Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Μαθαίνοντας Πληροφορική δίχως Υπολογιστή στα Ανοιχτά Σχολεία

Οι γειτονιές της Αθήνας συναντιούνται στα Ανοιχτά Σχολεία και ο μικρός μου ήρωας μου, ο Απόστολος, δεν έχασε την ευκαιρία να πεταχτεί σ' αυτά, για να παίξει με γονείς και παιδιά και να τους γνωρίσει τους πέντε βασικούς τύπους δεδομένων στον Προγραμματισμό Η/Υ.
Τον περασμένο Μάιο, ανακάλυψα τυχαία το ανοιχτό κάλεσμα για την υποβολή πρότασης για δράση. Έτσι, δίχως δεύτερες σκέψεις, συμπλήρωσα τη σχετική φόρμα για το εκπαιδευτικό μου πρόγραμμα με τίτλο «Ο Απόστολος στην Πυθωνία» και την υπέβαλα στη σχετική ηλεκτρονική διεύθυνση για αξιολόγηση από συγκεκριμένη Ομάδα Εργασίας για το εκπαιδευτικό της περιεχόμενο.
Κάθε πρόταση για υλοποίηση δράσης που υποβάλλεται στο πρόγραμμα Ανοιχτά Σχολεία, εξετάζεται αν πληροί τα ακόλουθα κριτήρια:
ü  Να απευθύνεται σε παιδιά προσχολικής ηλικίας, μαθητές πρωτοβάθμιας ή/και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, παιδαγωγούς και εκπαιδευτικούς, γονείς ή κατοίκους της τοπικής κοινότητας.
ü  Να είναι καλοσχεδιασμένη, συνεκτική και τεκμηριωμένη με ξεκάθαρους στόχους.
ü  Να έχει συνάφεια με τις δράσεις, τους προσανατολισμούς και τις προτεραιότητες της πολιτείας και του Δήμου Αθηναίων.
ü  Να είναι δράση που είτε προσφέρεται δωρεάν, είτε θα περιλαμβάνει τεκμηριωμένο και ξεκάθαρο προϋπολογισμό.
ü  Η επιλεγμένη δράση θα υπόκειται σε συνεχή αξιολόγηση κατά τη διάρκεια υλοποίησής της και δύναται να ανασταλεί εάν δεν πληρούν τα συμφωνηθέντα κριτήρια ή/και εάν η συμμετοχή σε αυτή είναι μη επαρκής. Αντίθετα, θα επιδιώκεται η επανάληψη ή/και επέκταση των επιτυχημένων δράσεων.
Με μεγάλη μου χαρά, ο μικρός μου Απόστολος, αξιολογήθηκε επιτυχώς από την Ομάδα Εργασίας και έτσι η αφεντιά μου προσκλήθηκε για προφορική συνέντευξη, ώστε να περάσουμε στην φάση του προγραμματισμού των δράσεων.
Μέσα στην καρδιά του καλοκαιριού, γνώρισα την κυρία Ειρήνη Καραμήτσα, που είναι υπεύθυνη του προγράμματος «Ανοιχτά Σχολεία». Από το πρώτο λεπτό ξεχώρισα το πόσο σπουδαίος άνθρωπος είναι. Γλυκομίλητη, ευγενική, οργανωτική, αλλά και με μεγάλη εμπειρία όσον αφορά τις δημιουργικές δράσεις για παιδιά και για μεγάλους, η Ειρήνη είναι πραγματικά «υπεύθυνη» για το έργο των Ανοιχτών Σχολείων.
Για τη σχολική χρονιά 2016-2017 οργανώσαμε οκτώ δράσεις, σε ανοιχτά σχολειά του Δήμου Αθηναίων και για την ενημέρωση των γονέων και εκπαιδευτικών κυκλοφορήσαμε την ακόλουθη αφίσα. Η δράση «Ο Απόστολος στην Πυθωνία» υλοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος Ανοιχτά Σχολεία, μια πρωτοβουλία του δήμου Αθηναίων, με αποκλειστικό δωρητή το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

Από εκεί και πέρα, ο χρόνος κύλησε γοργά και έτσι το δεύτερο Σάββατο του Νοέμβρη πραγματοποίησα  την πρώτη μου δράση γονέων - παιδιών στο 106ο Δημοτικό και το 9ο Ειδικό Σχολείο του Δήμου Αθηναίων.




