Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ρίχνοντας μια ματιά στη μεθοδολογία του SLN: 1 ιστορία σε 3 πράξεις

Στον απόηχο του 4ου Εργαστηρίου του ψηφιακού μου σχολείου (#Chipoupolis) αισθάνομαι την ανάγκη να μοιραστώ μαζί σας όλα αυτά που προσπαθώ να πετύχουν οι εθελοντές μαθητές μας (ηλικίας 7-13 ετών) μέσα από την χρήση της πλατφόρμας του προγράμματος StorylogicNet.eu. 
Βασικός στόχος είναι να καταφέρουν τα παιδιά να ενδυναμώσουν τις ικανότητές τους στον πολυγραμματισμό μέσω της συνεργατικής γραφής. Κι έτσι δε θα σκεφτούν μόνο τη δική τους εκδοχή για ένα θέμα, αλλά θα βρουν συντρόφους για να συζητήσουν ένα πρόβλημα, να προσπαθήσουν να το επιλύσουν και να το επικοινωνήσουν με άλλους μέσα από τη δημιουργία μιας ιστορίας. 
Το Story Logic Net υποστηρίζει την ανάπτυξη μιας ιστορίας σε 8 στάδια.


Βλέποντας την εικόνα θα σκεφτεί κανείς: «Αυτή είναι μια σκαλωσιά. Μια ανηφόρα». Η αλήθεια είναι πως όπως και στην πραγματική ζωή, έτσι και στις ιστορίες, οι ήρωες ξεκινούν από κάποιο σημείο και πάντοτε συμβαίνει ένα γεγονός, που τους εμπλέκει σε μια κατάσταση και τελικά τους οδηγεί σε μια "ανάβαση". 
Το StoryLogicNet προσκαλεί τους μαθητές να δημιουργήσουν την ιστορία τους ακολουθώντας τρεις πράξεις. Κάθε πράξη αποδίδεται σε δύο μαθητές οι οποίοι καλούνται να αναλαμβάνουν τους ρόλους του συγγραφέα και του εικονογράφου.

Στην πρώτη πράξη (ACT 1) υπάρχουν τρία στάδια:
1. Έναρξη ιστορίας (Opening): Ο συγγραφέας τοποθετεί τον ήρωα/πρωταγωνιστή σε ένα σκηνικό.
2. Απρόσμενο Συμβάν (Inciting Incident): Συμβαίνει ένα γεγονός και ξεκινά η δράση του ήρωα.
3. Αλλαγή κατεύθυνσης (Twist Point): Ο ήρωας αναγκάζεται να αλλάξει την κατάστασή του και να κάνει κάτι άλλο.

Στη δεύτερη πράξη (ACT 2) υπάρχουν τρία στάδια:
4. Νέος Κόσμος (The New World): O ήρωας ζει σε ένα νέο κόσμο.
5. Μεσαίο Σημείο (Midpoint): O ήρωας βρίσκεται στη μέση της ιστορίας και η ιστορία αλλάζει ξανά κατεύθυνση.
6. Μεσαίο Σημείο (Twist point): Ο ήρωας βρίσκεται αντιμέτωπος με μια άλλη δύσκολη κατάσταση.

Στην τρίτη πράξη (ACT 3) υπάρχουν δύο στάδια:
7. Κλιμάκωση (Climax): O ήρωας αντιμετωπίζει την κατάσταση προσπαθώντας να βρει λύση.
8. Τέλος (The End): O ήρωας επιλύει το πρόβλημα, αλλά μετά από αυτό που θα συμβεί ο ίδιος θα έχει αλλάξει.

Για την καλύτερη άσκησή τους, οι δημιουργοί έχουν στη διάθεσή τους τον μικρό οδηγό "Ας γνωριστούμε καλύτερα με τις ιστορίες", που περιλαμβάνει ασκήσεις δημιουργικής γραφής και σχετικά παραδείγματα, αξιοποιώντας πάντα το χρήσιμο υλικό της εργαλειοθήκης του προγράμματος.

