Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ο θαυμαστός αγρόκηπος του Θανασάκη

Καλεσμένοι της Τρίτης 13 Ιουλίου στον Γ' Βρεφονηπιακό Σταθμό Αθηνών ήταν η Φιόνα, ο Θανασάκης και ο θαυμαστός κήπος του με τα πανέμορφα μοτίβα. Οι ήρωες τακτοποιήθηκαν από νωρίς στα πίσω καθίσματα του αυτοκινήτου μου και καμάρωναν τα 110 τετράγωνα του θαυμαστού κήπου του Γεωμέτρη κόκορα, ανυπομονώντας να δουν και τις εντυπώσεις των παιδιών.

Η έμπνευση για τη δημιουργία ενός αγρόκηπου ήρθε για να καλύψει τις ανάγκες της μεταπτυχιακής μου διατριβής στη μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών "Δημιουργική Γραφή στην Εκπαίδευση" με τίτλο "Τα μοτίβα της Φιόνας: Όταν η ψηφιακή αφήγηση γίνεται αφορμή για τη δημιουργική μάθηση της Γεωμετρίας και της Αλγοριθμικής στο Νηπιαγωγείο". Περιλαμβάνει 110 τετράγωνα με μοτίβα και διαδρομές, που προσφέρουν σε κάθε εκπαιδευτικό της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης απεριόριστες δυνατότητες για να καλύψει οποιοδήποτε διδακτικό στόχο επιθυμεί μέσα από το παιχνίδι, ανάλογα βέβαια με τη φαντασία του. Φυσικά, προσφέρει και στα παιδιά πολύ περισσότερες ιδέες για δημιουργικό παιχνίδι.

Ωστόσο, ο θαυμαστός κήπος του Θανασάκη σε μορφή μακέτας υλοποιήθηκε για χάρη των παιδιών του Εργαστηρίου Σκέψης. Ο αγρόκηπος είναι στην ουσία ένας πλούσιος σε γεωμετρικά μοτίβα και σχήματα λαβύρινθος χωρισμένος σε πέντε περιοχές. Μέσα του περιλαμβάνονται γωνίες, τρίγωνα, τετράγωνα, δέντρα, ένα τούνελ, ένα υδραγωγείο, ένα ποτάμι, ένα καράβι, σημεία, γραμμές, λουλούδια από κουμπιά, μονοπάτια με μικρά και μεγάλα πετραδάκια, πολύχρωμοι κύβοι, τρισδιάστατα τρίγωνα, μικρά, μεγάλα και μεσαία φιαλίδια, σπιτάκια, αλλά και μεγάλα κτίρια, δρόμοι, τοίχοι και γέφυρες. Στόχος του είναι να αποδείξει στα παιδιά την τέχνη της "γεωμετρικής" ζωγραφικής του λεπτουργού Θανασάκη. 

Η μακέτα με τον αγρόκηπο του Θανασάκη προκάλεσε μεγάλη εντύπωση στα παιδιά όλων των τμημάτων. Αφιερώσαμε αρκετή ώρα για να παρατηρήσουμε τα στοιχεία της μακέτας και όταν ζήτησα από τα παιδιά να μου πουν τι βλέπουν ακούστηκαν στο Εργαστήρι μας λέξεις και έννοιες από το δίμηνο ταξίδι μας: γραμμές, σημεία, κύβοι, γέφυρες, μοτίβα! 
Ύστερα, ζήτησα από τα παιδιά να διαλέξουν κάτι από τη μακέτα και να το δημιουργήσουμε. Τα παιδιά του Ν3 αποφάσισαν να δημιουργήσουν λουλούδια με κουμπιά και αυτοκόλλητα με μονόχρωμους κύκλους, ενώ για γύρη πρόσθεσαν καρδούλες ή αστεράκια από τα φιαλίδια της μάγισσας. 
Το μοναδικό σημείο της διαδικασίας στο οποίο έδωσα ιδιαίτερη έμφαση ήταν ο τρόπος με τον οποίο κρατάμε το κουμπί και κολλάμε τα αυτοκόλλητα με τους κύκλους. Σε εκείνο το σημείο ανέφερα στα παιδιά ότι θα τους δείξω τον αλγόριθμο.
Συγκεκριμένα, ακολουθήσαμε τέσσερα βήματα:
1. Κρατήσαμε το κουμπί με τον αντίχειρα και τον δείκτη του δεξιού χεριού.
2. Πήραμε έναν κύκλο και τον κολλήσαμε στο κουμπί.
3. Περιστρέψαμε το κουμπί προς τα δεξιά, τόσο όσο να μπορεί να κολλήσει ο επόμενος κύκλος στο πλάι του.
4. Επαναλάβαμε τα βήματα 2 και 3 μέχρι να συμπληρωθεί η μορφή ενός ολοκληρωμένου λουλουδιού. 

