Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Εκπαιδευτικό πρόγραμμα "Ο Απόστολος στην Πυθωνία"


"Ο Απόστολος στην Πυθωνία" - Εικονογράφηση Pixel Art

Γυρίζω το ρολόι ένα χρόνο πίσω και σταματώ στο χειμωνιάτικο απόγευμα του Γενάρη (2015) που γνώρισα τον Απόστολο. Σκοπός της συνάντησης ήταν ένα πρόγραμμα με "Python lists". Όμως πριν από τις λίστες, έπρεπε να καταλάβω τι ακριβώς γνώριζε ο νεαρός συνομιλητής μου κι αποφάσισα να ξεκινήσω από τα βασικά : τις μεταβλητές. 
Πριν αρχίσω τη συζήτηση, παρατήρησα τα βραβεία του παιδιού από τις συμμετοχές του σε θεατρικές ομάδες. Αυτό λοιπόν ήταν το "trigger" κι ένιωσα ότι έπρεπε να προσαρμόσω τον προγραμματισμό στον αγαπημένο τομέα του παιδιού. 
Χρησιμοποιώντας τη φαντασία μου και τα ποτήρια του γραφείου άρχισα να "στριμώχνω" μέσα στα διαφορετικά μεγέθη τους ακέραιους και τους πραγματικούς αριθμούς κι ύστερα συνέχισα με τους χαρακτήρες, τις συμβολοσειρές και τις λογικές απαντήσεις...
Και κάπως έτσι ξεκίνησε το ταξίδι μου στην Πυθωνία. Ο Απόστολος ήταν η αφορμή να σχεδιάσω το εκπαιδευτικό μου πρόγραμμα “Ο Απόστολος και η Πυθωνία”, με σκοπό να εξοικειώσω μικρούς μαθητές σε βασικές αρχές προγραμματισμού μέσα από το θεατρικό παιχνίδι. Η βαθιά μου αγάπη για τη λογοτεχνία και τα μαθηματικά σε συνδυασμό με την ανάμιξη απλών στοιχείων που γνωρίζει ένα παιδί με οδήγησαν στη συγγραφή έξι μικρών ιστοριών.

Λίγα λόγια για το εκπαιδευτικό πρόγραμμα 
Σύμφωνα με το εκπαιδευτικό πρόγραμμα, η θεία Μνήμη είναι συγγραφέας. Κι όπως κάθε συγγραφέας, γράφει τις πολύτιμες σκέψεις της στα χαρτιά της ή όπως αλλιώς τα αποκαλεί: τα αντικείμενά της. Πάνω στα χαρτιά της έχει γράψει αριθμούς, γράμματα, λέξεις και λογικές απαντήσεις.
Όμως η θεία Μνήμη χάνει τα αντικείμενά της και ο ανιψιός της, ο Απόστολος, γίνεται εξερευνητής ψάχνοντάς τα στη ζούγκλα της Πυθωνίας. Στο χέρι του κρατά πέντε μαγικά κουβαδάκια που θα τον βοηθήσουν να βρει τα αντικείμενα της θείας του. Στο δρόμο του συναντά ένα λιοντάρι, μια καμηλοπάρδαλη, μια μαϊμού, μια ζέβρα και έναν πύθωνα. Ο Απόστολος εμπιστεύεται τα ζώα και αυτά τον βοηθούν να βρει τους χαμένους θησαυρούς της θείας Μνήμης.
Σε ποιον απευθύνεται;
Το πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας (4-10 ετών).
Απαιτείται ειδικός εξοπλισμός;
Για την παρουσίαση του προγράμματος απαιτείται μια αίθουσα πολλαπλών χρήσεων, ένας προβολέας, ηχητική κάλυψη και άφθονη φαντασία.
Στόχοι
Μέσα από έξι μικρές ιστορίες, τα παιδιά μαθαίνουν να διακρίνουν και να κατατάσσουν τους αριθμούς, τις λέξεις, τα γράμματα και τις λογικές ερωτήσεις.
Για κάθε ιστορία πραγματοποιείται μια σειρά ερωτήσεων ώστε κάθε παιδί να κατανοήσει το κάθε αντικείμενο, τις έννοιες της πρόσθεσης και της αφαίρεσης αντικειμένων και την ταξινόμηση στοιχείων.
Αφού κατηγοριοποιηθούν τα αντικείμενα γίνεται η συσχέτιση τους με τον ορισμό των μεταβλητών στον προγραμματισμό.
Πέραν της μαθηματικής αξίας και της προσέγγισης σε βασικές αρχές προγραμματισμού, το εκπαιδευτικό πρόγραμμα αναδεικνύει την πολύτιμη αξία του γραπτού λόγου και τη σημασία της ομαδικής προσπάθειας για την επίτευξη ενός στόχου.
Η θεία Μνήμη παραπέμπει στη μνήμη μας, που χρειάζεται διαρκώς εξάσκηση, αλλά και στη μνήμη του ηλεκτρονικού υπολογιστή. Τα κουβαδάκια έχουν εξίσου συμβολικό χαρακτήρα.
Συνοδευτικό υλικό
Οι μικρές ιστορίες και οι συμβουλές για τον τρόπο εργασίας του συγκεκριμένου προγράμματος ενσωματώθηκαν στο παιδικό βιβλίο “Ψάχνοντας στην Πυθωνία” (Αριάδνη Δάντε, Εικονογράφηση : Pixel Art,  ISBN : 978-618-82037-0-9, Εκδόσεις Τσιπούπολη, email : chipoupolis @ gmail.com).