Το Σαββατοκύριακο 5 και 6 Δεκεμβρίου πραγματοποιήθηκε το 3ο και 4ο εργαστήριο. Οι δημιουργοί εντάχθηκαν σε ομάδες και αφού γνώρισαν τις τρεις πράξεις της ιστορίας εκπαιδεύτηκαν στην ψηφιακή εργαλειοθήκη του SLN. Μάλιστα, ορισμένοι δε στάθηκαν στην καταγραφή ιδεών για την ιστορία της ομάδας τους, αλλά ανέπτυξαν ολόκληρες παραμυθοϊστορίες, που ανταμείβουν επάξια την εθελοντική μου προσπάθειά.
Οι ομάδες των παιδιών, που έχουν ως σήμα τους μια από τις εικόνες του χριστουγεννιάτικου παραμυθιού μου με τίτλο "Η Ανάσσα του Πάγου" (Αριάδνη Δάντε, Εκδόσεις Τσιπούπολη) έχουν χαρούμενα ονόματα και πλέον, ξέρω ότι θα αναζητήσω τον Γιώργο και την Ερμιόνη στα "παιχνίδια", την Ευαγγελία, την Άννα Μαρκέλλα και την Μαγδαληνή στα "ξωτικά", τη Θεοδώρα, τον Θάνο και τον Στράτο στους "χιονάνθρωπους", την Ελένη, τον Κρις και την Άννα στους "ταράνδους", την Κάτια Μιχαέλα, την Μάρσια και τη Ζένια στα "έλατα" και τη Σοφία, την Αγγελίνα και την Έλενα στα "hasky". Τα "hasky" βέβαια έχουν και μια ξεχωριστή αρχηγό: την άξια συνεργάτιδα, αλλά και αγαπημένη φίλη, Ελένη Μάντζιου, εκπαιδευτικό εξ Αγρινίου, την οποία και ευχαριστώ για την απεριόριστη εμπιστοσύνη στο έργο και τις ιδέες μου.
Εικονογράφηση: Τάνια Πεχλιβανίδου

Στην πλατφόρμα SLN δίνεται ιδιαίτερη σημασία και στην Αξιολόγηση της ιστορίας.
Έτσι, τα παιδιά μαθαίνουν να εκφράζουν τη γενική τους εντύπωση για μια ιστορία και να την διερευνούν για να διαπιστώσουν εάν περιλαμβάνει βασικά δομικά στοιχεία. Συγκεκριμένα, μελετούν την αναφορά Σκηνικού, των Χαρακτήρων, της ύπαρξης προβλήματος, την αναφορά επίλυσής τους, την πλοκή, την ύπαρξη ρυθμού και του νοήματος. Με αυτόν τον τρόπο οδηγούνται στην καλλιέργεια κριτικής σκέψης.

Για ακόμη μια φορά, ευχαριστώ ΌΛΟΥΣ τους γονείς για την εμπιστοσύνη στο πρόσωπό μου και τους δημιουργούς για τον χρόνο και την απίστευτή τους συμμετοχή.

Σας στέλνω την καληνύχτα μου με το μήνυμα του εργαστηρίου:
"Πολυγραμματιζόμαστε, δημιουργούμε και μαθαίνουμε να επικοινωνούμε σωστά τα μηνύματά μας."

Αριάδνη Δάντε ή αλλιώς η "κυρία Έφη"...

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η πρώτη μου επίσκεψη στον Παράδεισο!

Το Εργαστήρι Σκέψης αποτελεί μια σειρά εργαστηρίων για παιδιά προσχολικής ηλικίας με στόχο τη δημιουργική μάθηση γεωμετρικών εννοιών, την εξοικείωση με την αλγοριθμική, την καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας και τη δημιουργική γραφή έχοντας ως βασικά εργαλεία την ψηφιακή αφήγηση και την παιχνιδοποίηση. Το Εργαστήρι δημιουργήθηκε με αφορμή την έρευνά μου στη Διδακτική της Πληροφορικής, στα πλαίσια των διδακτορικών μου σπουδών και την έμπνευση που μου δόθηκε από τα "μεγάλα μωρά" του Γ Βρεφονηπιακού Σταθμού Αθηνών και πραγματοποιείται σε τρία τμήματα του σταθμού. Στο εγχείρημα αυτό δεν μπορώ να μην αναφερθώ στην πολύτιμη υποστήριξη του προσωπικού και της διευθύντριας του Γ ΒΝΣΑ, αλλά και στην ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Το Εργαστήρι Σκέψης και η γνωριμία μου με τα παιδιά ξεκίνησε με το παραμύθι του Γίγαντα του Δάσους. Στην πρώτη μου επίσκεψή στο σταθμό είχαν έρθει μαζί μου οι πέντε κούκλες του παραμυθιού, που κυριολεκτικά μπήκαν στις καρδιές των παιδιών. Τα παιδιά γνώρισαν