Χτες το πρωί, πραγματοποίησα την έβδομη δράση στο 56ο Ανοιχτό Δημοτικό Σχολείο Αθηνών. Και μέσα στην καταρρακτώδη βροχή, υπήρξαν γονείς, που μου εμπιστεύτηκαν τα διδυμάκια τους και τα τριδυμάκια τους για να παίξουμε και να μάθουμε.
Ψάχνοντας στα Ανοιχτά Σχολεία βρήκα ωραίους ανθρώπους και πολύ καλούς γονείς, που, πλέον, έχουν προστεθεί στους διαδικτυακούς μου φίλους. 
Το άλλο Σάββατο, 18 Μαρτίου 2017, ολοκληρώνω τις επισκέψεις μου στο πλαίσιο του προγράμματος «Ανοιχτά Σχολεία», με την τελευταία μου δράση στο 132ο Δημοτικό Σχολείου Αθηνών, που βρίσκεται στη Γκράβα.
Αισθάνομαι λοιπόν, πώς, πριν πέσει η αυλαία του προγράμματος, οφείλω ένα μεγάλο Ευχαριστώ για τα ταξίδια μου στη χώρα των Ανοιχτών Σχολείων.

Ακολουθεί η συνοπτική παρουσίαση του εκπαιδευτικού προγράμματος «Ο Απόστολος στην Πυθωνία»
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Ο Απόστολος στην Πυθωνία» σχεδιάστηκε για να εξοικειώσει τα παιδιά ηλικίας 4-10 ετών στους πέντε βασικούς τύπους μεταβλητών στον προγραμματισμό Ηλεκτρονικών Υπολογιστών μέσα από το θεατρικό παιχνίδι. Το πρόγραμμα αγκαλιάζει με αγάπη τη λογοτεχνία και τα μαθηματικά και η καινοτομία του βασίζεται στην ανάμιξη απλών στοιχείων που γνωρίζει ένα παιδί για την κατανόηση βασικών εννοιών Πληροφορικής, δίχως να απαιτείται ύπαρξη Ηλεκτρονικού Υπολογιστή.
Σύμφωνα με το εκπαιδευτικό πρόγραμμα, η θεία Μνήμη είναι συγγραφέας. Κι όπως κάθε συγγραφέας, γράφει τις πολύτιμες σκέψεις της στα χαρτιά της ή όπως αλλιώς τα αποκαλεί: τα αντικείμενά της. Πάνω στα χαρτιά της έχει γράψει αριθμούς, γράμματα, λέξεις και λογικές απαντήσεις.
Όμως η θεία Μνήμη χάνει τα αντικείμενά της και ο ανιψιός της, ο Απόστολος, γίνεται εξερευνητής ψάχνοντάς τα στη ζούγκλα της Πυθωνίας. Στο χέρι του κρατά πέντε μαγικά κουβαδάκια που θα τον βοηθήσουν να βρει τα αντικείμενα της θείας του. Στο δρόμο του συναντά ένα λιοντάρι, μια καμηλοπάρδαλη, μια μαϊμού, μια ζέβρα και έναν πύθωνα. Ο Απόστολος εμπιστεύεται τα ζώα και αυτά τον βοηθούν να βρει τους χαμένους θησαυρούς της θείας Μνήμης.
Η δράση απευθύνεται κυρίως σε γονείς με παιδιά ηλικίας 4-10 ετών και παρουσιάζει τη Διδακτική της Πληροφορικής μέσα από το θεατρικό παιχνίδι. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Ο Απόστολος στην Πυθωνία» αποτελεί μια εθελοντική δράση που ξεκίνησε το Μάρτιο του 2015 και ταξίδεψε περισσότερους από 4000 μαθητές Παιδικών Σταθμών, Νηπιαγωγείων και Δημοτικών Σχολείων, εκατοντάδες γονείς και δεκάδες εκπαιδευτικούς σε βασικές έννοιες προγραμματισμού μέσα από τη φανταστική ζούγκλα της Πυθωνίας.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η πρώτη μου επίσκεψη στον Παράδεισο!

