Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Μαθαίνω στο παιδί μου τον σεβασμό

     Κατά καιρούς, έχω διαβάσει διάφορα άρθρα που περιλαμβάνουν ή αναφέρουν  συμβουλές εκμάθησης του σεβασμού στα παιδιά μας. Ειλικρινά εύχομαι να βοηθούν τους γονείς, ωστόσο η ταπεινή μου άποψη είναι ότι δεν υπάρχουν κανόνες και συμβουλές που μπορεί και πρέπει να ακολουθήσει ένας γονέας.
     Αυτό διότι, κάθε άνθρωπος που έρχεται σε αυτόν τον κόσμο, φέρει εκ φύσεως μέσα του, βασικές αρχές και αξίες, τις οποίες οι γονείς οφείλουν να αντιληφθούν και να διαπλάσσουν, κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο, ούτως ώστε να παραμείνουν αξίες ή να μετατραπούν σε τέτοιες.
     Φυσικά, δεν αναφέρομαι στις αυτές που ορίζει η κοινωνία, ως ένα κοινωνικό σύνολο συμβίωσης, αλλά πρωτίστως σε εκείνες τις αξίες τις προσωπικές, τις ανθρώπινες, τις εν γένει ηθικές. Αυτού του είδους οι αξίες καθορίζουν το άτομο, και αναφέρονται στην ανθρωπιά την καλοσύνη, την ειλικρίνεια, τον σεβασμό.
     Όταν ένα άτομο έχει γαλουχηθεί με τέτοιο τρόπο από τους γονείς, και το σχολείο, που το καθιστά ικανό να αντιληφθεί τις αξίες που φέρει από τη φύση του, τότε αυτόματα, έχει την απαίτηση από τον ίδιο του τον εαυτό να πράττει και βάσει αυτών των αξιών, ολοκληρώνοντας με αυτόν τον τρόπο τον χαρακτήρα του, βάσει του οποίου προσδιορίζεται μέσα σε ένα κοινωνικό σύνολο.
     Εν ολίγοις, δεν υπάρχουν μαγικοί κανόνες για να μάθει ένα παιδί τον σεβασμό, και την ορθή κατ' εμέ, συμπεριφορά απέναντι σε κάθε έμβιο ή μη ον. Κάθε άνθρωπος φέρει μέσα του, με την γέννησή του, τις βάσεις του χαρακτήρα του. Οι γονείς, ο οικογενειακός περίγυρος, και το σχολείο είναι εκείνοι οι φορείς, που θα καθοδηγήσουν το παιδί, προς την ολοκλήρωση των ορθών αξιών και τη μετάπλαση των μη ορθών χαρακτηριστικών σε αξίες.
     Η καθοδήγηση αυτή, δεν είναι τίποτα περισσότερο από τα πρότυπα που δίνουμε στα παιδιά μας. Για παράδειγμα, όταν θα πετάξω ένα χαρτάκι στον δρόμο, αυτομάτως θα καθοδηγήσω το παιδί μου στο να κάνει το ίδιο, και το σημαντικότερο να το θεωρήσει φυσιολογικό, σωστό. Θα περάσουν πολλά χρόνια έως ότου το παιδί θα είναι σε θέση να κρίνει εάν αυτή η πράξη είναι σωστή ή λάθος, και για ποιο λόγο.
     Οι πρώτες εντυπώσεις έχουν καταγραφεί. Το να εκμαιεύσει από τη σκέψη του, αν αυτό που πράττει είναι σωστό ή λάθος, πρώτα για το ίδιο το παιδί και εν συνεχεία για τους συνανθρώπους του, και το περιβάλλον, θέλει χρόνο, κόπο και την κατάλληλη ηλικία, όπου η κρίση του πλέον θα είναι αναπόφευκτη.
     Οι γονείς οφείλουν να καθοδηγούν το παιδί με αυτού του είδους τα πρότυπα, τα οποία θα χαρίσουν στο παιδί κριτική σκέψη και ελεύθερο θα είναι σε θέση να επιλέξει, ποιες από τις αξίες που φέρει έμφυτα θέλει να προβάλει σε τελικό στάδιο στον χαρακτήρα του και ποιες όχι, και εν τέλει ποιος/α επιθυμεί να είναι βάσει του χαρακτήρα του.
     Προσοχή λοιπόν, όχι τόσο σε συμβουλές και κανόνες, όσο στις μικρές λεπτομέρειες της καθημερινότητάς μας, οι οποίες αποτελούν τα μεγαλύτερα πρότυπα συμπεριφοράς για τα παιδιά μας.
                                                                                                                                            Δώρα Λαϊνά 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Διαγωνισμός Συγγραφής Παραμυθιού για Μαθητές Δημοτικού

