Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ζωγραφίζοντας με τον τρόπο του γεωμέτρη Θανασάκη

Την Παρασκευή 2 Ιουλίου οι μικροί δημιουργοί γνώρισαν τον περίτρανο ζωγράφο Θανασάκη. Ο Θανασάκης είναι ένας ακόμη ξεχωριστός ήρωας της Τσιπούπολης, που έχει ένα υπέροχο ταλέντο: ζωγραφίζει θαυμαστούς κόσμους με γεωμετρικά στοιχεία. 

Στο άκουσμα της τεχνικής του Θανασάκη τα παιδιά παραξενεύτηκαν. 

"Μα είναι πολύ εύκολο!', τους είπα. "Θα ορίσουμε ένα θέμα και θα δείτε πώς μπορούμε να το ζωγραφίσουμε δίχως πινέλο.". Κι επειδή φέτος γιορτάζουμε τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση σκέφτηκα να δημιουργήσουμε σημαίες.

Αρχικά, έβγαλα από το κουτί της Σκέψης τις κάρτες των παιδιών και μικρούς μονόχρωμους σταυρούς με 5 κυβάκια και τα προσκάλεσα να πάρουν θέση στα στρογγυλά τραπεζάκια. Έπειτα, ρώτησα τα παιδιά να μου πουν εάν γνωρίζουν πόσες γραμμές έχει η Ελληνική σημαία και εκείνα απάντησαν 4 ή 5, φέρνοντας στον νου τους είτε τις λευκές, είτε τις μπλε λωρίδες, αλλά όχι το άθροισμά τους. Τότε, τους είπα ότι θα μοιραστώ μαζί τους μια εργασία ενός μεγαλύτερου μαθητή μου για να δούμε πώς ζωγράφισε την Ελληνική σημαία μέσα από ένα πρόγραμμα. 

Εξήγησα στα παιδιά ότι η σημαία ζωγραφίζεται με εντολές και τα κάλεσα να μετρήσουμε τις γραμμές της σημαίας. Έτσι, τα παιδιά παρατηρώντας την εκτέλεση του προγράμματος διαπίστωσαν ότι συνολικά οι γραμμές είναι εννέα: τέσσερις λευκές και πέντε μπλε. Επίσης, εκτός από τις γραμμές παρατήρησαν τον σταυρό και τα τέσσερα μπλε τετράγωνα που κρύβονταν αριστερά και δεξιά τους. Το καλλιτεχνικό βίντεο με τη δημιουργία της σημαίας σε γλώσσα προγραμματισμού Python βοήθησε πολύ τα παιδιά να καταλάβουν την ανάλυση και τη σύνθεση ενός αντικειμένου.

Με τα παιδιά του Ν3 εργαστήκαμε στη δημιουργία μιας σημαίας με έναν μικρό λευκό σταυρό και τέσσερα μπλε τετράγωνα. Η συγκεκριμένη δραστηριότητα προκάλεσε ιδιαίτερο ενδιαφέρον στα παιδιά, γιατί όταν τους έδειξα τον τρόπο, τους φάνηκε πως έκανα μαγικά! Για τη συγκεκριμένη σημαία χρειάστηκε ένα μικρό λευκό τετράγωνο, ένας ξύλινος σταυρός με 5 κυβάκια και ένας μπλε μαρκαδόρος. Το μόνο που έπρεπε να κάνουν οι μικροί δημιουργοί ήταν να ακουμπήσουν τον σταυρό πάνω στο τετράγωνο, να σχεδιάσουν 4 γωνίες κι έπειτα να χρωματίσουν τα τέσσερα λευκά κουτάκια με μπλε χρώμα. Σηκώνοντας τον ξύλινο σταυρό αποκαλύπτονταν ένας λευκός σταυρός και αυτό χάρισε στην αίθουσα Σκέψης πολλά επιφωνήματα ενθουσιασμού! Στη συνέχεια, αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε διάφορες πολύχρωμες γωνίες και προσπαθήσαμε να ζωγραφίσουμε με τον τρόπο του Θανασάκη τους αριθμούς 1821 και 2021. Τα παιδιά ένωσαν 5 πράσινους κύβους στη σειρά και με αυτόν τον τρόπο φιλοτέχνησαν τον αριθμό 1. Στη συνέχεια, έφτιαξαν πορτοκαλί, κίτρινες και μωβ γωνίες και ξεκινήσαμε να παίζουμε ενώνοντας δυο δυο τις γωνίες και παρατηρώντας τα σχήματά τους. Ύστερα, βοήθησα τα παιδιά να συνθέσουν τους αριθμούς 0, 2 και 8 και στο τέλος κολλήσαμε τους αριθμούς σε έναν καμβά δημιουργώντας έτσι την τελική μορφή του έργου του Ν3. 

