Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η Δώρα θυμάται το πρώτο της βιβλίο...

Θυμάμαι τη μητέρα μου, να διαβάζει με τις ώρες ένα βιβλίο, έως ότου αποκοιμιόταν στις σελίδες του. Είχε πάντα την αίσθηση ότι μέσα από τα βιβλία γνωρίζουμε τον κόσμο και τους ανθρώπους, αντιλαμβανόμαστε συμπεριφορές και συμβάντα. Την αλήθεια, το ψέμα, την αγάπη, το μίσος.
Το πρώτο βιβλίο που έπεσε στα χέρια μου, ως δώρο γενεθλίων από εκείνη, ήταν στην ηλικία των 6 ετών. Ήταν ο Μάγκας, της Πηνελόπης Δέλτα. Μέσα από τις διασκεδαστικές περιπέτειες του Μάγκα, άρχισα να αντιλαμβάνομαι τον κόσμο των τετράποδων, τον κόσμο των ανθρώπων, γνώρισα στοιχεία της ελληνικής ιστορίας και ταυτόχρονα, διαισθάνθηκα να ξεδιπλώνεται μέσα μου μια δύναμη, έτοιμη να κατατροπώσει κάθε άσχημο στοιχείο της ζωής.
Παρόλο που ο Μάγκας, είναι ένα ευχάριστο, αλλά ταυτόχρονα και σκληρό θα έλεγα παιδικό βιβλίο, ωστόσο καταφέρνει να εμπλουτίσει τη φαντασία και τη σκέψη των παιδιών.
Πλέον, έχω φτάσει στο σημείο να πιστεύω ότι, ένα παιδικό βιβλίο, άσχετα με την ιστορία που πραγματεύεται, αποτελεί τη δίοδο για την ανάπτυξη της σκέψης ενός παιδιού. Ιδίως τα εικονογραφημένα βιβλία με τον συνδυασμό εικόνας και κειμένου είναι δυνατό να ταξιδέψουν τη φαντασία του παιδιού, να το κάνουν να ονειρευτεί, αλλά πρωτίστως να του γεννήσουν ερωτήματα για τα οποία θα πασχίσει σκεπτόμενο, πια, να βρει λύσεις.
Η ανάγνωση ενός παιδικού βιβλίου από την ηλικία των έξι ετών δίνει τη δυνατότητα στο παιδί να μαθαίνει την δύναμη των εικόνων και των λέξεων, ως ένα μέσο έκφρασης και επικοινωνίας με τους ανθρώπους. Ένα παιδικό βιβλίο έχει τη δύναμη να διαμορφώσει το ήθος ενός παιδιού, τον χαρακτήρα και τη συνείδηση του. Η μελέτη ενός παιδικού βιβλίου επιτρέπει στο παιδί να ταυτιστεί με τον ήρωα, να ζήσει στις γραμμές της κάθε σελίδας, που αποτυπώνουν τη ζωή του κεντρικού ήρωα, τους φόβους, τις επιθυμίες και τις συγκρούσεις του, να τις κάνει βίωμα του και τέλος, να σκεφτεί διαφορετικές εκδοχές του ίδιου θέματος και πιθανές λύσεις. Μέσα από αυτή την προοπτική το παιδί καταφέρνει να αποκτήσει τη βάση για την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης.
Η επιλογή ενός παιδικού βιβλίου από τους γονείς χρήζει μεγάλης προσοχής, καθώς ένα παιδικό βιβλίο έχει τη δύναμη να μεταδώσει πολιτισμικές αξίες, να διδάξει με αλληγορικό κυρίως τρόπο και να διαμορφώσει τη σκέψη ενός παιδιού. Το παιδί που βρίσκεται στο αρχικό στάδιο διαμόρφωσης του ψυχικού κυρίως κόσμου, αναζητά μέσα από τις γραμμές ενός βιβλίου τα στοιχεία εκείνα, που θα του δώσουν τις κατευθυντήριες γραμμές για τα πρώτα του βήματα στην κοινωνική του ενσωμάτωση.
Καλό θα ήταν λοιπόν, οι γονείς να επιλέγουν ανάλογα με την ηλικία του παιδιού βιβλία, τα οποία θα βοηθήσουν σε πρώτη φάση το παιδί, να αναπτύξει τις γλωσσικές του ικανότητες και να δημιουργήσει βάσεις πάνω στις οποίες θα στηριχτούν στη συνέχεια η ικανότητα του για ανάγνωση και γενικότερα για μάθηση. Επίσης, θα ήταν καλό να επιλέγουμε βιβλία για τα παιδιά μας, που τα βοηθούν να ανακαλύψουν τον κόσμο των ανθρώπων, τον κόσμο των ζώων, τη λειτουργία της φύσης, τις ανθρώπινες αξίες κ.ο.κ. Στη συνέχεια, και ανάλογα πάντα με την ηλικία του παιδιού και την αντίληψη που το ίδιο έχει διαμορφώσει για τον κόσμο, η βιβλιοθήκη μπορεί να εμπλουτιστεί με βιβλία που θα έχουν πιο διδακτικό χαρακτήρα.
"Καλή σχολική χρονιά σε όλα τα παιδιά και τους γονείς" και μην ξεχνάτε ποτέ τη σπουδαιότητα ενός βιβλίου, τόσο στην ψυχική, όσο και στη νοητική ανάπτυξη ενός ανθρώπου!
                                                                                                Δώρα Λαϊνά 

                                    

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η πρώτη μου επίσκεψη στον Παράδεισο!