Διαγωνισμός συγγραφής παραμυθιού με θέμα:  Μυθολογία και Μνημεία Αιτωλοακαρνανίας, Μάρτιος 2024 Το Εργαστήριο Καινοτομίας Δημιουργικότητας και Τεχνολογίας στην Εκπαίδευση (ΔΗΚΑΙΤΕ,  https://crinte.nured.uowm.gr/ ) του Τμήματος Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας (ΠΔΜ)  σε συνεργασία με το  Μουσείο Ιστορίας Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αιτωλοακαρνανίας ( http://dipe.ait.sch.gr/educationmuseum/joomla/ )  προκηρύσσουν τον 1 ο Διαγωνισμό Παραμυθιού  για μαθητές της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αιτωλοακαρνανίας  με θέμα:  « Μυθολογία και Μνημεία της Αιτωλοακαρνανίας »  (Αρ. Έγκρισης: Φ.23./12364/05-09-2023.ΔΝΣΗ ΠΕ ΑΙΤΩΛ/ΝΙΑΣ/ΤΜΗΜΑ Ε’). Το παραμύθι μπορεί να διαδραματίζεται στη σύγχρονη εποχή, να υπάρχουν μαγικά/φανταστικά στοιχεία, που οι χαρακτήρες τα αντιλαμβάνονται ως μέρος της πραγματικότητας. Το έργο μπορεί να κατατεθεί με τη μορφή κειμένου ή ψηφιακής αφήγησης . Στον διαγωνισμό δύναται να διακριθούν τρία έργα ανάλογα με τη μορφή. Ως διάκριση ορίζεται το βραβείο, ο έπαινος και η

«Εργαστήριο Σκέψης»: Ένα Παραμυθένιο Περιβάλλον Δημιουργικής Μάθησης

 Το παρόν άρθρο αποτελεί τη συμμετοχή στα Education Leaders Awards 2023 για την  Ενότητα: Εκπαίδευση - Τηλεκπαίδευση  και την  Κατηγορία: 1.1 Καινοτομία στη Διδασκαλία 1. Τίτλος υποψηφιότητας «Εργαστήριο Σκέψης»: Ένα Παραμυθένιο Περιβάλλον Δημιουργικής Μάθησης 2. Συμμετέχουσα εκπαιδευτική εταιρεία / οργανισμός / φορέας κλπ. Γ' Βρεφονηπιακός Σταθμός Αθηνών Γενικού Επιτελείου Στρατού / Υπουργείο Εθνικής Άμυνας (Γ΄ ΒΝΣΑ ΥΠΕΘΑ/ΓΕΣ) 3. Είστε δημόσιος εκπαιδευτικός φορέας; Ναι 4. Εκπαιδευτική βαθμίδα / δραστηριότητα Παιδικός Σταθμός / Νηπιαγωγείο 5. Δημιουργοί / Συντελεστές Δημιουργός - Ερευνήτρια: Ευτυχία Σαμαρτζοπάνου ✓ Μηχανικός Πληροφορικής στο Κέντρο Ελέγχου Υλικών του Γενικού Επιτελείου Στρατού ✓ Συγγραφέας Παιδικής Λογοτεχνίας ✓ Msc στην Ασφάλεια Πληροφοριακών και Επικοινωνιακών Συστημάτων ✓ Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στις Επιστήμες της Αγωγής "Δημιουργική Γραφή στην Εκπαίδευση" ✓ Υποψήφια Διδάκτωρ στη Διδακτική της Πληροφορικής ✓ Μέλος του Εργαστηρίου Δημιουργικότητας Καινοτο

Education Leaders Awards 2023: Η δικαίωση της Αριάδνης Δάντε

Την Δευτέρα 03 Ιουλίου, στο Συνεδριακό Κέντρο Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής (πρώην ΤΕΙ Πειραιά), πραγματοποιήθηκε η Τελετή Απονομής των  Education  Leaders  Awards  2023 . Για 8η συνεχόμενη χρονιά διοργανώθηκαν στην Ελλάδα από την  BOUSSIAS  events  τα  Education  Leaders  Awards  2023 , με στόχο να αναδείξουν και να επιβραβεύσουν τις εκπαιδευτικές μονάδες και δραστηριότητες, καθώς και τον Εκπαιδευτικό της Χρονιάς που ξεχώρισαν, με σκοπό την αναβάθμιση της εκπαιδευτικής εμπειρίας, τόσο για τους διδασκόμενους, όσο και για τους διδάσκοντες στη νέα ψηφιακή εποχή. Περισσότερα από  200 υψηλόβαθμα στελέχη  της εκπαίδευσης, εκπρόσωποι Φορέων, Πανεπιστημίων, Επαγγελματίες καθώς και εκπρόσωποι Τύπου, βρέθηκαν στην Τελετή Απονομής, επικροτώντας την καινοτομία και την ποιότητα των βραβευμένων υποψηφιοτήτων των εκπαιδευτικών μονάδων και των ίδιων των εκπαιδευτικών στην χώρα μας. Συνολικά, διακρίθηκαν   57 εκπαιδευτικές μονάδες και εκπαιδευτικοί στον Δημόσιο Εκπαιδευτικό Φορέα και 40 εκπαιδευτικές