Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η Δώρα θυμάται το πρώτο της βιβλίο...

Θυμάμαι τη μητέρα μου, να διαβάζει με τις ώρες ένα βιβλίο, έως ότου αποκοιμιόταν στις σελίδες του. Είχε πάντα την αίσθηση ότι μέσα από τα βιβλία γνωρίζουμε τον κόσμο και τους ανθρώπους, αντιλαμβανόμαστε συμπεριφορές και συμβάντα. Την αλήθεια, το ψέμα, την αγάπη, το μίσος.
Το πρώτο βιβλίο που έπεσε στα χέρια μου, ως δώρο γενεθλίων από εκείνη, ήταν στην ηλικία των 6 ετών. Ήταν ο Μάγκας, της Πηνελόπης Δέλτα. Μέσα από τις διασκεδαστικές περιπέτειες του Μάγκα, άρχισα να αντιλαμβάνομαι τον κόσμο των τετράποδων, τον κόσμο των ανθρώπων, γνώρισα στοιχεία της ελληνικής ιστορίας και ταυτόχρονα, διαισθάνθηκα να ξεδιπλώνεται μέσα μου μια δύναμη, έτοιμη να κατατροπώσει κάθε άσχημο στοιχείο της ζωής.
Παρόλο που ο Μάγκας, είναι ένα ευχάριστο, αλλά ταυτόχρονα και σκληρό θα έλεγα παιδικό βιβλίο, ωστόσο καταφέρνει να εμπλουτίσει τη φαντασία και τη σκέψη των παιδιών.
Πλέον, έχω φτάσει στο σημείο να πιστεύω ότι, ένα παιδικό βιβλίο, άσχετα με την ιστορία που πραγματεύεται, αποτελεί τη δίοδο για την ανάπτυξη της σκέψης ενός παιδιού. Ιδίως τα εικονογραφημένα βιβλία με τον συνδυασμό εικόνας και κειμένου είναι δυνατό να ταξιδέψουν τη φαντασία του παιδιού, να το κάνουν να ονειρευτεί, αλλά πρωτίστως να του γεννήσουν ερωτήματα για τα οποία θα πασχίσει σκεπτόμενο, πια, να βρει λύσεις.
Η ανάγνωση ενός παιδικού βιβλίου από την ηλικία των έξι ετών δίνει τη δυνατότητα στο παιδί να μαθαίνει την δύναμη των εικόνων και των λέξεων, ως ένα μέσο έκφρασης και επικοινωνίας με τους ανθρώπους. Ένα παιδικό βιβλίο έχει τη δύναμη να διαμορφώσει το ήθος ενός παιδιού, τον χαρακτήρα και τη συνείδηση του. Η μελέτη ενός παιδικού βιβλίου επιτρέπει στο παιδί να ταυτιστεί με τον ήρωα, να ζήσει στις γραμμές της κάθε σελίδας, που αποτυπώνουν τη ζωή του κεντρικού ήρωα, τους φόβους, τις επιθυμίες και τις συγκρούσεις του, να τις κάνει βίωμα του και τέλος, να σκεφτεί διαφορετικές εκδοχές του ίδιου θέματος και πιθανές λύσεις. Μέσα από αυτή την προοπτική το παιδί καταφέρνει να αποκτήσει τη βάση για την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης.
Η επιλογή ενός παιδικού βιβλίου από τους γονείς χρήζει μεγάλης προσοχής, καθώς ένα παιδικό βιβλίο έχει τη δύναμη να μεταδώσει πολιτισμικές αξίες, να διδάξει με αλληγορικό κυρίως τρόπο και να διαμορφώσει τη σκέψη ενός παιδιού. Το παιδί που βρίσκεται στο αρχικό στάδιο διαμόρφωσης του ψυχικού κυρίως κόσμου, αναζητά μέσα από τις γραμμές ενός βιβλίου τα στοιχεία εκείνα, που θα του δώσουν τις κατευθυντήριες γραμμές για τα πρώτα του βήματα στην κοινωνική του ενσωμάτωση.
Καλό θα ήταν λοιπόν, οι γονείς να επιλέγουν ανάλογα με την ηλικία του παιδιού βιβλία, τα οποία θα βοηθήσουν σε πρώτη φάση το παιδί, να αναπτύξει τις γλωσσικές του ικανότητες και να δημιουργήσει βάσεις πάνω στις οποίες θα στηριχτούν στη συνέχεια η ικανότητα του για ανάγνωση και γενικότερα για μάθηση. Επίσης, θα ήταν καλό να επιλέγουμε βιβλία για τα παιδιά μας, που τα βοηθούν να ανακαλύψουν τον κόσμο των ανθρώπων, τον κόσμο των ζώων, τη λειτουργία της φύσης, τις ανθρώπινες αξίες κ.ο.κ. Στη συνέχεια, και ανάλογα πάντα με την ηλικία του παιδιού και την αντίληψη που το ίδιο έχει διαμορφώσει για τον κόσμο, η βιβλιοθήκη μπορεί να εμπλουτιστεί με βιβλία που θα έχουν πιο διδακτικό χαρακτήρα.
"Καλή σχολική χρονιά σε όλα τα παιδιά και τους γονείς" και μην ξεχνάτε ποτέ τη σπουδαιότητα ενός βιβλίου, τόσο στην ψυχική, όσο και στη νοητική ανάπτυξη ενός ανθρώπου!
                                                                                                Δώρα Λαϊνά 

