Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Το χαμένο γλυκό και η κερδισμένη αντικειμενοστρέφεια της Αριάδνης Δάντε στο 4ο Διεθνές Συνέδριο Δημιουργικής Γραφής στη Φλώρινα

Τι σχέση έχει άραγε ένα χαμένο βάζο με γλυκό του κουταλιού κυδώνι με τον αντικειμενοστραφή προγραμματισμό, τις δομές δεδομένων και τον έμμετρο λόγο; 
Η απάντηση κρύβεται στην εκπαιδευτική δράση "Το χαμένο γλυκό και η κερδισμένη ανικειμενοστρέφεια" και στα δεκατρία μικρά ποιήματα για το χαμένο γλυκό, με τα οποία προσπαθώ να μεταδώσω στα παιδιά την αγάπη μου για τον έμμετρο λόγο και να τα βοηθήσω να μάθουν να αναλύουν τα αντικείμενα, να εξασκούν την παρατηρητικότητά τους, να προσεγγίζουν τι λίστες με τους πίνακες και να συνθέτουν αντικείμενα.
Σύμφωνα με την εκπαιδευτική δράση, κατά την επίσκεψή μου στο 4ο Διεθνές Συνέδριο Δημιουργικής Γραφής έχασα ένα βάζο με γλυκό του κουταλιού και γι' αυτό έστησα ένα εργαστήρι διάρκειας 90 λεπτών και προσκάλεσα τους παρευρισκόμενους να με βοηθήσουν στην αναζητησή του. Στο συνέδριο βέβαια δεν βρήκα παιδιά, αλλά εντόπισα πολλούς παιδαγωγούς και φοιτητές του Τμήματος Νηπιαγωγών και μοιράστηκα μαζί τους όλα μου τα μυστικά σχετικά με την εισαγωγή των παιδιών στην αντικειμενοστρέφεια με πέντε προτάσεις.
Αξιοποιώντας την καταπληκτική εικονογράφηση της Τάνιας Πεχλιβανίδου στο βιβλίο "Ψάχνοντας στην παραλία" που κυκλοφορει από τις Εκδόσεις Τσιπούπολη, παρουσίασα στους συμμετέχοντες της δράσης τα στοιχεία του χαμένου βάζου και στη συνέχεια τους ενέπλεξα στη διαδικασία αναζήτησης, μοιράζοντας τους κάρτες με στοιχεία που περιγράφουν το χαμένο γλυκό.
Έπειτα, με τη βοήθεια των συμμετεχόντων παίξαμε το παιχνίδι συλλογής των στοιχείων του γλυκού. Εκεί, κοντραρίστηκα με την αγαπημένη φίλη και συμφοιτήτρια στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών "Δημιουργική Γραφή", καθηγήτρια Αγγλικής Φιλολογίας, κ. Αλεξάνδρα Ζέρβα. Οκτώ γύροι, ένας για κάθε ένα από τα στοιχεία του χαμένου γλυκού. Και κάθε γύρος έδινε κι έναν πόντο στη διαγωνιζόμενη που θα έπαιρνε τα περισσότερα στοιχεία. Δυστυχώς, έχασα, μιας και η αντίπαλός μου, η γλυκιά Ζέρβα αναδείχτηκε νικήτρια συλλεγόντας τα περισσότερα.
Στη συνέχεια, οι συμμετέχοντες έπαιξαν το παιχνίδι της Γραμματικής στην απάντηση της κρυψώνας του γλυκού και μας βοήθησαν να ανακαλύψουμε όλοι μαζί τα μέρη του λόγου που κρύβονταν στους  έξι φακέλους της απάντησης της θέσης του χαμένου γλυκού. Ακολούθησε ένα ακόμη παιχνίδι ανακάλυψης, αυτή τη φορά για τους τύπους δεδομένων στα στοιχεία του χαμένου γλυκού κι έτσι οι εκπαιδευτικοί ξεκίνησαν να προσεγγίζουν περισσότερο τους όρους της Επιστήμης των Ηλεκτρονικών Υπολογιστών. 
Τοποθετώντας τα χαρακτηριστικά της Γεύσης, του Χρώματος, του Σχήματος, της Αξίας, αλλά και του Βάρου του γλυκού σε έναν πίνακα συναντηθήκαμε με τις συμβολοσειρές, τους χαρακτήρες και των αριθμών. Μετά από τη σύντομη αναφορά στην απαραίτητη ορολογία (string, char, int, boolean) ακολούθησαν δύο προτάσεις αντιστοίχισης για την εξάσκηση των παιδιών στις λίστες και στους πίνακες. 
Τέλος, αξιοποιήσαμε τις γνώσεις των δύο καθηγητριών αγγλικής φιλολογίας και με τη βοήθειά τους γράψαμε στον πίνακα τα χαρακτηριστικά του γλυκού στα αγγλικά ορίζοντας έτσι μια κλάση.
Ολοκληρώνοντας τη σύντομη παρουσίαση της δράσης, επισημαίνω το γεγονός ότι εκτός από την μαθηματική αξία και την προσέγγιση στις βασικές αρχές προγραμματισμού, η δράση αναδεικνύει και την πολύτιμη οξία του γραπτού λόγου και την σημασία της ομαδικής προσπάθειας για την επίτευξη ενός στόχου. 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η πρώτη μου επίσκεψη στον Παράδεισο!