Στο συγκεκριμένο βιβλίο περιλαμβάνονται εβδομήντα (70) ερωτήσεις, επτά (7) εικονογραφημένες ασκήσεις, καθώς και μια εργασία χειροτεχνίας.
Η εικονογράφηση περιλαμβάνει κρυμμένες πληροφορίες και η παρατήρηση των εικόνων αποτελεί από μόνη της πρόκληση για μάθηση.
Το παιδικό βιβλίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί εξίσου από γονείς, νηπιαγωγούς, δασκάλους, πληροφορικούς, θεατρολόγους, αλλά και λογοθεραπευτές.
Και μετά το εκπαιδευτικό πρόγραμμα, τί;
Το συγκεκριμένο έργο μπορεί να αποτελέσει αντικείμενο θεατρικής παράστασης από ένα ολόκληρο τμήμα μαθητών, όπου επτά μαθητές θα αναλάβουν τους ρόλους της θείας Μνήμης, του Απόστολου και των πέντε ζώων και οι υπόλοιποι συμμαθητές θα παριστάνουν αριθμούς συμβολοσειρές, χαρακτήρες ή λογικές απαντήσεις.






Το 2015 ταξίδεψαν στη ζούγκλα της Πυθωνίας περισσότεροι από 1500 μαθητές, δεκάδες γονείς και εκπαιδευτικοί. 
Όλες οι παρουσιάσεις πραγματοποιήθηκαν Σαββατοκύριακα ή κατά τις ημέρες της κανονικής μου αδείας.
Για τη διοργάνωση ενός καινούριου ταξιδιού μπορείτε να επικοινωνείτε μαζί μου στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο ariadnidante @ gmail . com (χωρίς κενά) ή στη σελίδα μου στο κοινωνικό δίκτυο Facebook.

Μηχανικός Πληροφορικής – Συγγραφέας
M.s.c Ασφάλεια Πληροφοριακών και Επικοινωνιακών Συστημάτων

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η πρώτη μου επίσκεψη στον Παράδεισο!

Το Εργαστήρι Σκέψης αποτελεί μια σειρά εργαστηρίων για παιδιά προσχολικής ηλικίας με στόχο τη δημιουργική μάθηση γεωμετρικών εννοιών, την εξοικείωση με την αλγοριθμική, την καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας και τη δημιουργική γραφή έχοντας ως βασικά εργαλεία την ψηφιακή αφήγηση και την παιχνιδοποίηση. Το Εργαστήρι δημιουργήθηκε με αφορμή την έρευνά μου στη Διδακτική της Πληροφορικής, στα πλαίσια των διδακτορικών μου σπουδών και την έμπνευση που μου δόθηκε από τα "μεγάλα μωρά" του Γ Βρεφονηπιακού Σταθμού Αθηνών και πραγματοποιείται σε τρία τμήματα του σταθμού. Στο εγχείρημα αυτό δεν μπορώ να μην αναφερθώ στην πολύτιμη υποστήριξη του προσωπικού και της διευθύντριας του Γ ΒΝΣΑ, αλλά και στην ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Το Εργαστήρι Σκέψης και η γνωριμία μου με τα παιδιά ξεκίνησε με το παραμύθι του Γίγαντα του Δάσους. Στην πρώτη μου επίσκεψή στο σταθμό είχαν έρθει μαζί μου οι πέντε κούκλες του παραμυθιού, που κυριολεκτικά μπήκαν στις καρδιές των παιδιών. Τα παιδιά γνώρισαν