 

 

 
Τα παιδιά του Ν4 θαύμασαν τη μηλιά της μακέτας και τα κουμπιά και συζητήσαμε το ενδεχόμενο δημιουργίας ενός βιβλίου με αντίστοιχη θεματολογία. Μελετήσαμε τα εξωτερικά χαρακτηριστικά ενός βιβλίου και διαπιστώσαμε ότι χρειαζόμαστε σελίδες για το εξώφυλλο, το οπισθόφυλλο και το περιεχόμενό του. Τελικά, με τα παιδιά του Ν4 εργαστήκαμε με τον αλγόριθμο κατασκευής των σελίδων του βιβλίου μας. Συγκεκριμένα, πήραμε έξι πόλυχρωμα αφρώδη φύλλα, δύο χάρακες 30 εκατοστών και ένα κοπίδι και ακολουθήσαμε τα εξής βήματα:
1. Κόψαμε ένα φύλλο σε διαστάσεις 14x12. 
2. Πήραμε ένα ακόμη φύλλο και ακουμπήσαμε το πρώτο φύλλο πάνω του και κόψαμε στις ίδιες διαστάσεις.
3. Επαναλάβαμε 3 φορές το βήμα 2.  
Ύστερα, τα παιδιά έδωσαν ιδέες για τον τίτλο και τελικά δημιουργήσαμε το εξώφυλλο με τους ήρωες χρησιμοποιώντας τα υλικά του Εργαστηρίου Σκέψης.
Τα παιδιά του Ν5 επέλεξαν να φτιάξουν κι εκείνα μοτίβα με λουλούδια χρησιμοποιώντας όμως και έναν πράσινο κορμό. 
Τελικά, ο αγρόκηπος του Θανασάκη αγαπήθηκε πολύ από τα παιδιά. Σε κάθε ευκαιρία, οι μικροί δημιουργοί τον επισκέπτονταν για να φυσήξουν τους έλικες των δύο ξύλινων ρομπότ, να πειράξουν τα αμαξάκια, αλλά και να σηκώσουν στα χεράκια τους τα αποσπώμενα αντικείμενα. 
Όσο για τη Φιόνα και τον Θανασάκη; Αυτοί χαμογελούσαν και καμάρωναν με την εισηγήτρια του Εργαστηρίου, που σκέφτονταν πως τελικά άξιζαν οι πολλές, μα πάρα πολλές ώρες εργασίας για τη δημιουργία του.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η πρώτη μου επίσκεψη στον Παράδεισο!

Το Εργαστήρι Σκέψης αποτελεί μια σειρά εργαστηρίων για παιδιά προσχολικής ηλικίας με στόχο τη δημιουργική μάθηση γεωμετρικών εννοιών, την εξοικείωση με την αλγοριθμική, την καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας και τη δημιουργική γραφή έχοντας ως βασικά εργαλεία την ψηφιακή αφήγηση και την παιχνιδοποίηση. Το Εργαστήρι δημιουργήθηκε με αφορμή την έρευνά μου στη Διδακτική της Πληροφορικής, στα πλαίσια των διδακτορικών μου σπουδών και την έμπνευση που μου δόθηκε από τα "μεγάλα μωρά" του Γ Βρεφονηπιακού Σταθμού Αθηνών και πραγματοποιείται σε τρία τμήματα του σταθμού. Στο εγχείρημα αυτό δεν μπορώ να μην αναφερθώ στην πολύτιμη υποστήριξη του προσωπικού και της διευθύντριας του Γ ΒΝΣΑ, αλλά και στην ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Το Εργαστήρι Σκέψης και η γνωριμία μου με τα παιδιά ξεκίνησε με το παραμύθι του Γίγαντα του Δάσους. Στην πρώτη μου επίσκεψή στο σταθμό είχαν έρθει μαζί μου οι πέντε κούκλες του παραμυθιού, που κυριολεκτικά μπήκαν στις καρδιές των παιδιών. Τα παιδιά γνώρισαν