Τεντωθείτε, μαζευτείτε και καμαρωτά σταθείτε!

Το μεσημέρι της Τρίτης 15 Ιουνίου έφτασε και μαζί του έφτασε στο Eργαστήρι μας και το τρενάκι του Ν3 και τακτοποιήθηκε στα καναπεδάκια. Αφού καλωσόρισα τα παιδιά με την αγαπημένη μας συνήθεια - το μοίρασμα των καρτών του εργαστηρίου- άνοιξα το κουτί της Σκέψης και έδωσα σε κάθε παιδάκι από ένα ζευγάρι ξυλάκια. Έπειτα, θυμηθήκαμε την ψηφιακή αφήγηση των τριών σημείων ( http://chipoupolis.blogspot.com/2021/06/2.html ).  Λίγο πριν ολοκληρωθεί η ψηφιακή αφήγηση, μείναμε στο σημείο μετακίνησης του ενός από τα τρία σημεία που μεταβάλλει τη γωνία από μικρή σε καμαρωτή και φαρδιά. Τότε, κάλεσα τα παιδιά να κατέβουν από τα καναπεδάκια και να καθίσουν στο πάτωμα στηρίζοντας την πλάτη τους στα καναπεδάκια. Ύστερα, τους ζήτησα να μιμηθούν τις κινήσεις μου και να τεντωθούμε, να μαζευτούμε και να σταθούμε καμαρωτοί με την πλάτη ίσια και τα πόδια μας ενωμένα.          Αφού επαναλάβαμε το τέντωμα, το μάζεμα και το καμάρωμα συνέχισα την προβολή της ψηφιακής αφήγησης και διαπιστώσαμε πως αν ενώσουμε με

Μια χρονιά γεμάτη δημιουργικές στιγμές (απολογισμός 2019)

Πάει και το 2019. Πάει και αυτή η χρονιά. Και τώρα, αρχές του 2020, ήρθε η στιγμή να συναντήσω τον μεσήλικα, πλέον, Χρόνο μου και να του δώσω να κρατήσει ένα ακόμη μπαλόνι, το μπαλόνι του '19. Ευτυχώς, το φετεινό μπαλόνι είναι παραγ εμισμένο με  πλούσιες δημιουργικές στιγμές. Πάμε λοιπόν να δούμε μαζί τι κρύβει το χρονομπαλόνι  της "Αριάδνης Δάντε" για  το 2019 . Το κορίτσι με τους καρυοθραύστες στην αψίδα με τα μπαλόνια Η περσινή χρονιά ξεκίνησε με μια  παραμυθένια   εκδ ρομή στο χωριό του  William Shakespeare και τελείωσε με μια πλούσια σε εικόνες περιήγηση στο παλάτι του Φρειδερίκου στο Σαν Σουσί του Πότσδαμ. Α νάμεσα στην έναρξη και στη λήξη της χρονιάς,  ήρθαν και τρύπωσαν κι άλλα πολλά δημιουργικά ταξίδια,  ευλογημένες στιγμές, άφθονη μελέτη και δημιουργική μάθηση, αλλά και στιγμές εσωτερικής αναζήτησης.  To be or not to be? Μέσα στο μπαλόνι μου κρύβονται μοναδικά  στιγμιότυπα, πλαισιωμένα από γλυκές μελωδίες και δημιουργικές σχέσεις. Όλα αυτά γεννήθη