Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ρίχνοντας μια ματιά στη μεθοδολογία του SLN: 1 ιστορία σε 3 πράξεις

Στον απόηχο του 4ου Εργαστηρίου του ψηφιακού μου σχολείου (#Chipoupolis) αισθάνομαι την ανάγκη να μοιραστώ μαζί σας όλα αυτά που προσπαθώ να πετύχουν οι εθελοντές μαθητές μας (ηλικίας 7-13 ετών) μέσα από την χρήση της πλατφόρμας του προγράμματος StorylogicNet.eu. 
Βασικός στόχος είναι να καταφέρουν τα παιδιά να ενδυναμώσουν τις ικανότητές τους στον πολυγραμματισμό μέσω της συνεργατικής γραφής. Κι έτσι δε θα σκεφτούν μόνο τη δική τους εκδοχή για ένα θέμα, αλλά θα βρουν συντρόφους για να συζητήσουν ένα πρόβλημα, να προσπαθήσουν να το επιλύσουν και να το επικοινωνήσουν με άλλους μέσα από τη δημιουργία μιας ιστορίας. 
Το Story Logic Net υποστηρίζει την ανάπτυξη μιας ιστορίας σε 8 στάδια.


Βλέποντας την εικόνα θα σκεφτεί κανείς: «Αυτή είναι μια σκαλωσιά. Μια ανηφόρα». Η αλήθεια είναι πως όπως και στην πραγματική ζωή, έτσι και στις ιστορίες, οι ήρωες ξεκινούν από κάποιο σημείο και πάντοτε συμβαίνει ένα γεγονός, που τους εμπλέκει σε μια κατάσταση και τελικά τους οδηγεί σε μια "ανάβαση". 
Το StoryLogicNet προσκαλεί τους μαθητές να δημιουργήσουν την ιστορία τους ακολουθώντας τρεις πράξεις. Κάθε πράξη αποδίδεται σε δύο μαθητές οι οποίοι καλούνται να αναλαμβάνουν τους ρόλους του συγγραφέα και του εικονογράφου.

Στην πρώτη πράξη (ACT 1) υπάρχουν τρία στάδια:
1. Έναρξη ιστορίας (Opening): Ο συγγραφέας τοποθετεί τον ήρωα/πρωταγωνιστή σε ένα σκηνικό.
2. Απρόσμενο Συμβάν (Inciting Incident): Συμβαίνει ένα γεγονός και ξεκινά η δράση του ήρωα.
3. Αλλαγή κατεύθυνσης (Twist Point): Ο ήρωας αναγκάζεται να αλλάξει την κατάστασή του και να κάνει κάτι άλλο.

Στη δεύτερη πράξη (ACT 2) υπάρχουν τρία στάδια:
4. Νέος Κόσμος (The New World): O ήρωας ζει σε ένα νέο κόσμο.
5. Μεσαίο Σημείο (Midpoint): O ήρωας βρίσκεται στη μέση της ιστορίας και η ιστορία αλλάζει ξανά κατεύθυνση.
6. Μεσαίο Σημείο (Twist point): Ο ήρωας βρίσκεται αντιμέτωπος με μια άλλη δύσκολη κατάσταση.

Στην τρίτη πράξη (ACT 3) υπάρχουν δύο στάδια:
7. Κλιμάκωση (Climax): O ήρωας αντιμετωπίζει την κατάσταση προσπαθώντας να βρει λύση.
8. Τέλος (The End): O ήρωας επιλύει το πρόβλημα, αλλά μετά από αυτό που θα συμβεί ο ίδιος θα έχει αλλάξει.

Για την καλύτερη άσκησή τους, οι δημιουργοί έχουν στη διάθεσή τους τον μικρό οδηγό "Ας γνωριστούμε καλύτερα με τις ιστορίες", που περιλαμβάνει ασκήσεις δημιουργικής γραφής και σχετικά παραδείγματα, αξιοποιώντας πάντα το χρήσιμο υλικό της εργαλειοθήκης του προγράμματος.

