Πλέον, έχω φτάσει στο σημείο να πιστεύω ότι, ένα παιδικό βιβλίο, άσχετα με την ιστορία που πραγματεύεται, αποτελεί τη δίοδο για την ανάπτυξη …

Μανούλα μου, πάρε με μαζί σου

Καθώς οι μέρες της νέας σχολικής χρονιάς, διαδέχονται η μία την άλλη, κάποια παιδιά δεν έχουν εγκλιματιστεί ακόμη στη νέα τους καθημερινότητα. Ποια μητέρα δεν νιώθει την ανάσα της να κόβεται, όταν βλέπει το παιδί της, μέσα σε αναφιλητά και δάκρυα να παλεύει για να μην αποχωριστεί το χέρι της μαμάς και να περάσει την πόρτα του σχολείου μόνο του... Η αλήθεια είναι, πως οι πρώτες ημέρες του παιδικού σταθμού, του νηπιαγωγείου, ακόμη και του δημοτικού, φαντάζουν για το παιδί, ως ένα τεράστιο τέρας το οποίο έχει βαλθεί σώνει και καλά να τα κατασπαράξει. Οι αντιδράσεις των γονέων, διαφορετικές κάθε φορά. Ομως, κάθε ένας προσπαθεί με τον τρόπο του να οδηγήσει το παιδί του στην φάση του «αποχωρισμού», με όσο το δυνατόν λιγότερες συναισθηματικές απώλειες για εκείνο. Κάποιοι γονείς, προσπαθούν να αναγνωρίσουν τον φόβο του παιδιού, άλλοι απλά να το οδηγήσουν στην αποδοχή της νέας πραγματικότητας, της νέας καθημερινότητας μακριά από εκείνους, κάποιοι άλλοι δε, να το παρουσιάσουν ως κάτι όμορφο, ως μ…

Το Διαδίκτυο δεν είναι ένα μονοπάτι με ροδοπέταλα

To ότι όλοι μας κρατάμε μόνιμα μια συσκευή τηλεφώνου στο χέρι, δεν αποτελεί είδηση. Σημαντικό νέο δεν αποτελεί επίσης και η πληροφορία ότι τα παιδιά μας είναι περισσότερο εξοικειωμένα με τις ηλεκτρονικές συσκευές από οτιδήποτε άλλο. Το γεγονός όμως ότι έχουμε τόσο στενή επαφή με τον κόσμο του Διαδικτύου, ίσως μας οδηγεί και σε ανασφαλή μονοπάτια. Κι αυτή δεν είναι μία ασήμαντη πληροφορία. Ακόμη κι αν εμείς οι μεγάλοι θεωρούμε ότι γνωρίζουμε καλά τα ηλεκτρονικά δρομάκια που διασχίζουμε, δυστυχώς δεν ισχύει το ίδιο για τα παιδιά μας. Είτε είμαστε μικροί, είτε μεγάλοι, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι όταν θέλουμε να πιάσουμε το όμορφο τριαντάφυλλο που βλέπουμε για να το μυρίσουμε, θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι εκτός από την ωραία του μυρωδιά, το τριαντάφυλλο διαθέτει και αγκάθια. Και γι' αυτό πρέπει να γνωρίζουμε και τον τρόπο με τον οποίο θα το κρατήσουμε, προκειμένου να μην μας τσιμπήσουν τα αγκάθια του. Το ίδιο ισχύει κι όταν παίρνουμε απλόχερα τις χρήσιμες πληροφορίες και τις καταπληκτικέ…