Το Εργαστήρι Σκέψης αποτελεί μια σειρά εργαστηρίων για παιδιά προσχολικής ηλικίας με στόχο τη δημιουργική μάθηση γεωμετρικών εννοιών, την εξοικείωση με την αλγοριθμική, την καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας και τη δημιουργική γραφή έχοντας ως βασικά εργαλεία την ψηφιακή αφήγηση και την παιχνιδοποίηση. Το Εργαστήρι δημιουργήθηκε με αφορμή την έρευνά μου στη Διδακτική της Πληροφορικής, στα πλαίσια των διδακτορικών μου σπουδών και την έμπνευση που μου δόθηκε από τα "μεγάλα μωρά" του Γ Βρεφονηπιακού Σταθμού Αθηνών και πραγματοποιείται σε τρία τμήματα του σταθμού. Στο εγχείρημα αυτό δεν μπορώ να μην αναφερθώ στην πολύτιμη υποστήριξη του προσωπικού και της διευθύντριας του Γ ΒΝΣΑ, αλλά και στην ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Το Εργαστήρι Σκέψης και η γνωριμία μου με τα παιδιά ξεκίνησε με το παραμύθι του Γίγαντα του Δάσους. Στην πρώτη μου επίσκεψή στο σταθμό είχαν έρθει μαζί μου οι πέντε κούκλες του παραμυθιού, που κυριολεκτικά μπήκαν στις καρδιές των παιδιών. Τα παιδιά γνώρισαν

Τεντωθείτε, μαζευτείτε και καμαρωτά σταθείτε!

Το μεσημέρι της Τρίτης 15 Ιουνίου έφτασε και μαζί του έφτασε στο Eργαστήρι μας και το τρενάκι του Ν3 και τακτοποιήθηκε στα καναπεδάκια. Αφού καλωσόρισα τα παιδιά με την αγαπημένη μας συνήθεια - το μοίρασμα των καρτών του εργαστηρίου- άνοιξα το κουτί της Σκέψης και έδωσα σε κάθε παιδάκι από ένα ζευγάρι ξυλάκια. Έπειτα, θυμηθήκαμε την ψηφιακή αφήγηση των τριών σημείων ( http://chipoupolis.blogspot.com/2021/06/2.html ).  Λίγο πριν ολοκληρωθεί η ψηφιακή αφήγηση, μείναμε στο σημείο μετακίνησης του ενός από τα τρία σημεία που μεταβάλλει τη γωνία από μικρή σε καμαρωτή και φαρδιά. Τότε, κάλεσα τα παιδιά να κατέβουν από τα καναπεδάκια και να καθίσουν στο πάτωμα στηρίζοντας την πλάτη τους στα καναπεδάκια. Ύστερα, τους ζήτησα να μιμηθούν τις κινήσεις μου και να τεντωθούμε, να μαζευτούμε και να σταθούμε καμαρωτοί με την πλάτη ίσια και τα πόδια μας ενωμένα.          Αφού επαναλάβαμε το τέντωμα, το μάζεμα και το καμάρωμα συνέχισα την προβολή της ψηφιακής αφήγησης και διαπιστώσαμε πως αν ενώσουμε με

Μια χρονιά γεμάτη δημιουργικές στιγμές (απολογισμός 2019)

Πάει και το 2019. Πάει και αυτή η χρονιά. Και τώρα, αρχές του 2020, ήρθε η στιγμή να συναντήσω τον μεσήλικα, πλέον, Χρόνο μου και να του δώσω να κρατήσει ένα ακόμη μπαλόνι, το μπαλόνι του '19. Ευτυχώς, το φετεινό μπαλόνι είναι παραγ εμισμένο με  πλούσιες δημιουργικές στιγμές. Πάμε λοιπόν να δούμε μαζί τι κρύβει το χρονομπαλόνι  της "Αριάδνης Δάντε" για  το 2019 . Το κορίτσι με τους καρυοθραύστες στην αψίδα με τα μπαλόνια Η περσινή χρονιά ξεκίνησε με μια  παραμυθένια   εκδ ρομή στο χωριό του  William Shakespeare και τελείωσε με μια πλούσια σε εικόνες περιήγηση στο παλάτι του Φρειδερίκου στο Σαν Σουσί του Πότσδαμ. Α νάμεσα στην έναρξη και στη λήξη της χρονιάς,  ήρθαν και τρύπωσαν κι άλλα πολλά δημιουργικά ταξίδια,  ευλογημένες στιγμές, άφθονη μελέτη και δημιουργική μάθηση, αλλά και στιγμές εσωτερικής αναζήτησης.  To be or not to be? Μέσα στο μπαλόνι μου κρύβονται μοναδικά  στιγμιότυπα, πλαισιωμένα από γλυκές μελωδίες και δημιουργικές σχέσεις. Όλα αυτά γεννήθη