Το Σαββατοκύριακο 5 και 6 Δεκεμβρίου πραγματοποιήθηκε το 3ο και 4ο εργαστήριο. Οι δημιουργοί εντάχθηκαν σε ομάδες και αφού γνώρισαν τις τρεις πράξεις της ιστορίας εκπαιδεύτηκαν στην ψηφιακή εργαλειοθήκη του SLN. Μάλιστα, ορισμένοι δε στάθηκαν στην καταγραφή ιδεών για την ιστορία της ομάδας τους, αλλά ανέπτυξαν ολόκληρες παραμυθοϊστορίες, που ανταμείβουν επάξια την εθελοντική μου προσπάθειά.
Οι ομάδες των παιδιών, που έχουν ως σήμα τους μια από τις εικόνες του χριστουγεννιάτικου παραμυθιού μου με τίτλο "Η Ανάσσα του Πάγου" (Αριάδνη Δάντε, Εκδόσεις Τσιπούπολη) έχουν χαρούμενα ονόματα και πλέον, ξέρω ότι θα αναζητήσω τον Γιώργο και την Ερμιόνη στα "παιχνίδια", την Ευαγγελία, την Άννα Μαρκέλλα και την Μαγδαληνή στα "ξωτικά", τη Θεοδώρα, τον Θάνο και τον Στράτο στους "χιονάνθρωπους", την Ελένη, τον Κρις και την Άννα στους "ταράνδους", την Κάτια Μιχαέλα, την Μάρσια και τη Ζένια στα "έλατα" και τη Σοφία, την Αγγελίνα και την Έλενα στα "hasky". Τα "hasky" βέβαια έχουν και μια ξεχωριστή αρχηγό: την άξια συνεργάτιδα, αλλά και αγαπημένη φίλη, Ελένη Μάντζιου, εκπαιδευτικό εξ Αγρινίου, την οποία και ευχαριστώ για την απεριόριστη εμπιστοσύνη στο έργο και τις ιδέες μου.
Εικονογράφηση: Τάνια Πεχλιβανίδου

Στην πλατφόρμα SLN δίνεται ιδιαίτερη σημασία και στην Αξιολόγηση της ιστορίας.
Έτσι, τα παιδιά μαθαίνουν να εκφράζουν τη γενική τους εντύπωση για μια ιστορία και να την διερευνούν για να διαπιστώσουν εάν περιλαμβάνει βασικά δομικά στοιχεία. Συγκεκριμένα, μελετούν την αναφορά Σκηνικού, των Χαρακτήρων, της ύπαρξης προβλήματος, την αναφορά επίλυσής τους, την πλοκή, την ύπαρξη ρυθμού και του νοήματος. Με αυτόν τον τρόπο οδηγούνται στην καλλιέργεια κριτικής σκέψης.

Για ακόμη μια φορά, ευχαριστώ ΌΛΟΥΣ τους γονείς για την εμπιστοσύνη στο πρόσωπό μου και τους δημιουργούς για τον χρόνο και την απίστευτή τους συμμετοχή.

Σας στέλνω την καληνύχτα μου με το μήνυμα του εργαστηρίου:
"Πολυγραμματιζόμαστε, δημιουργούμε και μαθαίνουμε να επικοινωνούμε σωστά τα μηνύματά μας."

Αριάδνη Δάντε ή αλλιώς η "κυρία Έφη"...

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η πρώτη μου επίσκεψη στον Παράδεισο!

Το Εργαστήρι Σκέψης αποτελεί μια σειρά εργαστηρίων για παιδιά προσχολικής ηλικίας με στόχο τη δημιουργική μάθηση γεωμετρικών εννοιών, την εξοικείωση με την αλγοριθμική, την καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας και τη δημιουργική γραφή έχοντας ως βασικά εργαλεία την ψηφιακή αφήγηση και την παιχνιδοποίηση. Το Εργαστήρι δημιουργήθηκε με αφορμή την έρευνά μου στη Διδακτική της Πληροφορικής, στα πλαίσια των διδακτορικών μου σπουδών και την έμπνευση που μου δόθηκε από τα "μεγάλα μωρά" του Γ Βρεφονηπιακού Σταθμού Αθηνών και πραγματοποιείται σε τρία τμήματα του σταθμού. Στο εγχείρημα αυτό δεν μπορώ να μην αναφερθώ στην πολύτιμη υποστήριξη του προσωπικού και της διευθύντριας του Γ ΒΝΣΑ, αλλά και στην ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Το Εργαστήρι Σκέψης και η γνωριμία μου με τα παιδιά ξεκίνησε με το παραμύθι του Γίγαντα του Δάσους. Στην πρώτη μου επίσκεψή στο σταθμό είχαν έρθει μαζί μου οι πέντε κούκλες του παραμυθιού, που κυριολεκτικά μπήκαν στις καρδιές των παιδιών. Τα παιδιά γνώρισαν