                                    

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Διαγωνισμός Συγγραφής Παραμυθιού για Μαθητές Δημοτικού

Διαγωνισμός συγγραφής παραμυθιού με θέμα:  Μυθολογία και Μνημεία Αιτωλοακαρνανίας, Μάρτιος 2024 Το Εργαστήριο Καινοτομίας Δημιουργικότητας και Τεχνολογίας στην Εκπαίδευση (ΔΗΚΑΙΤΕ,  https://crinte.nured.uowm.gr/ ) του Τμήματος Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας (ΠΔΜ)  σε συνεργασία με το  Μουσείο Ιστορίας Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αιτωλοακαρνανίας ( http://dipe.ait.sch.gr/educationmuseum/joomla/ )  προκηρύσσουν τον 1 ο Διαγωνισμό Παραμυθιού  για μαθητές της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αιτωλοακαρνανίας  με θέμα:  « Μυθολογία και Μνημεία της Αιτωλοακαρνανίας »  (Αρ. Έγκρισης: Φ.23./12364/05-09-2023.ΔΝΣΗ ΠΕ ΑΙΤΩΛ/ΝΙΑΣ/ΤΜΗΜΑ Ε’). Το παραμύθι μπορεί να διαδραματίζεται στη σύγχρονη εποχή, να υπάρχουν μαγικά/φανταστικά στοιχεία, που οι χαρακτήρες τα αντιλαμβάνονται ως μέρος της πραγματικότητας. Το έργο μπορεί να κατατεθεί με τη μορφή κειμένου ή ψηφιακής αφήγησης . Στον διαγωνισμό δύναται να διακριθούν τρία έργα ανάλογα με τη μορφή. Ως διάκριση ορίζεται το βραβείο, ο έπαινος και η

«Εργαστήριο Σκέψης»: Ένα Παραμυθένιο Περιβάλλον Δημιουργικής Μάθησης

 Το παρόν άρθρο αποτελεί τη συμμετοχή στα Education Leaders Awards 2023 για την  Ενότητα: Εκπαίδευση - Τηλεκπαίδευση  και την  Κατηγορία: 1.1 Καινοτομία στη Διδασκαλία 1. Τίτλος υποψηφιότητας «Εργαστήριο Σκέψης»: Ένα Παραμυθένιο Περιβάλλον Δημιουργικής Μάθησης 2. Συμμετέχουσα εκπαιδευτική εταιρεία / οργανισμός / φορέας κλπ. Γ' Βρεφονηπιακός Σταθμός Αθηνών Γενικού Επιτελείου Στρατού / Υπουργείο Εθνικής Άμυνας (Γ΄ ΒΝΣΑ ΥΠΕΘΑ/ΓΕΣ) 3. Είστε δημόσιος εκπαιδευτικός φορέας; Ναι 4. Εκπαιδευτική βαθμίδα / δραστηριότητα Παιδικός Σταθμός / Νηπιαγωγείο 5. Δημιουργοί / Συντελεστές Δημιουργός - Ερευνήτρια: Ευτυχία Σαμαρτζοπάνου ✓ Μηχανικός Πληροφορικής στο Κέντρο Ελέγχου Υλικών του Γενικού Επιτελείου Στρατού ✓ Συγγραφέας Παιδικής Λογοτεχνίας ✓ Msc στην Ασφάλεια Πληροφοριακών και Επικοινωνιακών Συστημάτων ✓ Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στις Επιστήμες της Αγωγής "Δημιουργική Γραφή στην Εκπαίδευση" ✓ Υποψήφια Διδάκτωρ στη Διδακτική της Πληροφορικής ✓ Μέλος του Εργαστηρίου Δημιουργικότητας Καινοτο

Education Leaders Awards 2023: Η δικαίωση της Αριάδνης Δάντε

Την Δευτέρα 03 Ιουλίου, στο Συνεδριακό Κέντρο Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής (πρώην ΤΕΙ Πειραιά), πραγματοποιήθηκε η Τελετή Απονομής των  Education  Leaders  Awards  2023 . Για 8η συνεχόμενη χρονιά διοργανώθηκαν στην Ελλάδα από την  BOUSSIAS  events  τα  Education  Leaders  Awards  2023 , με στόχο να αναδείξουν και να επιβραβεύσουν τις εκπαιδευτικές μονάδες και δραστηριότητες, καθώς και τον Εκπαιδευτικό της Χρονιάς που ξεχώρισαν, με σκοπό την αναβάθμιση της εκπαιδευτικής εμπειρίας, τόσο για τους διδασκόμενους, όσο και για τους διδάσκοντες στη νέα ψηφιακή εποχή. Περισσότερα από  200 υψηλόβαθμα στελέχη  της εκπαίδευσης, εκπρόσωποι Φορέων, Πανεπιστημίων, Επαγγελματίες καθώς και εκπρόσωποι Τύπου, βρέθηκαν στην Τελετή Απονομής, επικροτώντας την καινοτομία και την ποιότητα των βραβευμένων υποψηφιοτήτων των εκπαιδευτικών μονάδων και των ίδιων των εκπαιδευτικών στην χώρα μας. Συνολικά, διακρίθηκαν   57 εκπαιδευτικές μονάδες και εκπαιδευτικοί στον Δημόσιο Εκπαιδευτικό Φορέα και 40 εκπαιδευτικές