Όταν έφυγε από την αίθουσα Σκέψης το τρενάκι του Ν3 και κατέφθασε το τρενάκι του Ν4, τα παιδιά ενθουσιάστηκαν με το έργο των μικρότερων παιδιών. Κι επειδή το Ν4 είχε αριθμητικά τους περισσότερους δημιουργούς, αποφάσισα να εστιάσουμε την προσοχή μας λίγο περισσότερο στη σημαία που δημιουργήθηκε από το πρόγραμμα στη γλώσσα Python. Αφού αναλύσαμε τη σημαία του βίντεο, χώρισα τα παιδιά σε δύο ομάδες: στη μπλε και στη λευκή ομάδα. Τα μέλη της μπλε ομάδας έφτιαξαν γραμμές με 5 και 6 κύβους και τα μέλη της λευκής ομάδας έφτιαξαν αντίστοιχες λευκές γραμμές. Στο τέλος ζήτησα από την μπλε ομάδα να δημιουργήσει 4 μικρά μπλε τετράγωνα με 4 κυβάκια, ενώ από τη λευκή ομάδα ζήτησα να δημιουργήσουν μια γραμμή με 3 κύβους και 3 μικρές γραμμές με 2 κυβάκια. Για τον ιστό αρκεστήκαμε σε 4 γραμμές των πέντε κύβων, τις οποίες και ενώσαμε, ώστε να εξασκηθούμε στις πράξεις: 5+5+5+5=20. Στις ακόλουθες εικόνες φαίνονται τα έργα των τριών τμημάτων.

 

Με το Ν5 δημιουργήσαμε μικρούς κόκκινους σταυρούς. Στη συνέχεια, αξιοποιήσαμε τον λευκό καμβά και κόκκινα ευθύγραμμα ξυλάκια και κατασκευάσαμε τη σημαία της Θεσσαλομαγνησίας του Άνθιμου Γαζή. Η σημαία αυτή φέρει έναν μεγάλο κόκκινο σταυρό (σαν άξονα) και τέσσερις κόκκινους μικρότερους στα τεταρτημόριά του. 

Όλα τα έργα τοποθετήθηκαν σε καβαλέτα και αποτέλεσαν διακοσμητικούς πίνακες για τις γιορτές λήξης των τμημάτων των σταθμών που ήταν αφιερωμένες στον εορτασμό των 200 χρόνων της Ελληνικής Επανάστασης.

Με τον τρόπο αυτό, όλα τα παιδιά γνώρισαν τον τρόπο δημιουργίας του γεωμέτρη Θανασάκη και ζωγράφισαν και αυτά με τον τρόπο του αγαπημένου μου κοκορίκου. 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η πρώτη μου επίσκεψη στον Παράδεισο!