Η κυρία Άνοιξη και τα νηπιαγωγάκια της Αντωνίτσας

"Λοιπόν, παιδάκια ας ξεκινήσουμε το μάθημά μας με το τραγουδάκι της κυρίας Άνοιξης", είπε η κυρία Αντωνία Στελιανού του 23ου Νηπιαγωγείου Αγρινίου την περασμένη Παρασκευή στους μαθητές της και πάτησε το play από το βιντεάκι.  Ποιος να το περίμενε όμως ότι θα παγώσει η οθόνη και το σύστημα θα "πετάξει" την κυρία  Αντωνία έξω από την τάξη! Η κυρία Αντωνία συνδέθηκε ξανά στην πλατφόρμα για να συνεχίσει το διαδικτυακό μάθημα με τα νηπιαγωγάκια της και προσπάθησε ξανά να βάλει το τραγουδάκι της κυρίας Άνοιξης. 26 Μάρτη βλέπετε! Μπήκε η Άνοιξη για τα καλά και πρέπει να την προϋπαντήσουμε και να της τραγούδησουμε με τα παιδιά! Μάταια όμως. Η κυρία Αντωνία ήταν απογοητευμένη. Εκείνη τη στιγμή χτύπησε το τηλέφωνό της. Κι ενώ είχε μάθημα, το τηλέφωνό της επέμενε να χτυπά! Τότε, το σήκωσε και προσπάθησε να καταλάβει ποια είναι στην άλλη γραμμή... Χωρίς να καταλαβαίνει πολλά, μια άγνωστη φωνή συνδέθηκε στη διαδικτυακή τάξη και εμφανίστηκε ένα άδειο παράθυρο με το όνομα "Αρ

1ο Εργαστήρι Σκέψης: Το σημείο

Στο πρώτο εργαστήρι τα παιδιά γνώρισαν τον Μαρσέλ, το προβατάκι μου, που είναι ντυμένο με μπόλικα ουράνια τόξα και πανέμορφα λουλούδια της Άνοιξης. Ο Μαρσέλ, το πρόβατο, αγαπά πολύ τη στιχουργική και το τραγούδι. Μάλιστα, έχει γράψει κι ένα τραγουδάκι για τα παιδιά, το οποίο φρόντισα να το εκτυπώσω σε μικρά χαρτάκια διπλής όψης για να το έχω μαζί μου στη συνάντησή μας. Αφού απήγγειλα κάποιους στίχους του τραγουδιού, μοίρασα στα παιδιά τα χαρτάκια και ξεκίνησα να τραγουδάω τον σκοπό του κάνοντας παντομίμα τις λέξεις "1, 1+1, 2, πηγαίνω" κτλ. Εκείνα άρχισαν να κουνιούνται στο ρυθμό και να προσπαθούν να μάθουν τις λέξεις. Το σημείο Ένα κι ένα κάνουν δύο το μαθαίνω στο σχολείο που πηγαίνω το πρωί σαν ξυπνήσει η Αυγή. Ένα κι ένα κάνουν δύο κι εγώ παίρνω ένα σημείο το αφήνω στο χαρτί μια τελίτσα να φανεί. Κι αφού βάλω το σημείο τον κανόνα για τα δύο φέρνω τώρα στο μυαλό κι άλλο ένα θέλω εδώ. Και μια δεύτερη τελεία ζωγραφίζω μ’ αγωνία και κοιτάζω στο χαρτί δύο σημεία είναι εκεί...