Η κυρία Άνοιξη και τα νηπιαγωγάκια της Αντωνίτσας

"Λοιπόν, παιδάκια ας ξεκινήσουμε το μάθημά μας με το τραγουδάκι της κυρίας Άνοιξης", είπε η κυρία Αντωνία Στελιανού του 23ου Νηπιαγωγείου Αγρινίου την περασμένη Παρασκευή στους μαθητές της και πάτησε το play από το βιντεάκι.  Ποιος να το περίμενε όμως ότι θα παγώσει η οθόνη και το σύστημα θα "πετάξει" την κυρία  Αντωνία έξω από την τάξη! Η κυρία Αντωνία συνδέθηκε ξανά στην πλατφόρμα για να συνεχίσει το διαδικτυακό μάθημα με τα νηπιαγωγάκια της και προσπάθησε ξανά να βάλει το τραγουδάκι της κυρίας Άνοιξης. 26 Μάρτη βλέπετε! Μπήκε η Άνοιξη για τα καλά και πρέπει να την προϋπαντήσουμε και να της τραγούδησουμε με τα παιδιά! Μάταια όμως. Η κυρία Αντωνία ήταν απογοητευμένη. Εκείνη τη στιγμή χτύπησε το τηλέφωνό της. Κι ενώ είχε μάθημα, το τηλέφωνό της επέμενε να χτυπά! Τότε, το σήκωσε και προσπάθησε να καταλάβει ποια είναι στην άλλη γραμμή... Χωρίς να καταλαβαίνει πολλά, μια άγνωστη φωνή συνδέθηκε στη διαδικτυακή τάξη και εμφανίστηκε ένα άδειο παράθυρο με το όνομα "Αρ

1ο Εργαστήρι Σκέψης: Το σημείο

Στο πρώτο εργαστήρι τα παιδιά γνώρισαν τον Μαρσέλ, το προβατάκι μου, που είναι ντυμένο με μπόλικα ουράνια τόξα και πανέμορφα λουλούδια της Άνοιξης. Ο Μαρσέλ, το πρόβατο, αγαπά πολύ τη στιχουργική και το τραγούδι. Μάλιστα, έχει γράψει κι ένα τραγουδάκι για τα παιδιά, το οποίο φρόντισα να το εκτυπώσω σε μικρά χαρτάκια διπλής όψης για να το έχω μαζί μου στη συνάντησή μας. Αφού απήγγειλα κάποιους στίχους του τραγουδιού, μοίρασα στα παιδιά τα χαρτάκια και ξεκίνησα να τραγουδάω τον σκοπό του κάνοντας παντομίμα τις λέξεις "1, 1+1, 2, πηγαίνω" κτλ. Εκείνα άρχισαν να κουνιούνται στο ρυθμό και να προσπαθούν να μάθουν τις λέξεις. Το σημείο Ένα κι ένα κάνουν δύο το μαθαίνω στο σχολείο που πηγαίνω το πρωί σαν ξυπνήσει η Αυγή. Ένα κι ένα κάνουν δύο κι εγώ παίρνω ένα σημείο το αφήνω στο χαρτί μια τελίτσα να φανεί. Κι αφού βάλω το σημείο τον κανόνα για τα δύο φέρνω τώρα στο μυαλό κι άλλο ένα θέλω εδώ. Και μια δεύτερη τελεία ζωγραφίζω μ’ αγωνία και κοιτάζω στο χαρτί δύο σημεία είναι εκεί...