Το Εργαστήρι Σκέψης αποτελεί μια σειρά εργαστηρίων για παιδιά προσχολικής ηλικίας με στόχο τη δημιουργική μάθηση γεωμετρικών εννοιών, την εξοικείωση με την αλγοριθμική, την καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας και τη δημιουργική γραφή έχοντας ως βασικά εργαλεία την ψηφιακή αφήγηση και την παιχνιδοποίηση. Το Εργαστήρι δημιουργήθηκε με αφορμή την έρευνά μου στη Διδακτική της Πληροφορικής, στα πλαίσια των διδακτορικών μου σπουδών και την έμπνευση που μου δόθηκε από τα "μεγάλα μωρά" του Γ Βρεφονηπιακού Σταθμού Αθηνών και πραγματοποιείται σε τρία τμήματα του σταθμού. Στο εγχείρημα αυτό δεν μπορώ να μην αναφερθώ στην πολύτιμη υποστήριξη του προσωπικού και της διευθύντριας του Γ ΒΝΣΑ, αλλά και στην ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Το Εργαστήρι Σκέψης και η γνωριμία μου με τα παιδιά ξεκίνησε με το παραμύθι του Γίγαντα του Δάσους. Στην πρώτη μου επίσκεψή στο σταθμό είχαν έρθει μαζί μου οι πέντε κούκλες του παραμυθιού, που κυριολεκτικά μπήκαν στις καρδιές των παιδιών. Τα παιδιά γνώρισαν

Η κυρία Άνοιξη και τα νηπιαγωγάκια της Αντωνίτσας

"Λοιπόν, παιδάκια ας ξεκινήσουμε το μάθημά μας με το τραγουδάκι της κυρίας Άνοιξης", είπε η κυρία Αντωνία Στελιανού του 23ου Νηπιαγωγείου Αγρινίου την περασμένη Παρασκευή στους μαθητές της και πάτησε το play από το βιντεάκι.  Ποιος να το περίμενε όμως ότι θα παγώσει η οθόνη και το σύστημα θα "πετάξει" την κυρία  Αντωνία έξω από την τάξη! Η κυρία Αντωνία συνδέθηκε ξανά στην πλατφόρμα για να συνεχίσει το διαδικτυακό μάθημα με τα νηπιαγωγάκια της και προσπάθησε ξανά να βάλει το τραγουδάκι της κυρίας Άνοιξης. 26 Μάρτη βλέπετε! Μπήκε η Άνοιξη για τα καλά και πρέπει να την προϋπαντήσουμε και να της τραγούδησουμε με τα παιδιά! Μάταια όμως. Η κυρία Αντωνία ήταν απογοητευμένη. Εκείνη τη στιγμή χτύπησε το τηλέφωνό της. Κι ενώ είχε μάθημα, το τηλέφωνό της επέμενε να χτυπά! Τότε, το σήκωσε και προσπάθησε να καταλάβει ποια είναι στην άλλη γραμμή... Χωρίς να καταλαβαίνει πολλά, μια άγνωστη φωνή συνδέθηκε στη διαδικτυακή τάξη και εμφανίστηκε ένα άδειο παράθυρο με το όνομα "Αρ

1ο Εργαστήρι Σκέψης: Το σημείο

Στο πρώτο εργαστήρι τα παιδιά γνώρισαν τον Μαρσέλ, το προβατάκι μου, που είναι ντυμένο με μπόλικα ουράνια τόξα και πανέμορφα λουλούδια της Άνοιξης. Ο Μαρσέλ, το πρόβατο, αγαπά πολύ τη στιχουργική και το τραγούδι. Μάλιστα, έχει γράψει κι ένα τραγουδάκι για τα παιδιά, το οποίο φρόντισα να το εκτυπώσω σε μικρά χαρτάκια διπλής όψης για να το έχω μαζί μου στη συνάντησή μας. Αφού απήγγειλα κάποιους στίχους του τραγουδιού, μοίρασα στα παιδιά τα χαρτάκια και ξεκίνησα να τραγουδάω τον σκοπό του κάνοντας παντομίμα τις λέξεις "1, 1+1, 2, πηγαίνω" κτλ. Εκείνα άρχισαν να κουνιούνται στο ρυθμό και να προσπαθούν να μάθουν τις λέξεις. Το σημείο Ένα κι ένα κάνουν δύο το μαθαίνω στο σχολείο που πηγαίνω το πρωί σαν ξυπνήσει η Αυγή. Ένα κι ένα κάνουν δύο κι εγώ παίρνω ένα σημείο το αφήνω στο χαρτί μια τελίτσα να φανεί. Κι αφού βάλω το σημείο τον κανόνα για τα δύο φέρνω τώρα στο μυαλό κι άλλο ένα θέλω εδώ. Και μια δεύτερη τελεία ζωγραφίζω μ’ αγωνία και κοιτάζω στο χαρτί δύο σημεία είναι εκεί...