Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ρίχνοντας μια ματιά στη μεθοδολογία του SLN: 1 ιστορία σε 3 πράξεις

Στον απόηχο του 4ου Εργαστηρίου του ψηφιακού μου σχολείου (#Chipoupolis) αισθάνομαι την ανάγκη να μοιραστώ μαζί σας όλα αυτά που προσπαθώ να πετύχουν οι εθελοντές μαθητές μας (ηλικίας 7-13 ετών) μέσα από την χρήση της πλατφόρμας του προγράμματος StorylogicNet.eu. 
Βασικός στόχος είναι να καταφέρουν τα παιδιά να ενδυναμώσουν τις ικανότητές τους στον πολυγραμματισμό μέσω της συνεργατικής γραφής. Κι έτσι δε θα σκεφτούν μόνο τη δική τους εκδοχή για ένα θέμα, αλλά θα βρουν συντρόφους για να συζητήσουν ένα πρόβλημα, να προσπαθήσουν να το επιλύσουν και να το επικοινωνήσουν με άλλους μέσα από τη δημιουργία μιας ιστορίας. 
Το Story Logic Net υποστηρίζει την ανάπτυξη μιας ιστορίας σε 8 στάδια.


Βλέποντας την εικόνα θα σκεφτεί κανείς: «Αυτή είναι μια σκαλωσιά. Μια ανηφόρα». Η αλήθεια είναι πως όπως και στην πραγματική ζωή, έτσι και στις ιστορίες, οι ήρωες ξεκινούν από κάποιο σημείο και πάντοτε συμβαίνει ένα γεγονός, που τους εμπλέκει σε μια κατάσταση και τελικά τους οδηγεί σε μια "ανάβαση". 
Το StoryLogicNet προσκαλεί τους μαθητές να δημιουργήσουν την ιστορία τους ακολουθώντας τρεις πράξεις. Κάθε πράξη αποδίδεται σε δύο μαθητές οι οποίοι καλούνται να αναλαμβάνουν τους ρόλους του συγγραφέα και του εικονογράφου.

Στην πρώτη πράξη (ACT 1) υπάρχουν τρία στάδια:
1. Έναρξη ιστορίας (Opening): Ο συγγραφέας τοποθετεί τον ήρωα/πρωταγωνιστή σε ένα σκηνικό.
2. Απρόσμενο Συμβάν (Inciting Incident): Συμβαίνει ένα γεγονός και ξεκινά η δράση του ήρωα.
3. Αλλαγή κατεύθυνσης (Twist Point): Ο ήρωας αναγκάζεται να αλλάξει την κατάστασή του και να κάνει κάτι άλλο.

Στη δεύτερη πράξη (ACT 2) υπάρχουν τρία στάδια:
4. Νέος Κόσμος (The New World): O ήρωας ζει σε ένα νέο κόσμο.
5. Μεσαίο Σημείο (Midpoint): O ήρωας βρίσκεται στη μέση της ιστορίας και η ιστορία αλλάζει ξανά κατεύθυνση.
6. Μεσαίο Σημείο (Twist point): Ο ήρωας βρίσκεται αντιμέτωπος με μια άλλη δύσκολη κατάσταση.

Στην τρίτη πράξη (ACT 3) υπάρχουν δύο στάδια:
7. Κλιμάκωση (Climax): O ήρωας αντιμετωπίζει την κατάσταση προσπαθώντας να βρει λύση.
8. Τέλος (The End): O ήρωας επιλύει το πρόβλημα, αλλά μετά από αυτό που θα συμβεί ο ίδιος θα έχει αλλάξει.

Για την καλύτερη άσκησή τους, οι δημιουργοί έχουν στη διάθεσή τους τον μικρό οδηγό "Ας γνωριστούμε καλύτερα με τις ιστορίες", που περιλαμβάνει ασκήσεις δημιουργικής γραφής και σχετικά παραδείγματα, αξιοποιώντας πάντα το χρήσιμο υλικό της εργαλειοθήκης του προγράμματος.

