Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Εκπαιδευτικό πρόγραμμα "Ο Απόστολος στην Πυθωνία"


"Ο Απόστολος στην Πυθωνία" - Εικονογράφηση Pixel Art

Γυρίζω το ρολόι ένα χρόνο πίσω και σταματώ στο χειμωνιάτικο απόγευμα του Γενάρη (2015) που γνώρισα τον Απόστολο. Σκοπός της συνάντησης ήταν ένα πρόγραμμα με "Python lists". Όμως πριν από τις λίστες, έπρεπε να καταλάβω τι ακριβώς γνώριζε ο νεαρός συνομιλητής μου κι αποφάσισα να ξεκινήσω από τα βασικά : τις μεταβλητές. 
Πριν αρχίσω τη συζήτηση, παρατήρησα τα βραβεία του παιδιού από τις συμμετοχές του σε θεατρικές ομάδες. Αυτό λοιπόν ήταν το "trigger" κι ένιωσα ότι έπρεπε να προσαρμόσω τον προγραμματισμό στον αγαπημένο τομέα του παιδιού. 
Χρησιμοποιώντας τη φαντασία μου και τα ποτήρια του γραφείου άρχισα να "στριμώχνω" μέσα στα διαφορετικά μεγέθη τους ακέραιους και τους πραγματικούς αριθμούς κι ύστερα συνέχισα με τους χαρακτήρες, τις συμβολοσειρές και τις λογικές απαντήσεις...
Και κάπως έτσι ξεκίνησε το ταξίδι μου στην Πυθωνία. Ο Απόστολος ήταν η αφορμή να σχεδιάσω το εκπαιδευτικό μου πρόγραμμα “Ο Απόστολος και η Πυθωνία”, με σκοπό να εξοικειώσω μικρούς μαθητές σε βασικές αρχές προγραμματισμού μέσα από το θεατρικό παιχνίδι. Η βαθιά μου αγάπη για τη λογοτεχνία και τα μαθηματικά σε συνδυασμό με την ανάμιξη απλών στοιχείων που γνωρίζει ένα παιδί με οδήγησαν στη συγγραφή έξι μικρών ιστοριών.

Λίγα λόγια για το εκπαιδευτικό πρόγραμμα 
Σύμφωνα με το εκπαιδευτικό πρόγραμμα, η θεία Μνήμη είναι συγγραφέας. Κι όπως κάθε συγγραφέας, γράφει τις πολύτιμες σκέψεις της στα χαρτιά της ή όπως αλλιώς τα αποκαλεί: τα αντικείμενά της. Πάνω στα χαρτιά της έχει γράψει αριθμούς, γράμματα, λέξεις και λογικές απαντήσεις.
Όμως η θεία Μνήμη χάνει τα αντικείμενά της και ο ανιψιός της, ο Απόστολος, γίνεται εξερευνητής ψάχνοντάς τα στη ζούγκλα της Πυθωνίας. Στο χέρι του κρατά πέντε μαγικά κουβαδάκια που θα τον βοηθήσουν να βρει τα αντικείμενα της θείας του. Στο δρόμο του συναντά ένα λιοντάρι, μια καμηλοπάρδαλη, μια μαϊμού, μια ζέβρα και έναν πύθωνα. Ο Απόστολος εμπιστεύεται τα ζώα και αυτά τον βοηθούν να βρει τους χαμένους θησαυρούς της θείας Μνήμης.
Σε ποιον απευθύνεται;
Το πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας (4-10 ετών).
Απαιτείται ειδικός εξοπλισμός;
Για την παρουσίαση του προγράμματος απαιτείται μια αίθουσα πολλαπλών χρήσεων, ένας προβολέας, ηχητική κάλυψη και άφθονη φαντασία.
Στόχοι
Μέσα από έξι μικρές ιστορίες, τα παιδιά μαθαίνουν να διακρίνουν και να κατατάσσουν τους αριθμούς, τις λέξεις, τα γράμματα και τις λογικές ερωτήσεις.
Για κάθε ιστορία πραγματοποιείται μια σειρά ερωτήσεων ώστε κάθε παιδί να κατανοήσει το κάθε αντικείμενο, τις έννοιες της πρόσθεσης και της αφαίρεσης αντικειμένων και την ταξινόμηση στοιχείων.
Αφού κατηγοριοποιηθούν τα αντικείμενα γίνεται η συσχέτιση τους με τον ορισμό των μεταβλητών στον προγραμματισμό.
Πέραν της μαθηματικής αξίας και της προσέγγισης σε βασικές αρχές προγραμματισμού, το εκπαιδευτικό πρόγραμμα αναδεικνύει την πολύτιμη αξία του γραπτού λόγου και τη σημασία της ομαδικής προσπάθειας για την επίτευξη ενός στόχου.
Η θεία Μνήμη παραπέμπει στη μνήμη μας, που χρειάζεται διαρκώς εξάσκηση, αλλά και στη μνήμη του ηλεκτρονικού υπολογιστή. Τα κουβαδάκια έχουν εξίσου συμβολικό χαρακτήρα.
Συνοδευτικό υλικό
Οι μικρές ιστορίες και οι συμβουλές για τον τρόπο εργασίας του συγκεκριμένου προγράμματος ενσωματώθηκαν στο παιδικό βιβλίο “Ψάχνοντας στην Πυθωνία” (Αριάδνη Δάντε, Εικονογράφηση : Pixel Art,  ISBN : 978-618-82037-0-9, Εκδόσεις Τσιπούπολη, email : chipoupolis @ gmail.com).