Τεντωθείτε, μαζευτείτε και καμαρωτά σταθείτε!

Το μεσημέρι της Τρίτης 15 Ιουνίου έφτασε και μαζί του έφτασε στο Eργαστήρι μας και το τρενάκι του Ν3 και τακτοποιήθηκε στα καναπεδάκια. Αφού καλωσόρισα τα παιδιά με την αγαπημένη μας συνήθεια - το μοίρασμα των καρτών του εργαστηρίου- άνοιξα το κουτί της Σκέψης και έδωσα σε κάθε παιδάκι από ένα ζευγάρι ξυλάκια. Έπειτα, θυμηθήκαμε την ψηφιακή αφήγηση των τριών σημείων ( http://chipoupolis.blogspot.com/2021/06/2.html ).  Λίγο πριν ολοκληρωθεί η ψηφιακή αφήγηση, μείναμε στο σημείο μετακίνησης του ενός από τα τρία σημεία που μεταβάλλει τη γωνία από μικρή σε καμαρωτή και φαρδιά. Τότε, κάλεσα τα παιδιά να κατέβουν από τα καναπεδάκια και να καθίσουν στο πάτωμα στηρίζοντας την πλάτη τους στα καναπεδάκια. Ύστερα, τους ζήτησα να μιμηθούν τις κινήσεις μου και να τεντωθούμε, να μαζευτούμε και να σταθούμε καμαρωτοί με την πλάτη ίσια και τα πόδια μας ενωμένα.          Αφού επαναλάβαμε το τέντωμα, το μάζεμα και το καμάρωμα συνέχισα την προβολή της ψηφιακής αφήγησης και διαπιστώσαμε πως αν ενώσουμε με

Μια χρονιά γεμάτη δημιουργικές στιγμές (απολογισμός 2019)

Πάει και το 2019. Πάει και αυτή η χρονιά. Και τώρα, αρχές του 2020, ήρθε η στιγμή να συναντήσω τον μεσήλικα, πλέον, Χρόνο μου και να του δώσω να κρατήσει ένα ακόμη μπαλόνι, το μπαλόνι του '19. Ευτυχώς, το φετεινό μπαλόνι είναι παραγ εμισμένο με  πλούσιες δημιουργικές στιγμές. Πάμε λοιπόν να δούμε μαζί τι κρύβει το χρονομπαλόνι  της "Αριάδνης Δάντε" για  το 2019 . Το κορίτσι με τους καρυοθραύστες στην αψίδα με τα μπαλόνια Η περσινή χρονιά ξεκίνησε με μια  παραμυθένια   εκδ ρομή στο χωριό του  William Shakespeare και τελείωσε με μια πλούσια σε εικόνες περιήγηση στο παλάτι του Φρειδερίκου στο Σαν Σουσί του Πότσδαμ. Α νάμεσα στην έναρξη και στη λήξη της χρονιάς,  ήρθαν και τρύπωσαν κι άλλα πολλά δημιουργικά ταξίδια,  ευλογημένες στιγμές, άφθονη μελέτη και δημιουργική μάθηση, αλλά και στιγμές εσωτερικής αναζήτησης.  To be or not to be? Μέσα στο μπαλόνι μου κρύβονται μοναδικά  στιγμιότυπα, πλαισιωμένα από γλυκές μελωδίες και δημιουργικές σχέσεις. Όλα αυτά γεννήθη