Το Εργαστήρι Σκέψης αποτελεί μια σειρά εργαστηρίων για παιδιά προσχολικής ηλικίας με στόχο τη δημιουργική μάθηση γεωμετρικών εννοιών, την εξοικείωση με την αλγοριθμική, την καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας και τη δημιουργική γραφή έχοντας ως βασικά εργαλεία την ψηφιακή αφήγηση και την παιχνιδοποίηση. Το Εργαστήρι δημιουργήθηκε με αφορμή την έρευνά μου στη Διδακτική της Πληροφορικής, στα πλαίσια των διδακτορικών μου σπουδών και την έμπνευση που μου δόθηκε από τα "μεγάλα μωρά" του Γ Βρεφονηπιακού Σταθμού Αθηνών και πραγματοποιείται σε τρία τμήματα του σταθμού. Στο εγχείρημα αυτό δεν μπορώ να μην αναφερθώ στην πολύτιμη υποστήριξη του προσωπικού και της διευθύντριας του Γ ΒΝΣΑ, αλλά και στην ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Το Εργαστήρι Σκέψης και η γνωριμία μου με τα παιδιά ξεκίνησε με το παραμύθι του Γίγαντα του Δάσους. Στην πρώτη μου επίσκεψή στο σταθμό είχαν έρθει μαζί μου οι πέντε κούκλες του παραμυθιού, που κυριολεκτικά μπήκαν στις καρδιές των παιδιών. Τα παιδιά γνώρισαν

Τεντωθείτε, μαζευτείτε και καμαρωτά σταθείτε!

Το μεσημέρι της Τρίτης 15 Ιουνίου έφτασε και μαζί του έφτασε στο Eργαστήρι μας και το τρενάκι του Ν3 και τακτοποιήθηκε στα καναπεδάκια. Αφού καλωσόρισα τα παιδιά με την αγαπημένη μας συνήθεια - το μοίρασμα των καρτών του εργαστηρίου- άνοιξα το κουτί της Σκέψης και έδωσα σε κάθε παιδάκι από ένα ζευγάρι ξυλάκια. Έπειτα, θυμηθήκαμε την ψηφιακή αφήγηση των τριών σημείων ( http://chipoupolis.blogspot.com/2021/06/2.html ).  Λίγο πριν ολοκληρωθεί η ψηφιακή αφήγηση, μείναμε στο σημείο μετακίνησης του ενός από τα τρία σημεία που μεταβάλλει τη γωνία από μικρή σε καμαρωτή και φαρδιά. Τότε, κάλεσα τα παιδιά να κατέβουν από τα καναπεδάκια και να καθίσουν στο πάτωμα στηρίζοντας την πλάτη τους στα καναπεδάκια. Ύστερα, τους ζήτησα να μιμηθούν τις κινήσεις μου και να τεντωθούμε, να μαζευτούμε και να σταθούμε καμαρωτοί με την πλάτη ίσια και τα πόδια μας ενωμένα.          Αφού επαναλάβαμε το τέντωμα, το μάζεμα και το καμάρωμα συνέχισα την προβολή της ψηφιακής αφήγησης και διαπιστώσαμε πως αν ενώσουμε με

Μια χρονιά γεμάτη δημιουργικές στιγμές (απολογισμός 2019)

Πάει και το 2019. Πάει και αυτή η χρονιά. Και τώρα, αρχές του 2020, ήρθε η στιγμή να συναντήσω τον μεσήλικα, πλέον, Χρόνο μου και να του δώσω να κρατήσει ένα ακόμη μπαλόνι, το μπαλόνι του '19. Ευτυχώς, το φετεινό μπαλόνι είναι παραγ εμισμένο με  πλούσιες δημιουργικές στιγμές. Πάμε λοιπόν να δούμε μαζί τι κρύβει το χρονομπαλόνι  της "Αριάδνης Δάντε" για  το 2019 . Το κορίτσι με τους καρυοθραύστες στην αψίδα με τα μπαλόνια Η περσινή χρονιά ξεκίνησε με μια  παραμυθένια   εκδ ρομή στο χωριό του  William Shakespeare και τελείωσε με μια πλούσια σε εικόνες περιήγηση στο παλάτι του Φρειδερίκου στο Σαν Σουσί του Πότσδαμ. Α νάμεσα στην έναρξη και στη λήξη της χρονιάς,  ήρθαν και τρύπωσαν κι άλλα πολλά δημιουργικά ταξίδια,  ευλογημένες στιγμές, άφθονη μελέτη και δημιουργική μάθηση, αλλά και στιγμές εσωτερικής αναζήτησης.  To be or not to be? Μέσα στο μπαλόνι μου κρύβονται μοναδικά  στιγμιότυπα, πλαισιωμένα από γλυκές μελωδίες και δημιουργικές σχέσεις. Όλα αυτά γεννήθη