Στο συγκεκριμένο βιβλίο περιλαμβάνονται εβδομήντα (70) ερωτήσεις, επτά (7) εικονογραφημένες ασκήσεις, καθώς και μια εργασία χειροτεχνίας.
Η εικονογράφηση περιλαμβάνει κρυμμένες πληροφορίες και η παρατήρηση των εικόνων αποτελεί από μόνη της πρόκληση για μάθηση.
Το παιδικό βιβλίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί εξίσου από γονείς, νηπιαγωγούς, δασκάλους, πληροφορικούς, θεατρολόγους, αλλά και λογοθεραπευτές.
Και μετά το εκπαιδευτικό πρόγραμμα, τί;
Το συγκεκριμένο έργο μπορεί να αποτελέσει αντικείμενο θεατρικής παράστασης από ένα ολόκληρο τμήμα μαθητών, όπου επτά μαθητές θα αναλάβουν τους ρόλους της θείας Μνήμης, του Απόστολου και των πέντε ζώων και οι υπόλοιποι συμμαθητές θα παριστάνουν αριθμούς συμβολοσειρές, χαρακτήρες ή λογικές απαντήσεις.






Το 2015 ταξίδεψαν στη ζούγκλα της Πυθωνίας περισσότεροι από 1500 μαθητές, δεκάδες γονείς και εκπαιδευτικοί. 
Όλες οι παρουσιάσεις πραγματοποιήθηκαν Σαββατοκύριακα ή κατά τις ημέρες της κανονικής μου αδείας.
Για τη διοργάνωση ενός καινούριου ταξιδιού μπορείτε να επικοινωνείτε μαζί μου στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο ariadnidante @ gmail . com (χωρίς κενά) ή στη σελίδα μου στο κοινωνικό δίκτυο Facebook.

Μηχανικός Πληροφορικής – Συγγραφέας
M.s.c Ασφάλεια Πληροφοριακών και Επικοινωνιακών Συστημάτων

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η πρώτη μου επίσκεψη στον Παράδεισο!