Το Εργαστήρι Σκέψης αποτελεί μια σειρά εργαστηρίων για παιδιά προσχολικής ηλικίας με στόχο τη δημιουργική μάθηση γεωμετρικών εννοιών, την εξοικείωση με την αλγοριθμική, την καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας και τη δημιουργική γραφή έχοντας ως βασικά εργαλεία την ψηφιακή αφήγηση και την παιχνιδοποίηση. Το Εργαστήρι δημιουργήθηκε με αφορμή την έρευνά μου στη Διδακτική της Πληροφορικής, στα πλαίσια των διδακτορικών μου σπουδών και την έμπνευση που μου δόθηκε από τα "μεγάλα μωρά" του Γ Βρεφονηπιακού Σταθμού Αθηνών και πραγματοποιείται σε τρία τμήματα του σταθμού. Στο εγχείρημα αυτό δεν μπορώ να μην αναφερθώ στην πολύτιμη υποστήριξη του προσωπικού και της διευθύντριας του Γ ΒΝΣΑ, αλλά και στην ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Το Εργαστήρι Σκέψης και η γνωριμία μου με τα παιδιά ξεκίνησε με το παραμύθι του Γίγαντα του Δάσους. Στην πρώτη μου επίσκεψή στο σταθμό είχαν έρθει μαζί μου οι πέντε κούκλες του παραμυθιού, που κυριολεκτικά μπήκαν στις καρδιές των παιδιών. Τα παιδιά γνώρισαν

Τεντωθείτε, μαζευτείτε και καμαρωτά σταθείτε!

Το μεσημέρι της Τρίτης 15 Ιουνίου έφτασε και μαζί του έφτασε στο Eργαστήρι μας και το τρενάκι του Ν3 και τακτοποιήθηκε στα καναπεδάκια. Αφού καλωσόρισα τα παιδιά με την αγαπημένη μας συνήθεια - το μοίρασμα των καρτών του εργαστηρίου- άνοιξα το κουτί της Σκέψης και έδωσα σε κάθε παιδάκι από ένα ζευγάρι ξυλάκια. Έπειτα, θυμηθήκαμε την ψηφιακή αφήγηση των τριών σημείων ( http://chipoupolis.blogspot.com/2021/06/2.html ).  Λίγο πριν ολοκληρωθεί η ψηφιακή αφήγηση, μείναμε στο σημείο μετακίνησης του ενός από τα τρία σημεία που μεταβάλλει τη γωνία από μικρή σε καμαρωτή και φαρδιά. Τότε, κάλεσα τα παιδιά να κατέβουν από τα καναπεδάκια και να καθίσουν στο πάτωμα στηρίζοντας την πλάτη τους στα καναπεδάκια. Ύστερα, τους ζήτησα να μιμηθούν τις κινήσεις μου και να τεντωθούμε, να μαζευτούμε και να σταθούμε καμαρωτοί με την πλάτη ίσια και τα πόδια μας ενωμένα.          Αφού επαναλάβαμε το τέντωμα, το μάζεμα και το καμάρωμα συνέχισα την προβολή της ψηφιακής αφήγησης και διαπιστώσαμε πως αν ενώσουμε με

Μια χρονιά γεμάτη δημιουργικές στιγμές (απολογισμός 2019)

Πάει και το 2019. Πάει και αυτή η χρονιά. Και τώρα, αρχές του 2020, ήρθε η στιγμή να συναντήσω τον μεσήλικα, πλέον, Χρόνο μου και να του δώσω να κρατήσει ένα ακόμη μπαλόνι, το μπαλόνι του '19. Ευτυχώς, το φετεινό μπαλόνι είναι παραγ εμισμένο με  πλούσιες δημιουργικές στιγμές. Πάμε λοιπόν να δούμε μαζί τι κρύβει το χρονομπαλόνι  της "Αριάδνης Δάντε" για  το 2019 . Το κορίτσι με τους καρυοθραύστες στην αψίδα με τα μπαλόνια Η περσινή χρονιά ξεκίνησε με μια  παραμυθένια   εκδ ρομή στο χωριό του  William Shakespeare και τελείωσε με μια πλούσια σε εικόνες περιήγηση στο παλάτι του Φρειδερίκου στο Σαν Σουσί του Πότσδαμ. Α νάμεσα στην έναρξη και στη λήξη της χρονιάς,  ήρθαν και τρύπωσαν κι άλλα πολλά δημιουργικά ταξίδια,  ευλογημένες στιγμές, άφθονη μελέτη και δημιουργική μάθηση, αλλά και στιγμές εσωτερικής αναζήτησης.  To be or not to be? Μέσα στο μπαλόνι μου κρύβονται μοναδικά  στιγμιότυπα, πλαισιωμένα από γλυκές μελωδίες και δημιουργικές σχέσεις. Όλα αυτά γεννήθη