Το Εργαστήρι Σκέψης αποτελεί μια σειρά εργαστηρίων για παιδιά προσχολικής ηλικίας με στόχο τη δημιουργική μάθηση γεωμετρικών εννοιών, την εξοικείωση με την αλγοριθμική, την καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας και τη δημιουργική γραφή έχοντας ως βασικά εργαλεία την ψηφιακή αφήγηση και την παιχνιδοποίηση. Το Εργαστήρι δημιουργήθηκε με αφορμή την έρευνά μου στη Διδακτική της Πληροφορικής, στα πλαίσια των διδακτορικών μου σπουδών και την έμπνευση που μου δόθηκε από τα "μεγάλα μωρά" του Γ Βρεφονηπιακού Σταθμού Αθηνών και πραγματοποιείται σε τρία τμήματα του σταθμού. Στο εγχείρημα αυτό δεν μπορώ να μην αναφερθώ στην πολύτιμη υποστήριξη του προσωπικού και της διευθύντριας του Γ ΒΝΣΑ, αλλά και στην ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Το Εργαστήρι Σκέψης και η γνωριμία μου με τα παιδιά ξεκίνησε με το παραμύθι του Γίγαντα του Δάσους. Στην πρώτη μου επίσκεψή στο σταθμό είχαν έρθει μαζί μου οι πέντε κούκλες του παραμυθιού, που κυριολεκτικά μπήκαν στις καρδιές των παιδιών. Τα παιδιά γνώρισαν

Τεντωθείτε, μαζευτείτε και καμαρωτά σταθείτε!

Το μεσημέρι της Τρίτης 15 Ιουνίου έφτασε και μαζί του έφτασε στο Eργαστήρι μας και το τρενάκι του Ν3 και τακτοποιήθηκε στα καναπεδάκια. Αφού καλωσόρισα τα παιδιά με την αγαπημένη μας συνήθεια - το μοίρασμα των καρτών του εργαστηρίου- άνοιξα το κουτί της Σκέψης και έδωσα σε κάθε παιδάκι από ένα ζευγάρι ξυλάκια. Έπειτα, θυμηθήκαμε την ψηφιακή αφήγηση των τριών σημείων ( http://chipoupolis.blogspot.com/2021/06/2.html ).  Λίγο πριν ολοκληρωθεί η ψηφιακή αφήγηση, μείναμε στο σημείο μετακίνησης του ενός από τα τρία σημεία που μεταβάλλει τη γωνία από μικρή σε καμαρωτή και φαρδιά. Τότε, κάλεσα τα παιδιά να κατέβουν από τα καναπεδάκια και να καθίσουν στο πάτωμα στηρίζοντας την πλάτη τους στα καναπεδάκια. Ύστερα, τους ζήτησα να μιμηθούν τις κινήσεις μου και να τεντωθούμε, να μαζευτούμε και να σταθούμε καμαρωτοί με την πλάτη ίσια και τα πόδια μας ενωμένα.          Αφού επαναλάβαμε το τέντωμα, το μάζεμα και το καμάρωμα συνέχισα την προβολή της ψηφιακής αφήγησης και διαπιστώσαμε πως αν ενώσουμε με

Μια χρονιά γεμάτη δημιουργικές στιγμές (απολογισμός 2019)

Πάει και το 2019. Πάει και αυτή η χρονιά. Και τώρα, αρχές του 2020, ήρθε η στιγμή να συναντήσω τον μεσήλικα, πλέον, Χρόνο μου και να του δώσω να κρατήσει ένα ακόμη μπαλόνι, το μπαλόνι του '19. Ευτυχώς, το φετεινό μπαλόνι είναι παραγ εμισμένο με  πλούσιες δημιουργικές στιγμές. Πάμε λοιπόν να δούμε μαζί τι κρύβει το χρονομπαλόνι  της "Αριάδνης Δάντε" για  το 2019 . Το κορίτσι με τους καρυοθραύστες στην αψίδα με τα μπαλόνια Η περσινή χρονιά ξεκίνησε με μια  παραμυθένια   εκδ ρομή στο χωριό του  William Shakespeare και τελείωσε με μια πλούσια σε εικόνες περιήγηση στο παλάτι του Φρειδερίκου στο Σαν Σουσί του Πότσδαμ. Α νάμεσα στην έναρξη και στη λήξη της χρονιάς,  ήρθαν και τρύπωσαν κι άλλα πολλά δημιουργικά ταξίδια,  ευλογημένες στιγμές, άφθονη μελέτη και δημιουργική μάθηση, αλλά και στιγμές εσωτερικής αναζήτησης.  To be or not to be? Μέσα στο μπαλόνι μου κρύβονται μοναδικά  στιγμιότυπα, πλαισιωμένα από γλυκές μελωδίες και δημιουργικές σχέσεις. Όλα αυτά γεννήθη