Το Σαββατοκύριακο 5 και 6 Δεκεμβρίου πραγματοποιήθηκε το 3ο και 4ο εργαστήριο. Οι δημιουργοί εντάχθηκαν σε ομάδες και αφού γνώρισαν τις τρεις πράξεις της ιστορίας εκπαιδεύτηκαν στην ψηφιακή εργαλειοθήκη του SLN. Μάλιστα, ορισμένοι δε στάθηκαν στην καταγραφή ιδεών για την ιστορία της ομάδας τους, αλλά ανέπτυξαν ολόκληρες παραμυθοϊστορίες, που ανταμείβουν επάξια την εθελοντική μου προσπάθειά.
Οι ομάδες των παιδιών, που έχουν ως σήμα τους μια από τις εικόνες του χριστουγεννιάτικου παραμυθιού μου με τίτλο "Η Ανάσσα του Πάγου" (Αριάδνη Δάντε, Εκδόσεις Τσιπούπολη) έχουν χαρούμενα ονόματα και πλέον, ξέρω ότι θα αναζητήσω τον Γιώργο και την Ερμιόνη στα "παιχνίδια", την Ευαγγελία, την Άννα Μαρκέλλα και την Μαγδαληνή στα "ξωτικά", τη Θεοδώρα, τον Θάνο και τον Στράτο στους "χιονάνθρωπους", την Ελένη, τον Κρις και την Άννα στους "ταράνδους", την Κάτια Μιχαέλα, την Μάρσια και τη Ζένια στα "έλατα" και τη Σοφία, την Αγγελίνα και την Έλενα στα "hasky". Τα "hasky" βέβαια έχουν και μια ξεχωριστή αρχηγό: την άξια συνεργάτιδα, αλλά και αγαπημένη φίλη, Ελένη Μάντζιου, εκπαιδευτικό εξ Αγρινίου, την οποία και ευχαριστώ για την απεριόριστη εμπιστοσύνη στο έργο και τις ιδέες μου.
Εικονογράφηση: Τάνια Πεχλιβανίδου

Στην πλατφόρμα SLN δίνεται ιδιαίτερη σημασία και στην Αξιολόγηση της ιστορίας.
Έτσι, τα παιδιά μαθαίνουν να εκφράζουν τη γενική τους εντύπωση για μια ιστορία και να την διερευνούν για να διαπιστώσουν εάν περιλαμβάνει βασικά δομικά στοιχεία. Συγκεκριμένα, μελετούν την αναφορά Σκηνικού, των Χαρακτήρων, της ύπαρξης προβλήματος, την αναφορά επίλυσής τους, την πλοκή, την ύπαρξη ρυθμού και του νοήματος. Με αυτόν τον τρόπο οδηγούνται στην καλλιέργεια κριτικής σκέψης.

Για ακόμη μια φορά, ευχαριστώ ΌΛΟΥΣ τους γονείς για την εμπιστοσύνη στο πρόσωπό μου και τους δημιουργούς για τον χρόνο και την απίστευτή τους συμμετοχή.

Σας στέλνω την καληνύχτα μου με το μήνυμα του εργαστηρίου:
"Πολυγραμματιζόμαστε, δημιουργούμε και μαθαίνουμε να επικοινωνούμε σωστά τα μηνύματά μας."

Αριάδνη Δάντε ή αλλιώς η "κυρία Έφη"...

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

2η Γιορτή Παραμυθιού στο Μουσείο Εκπαίδευσης Ιστορίας Αιτωλοακαρνανίας

Δευτέρα, 26 Μαΐου 2025 2η Γιορτή Παραμυθιού Το Σάββατο, 24 Μαΐου 2025, πραγματοποιήθηκε στο Μουσείο Ιστορίας Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αιτωλοακαρνανίας η 2η Γιορτή Παραμυθιού. Οικοδεσπότης της βραδιάς ήταν ο ταλαντούχος μαθητής Χρήστος Σούμπασης. Η Γιορτή περιλάμβανε δύο μέρη: την εκδήλωση ευγνωμοσύνης και απόδοσης τιμής σε έναν γνήσιο παραμυθά, χρονογράφο και ποιητή, τον κύριο Παντελή Φλωρόπουλο και την απονομή των μαθητικών βραβείων του 2ου Διαγωνισμού Συγγραφής παραμυθιού με θέμα τη «Μυθολογία και τα Μνημεία της Αιτωλοακαρνανίας». Το πρώτο μέρος ξεκίνησε με «Ένα τραγούδι για τα παιδιά του πολέμου» από τους μαθητές της Α’ και Β΄ τάξης του Δημοτικού Σχολείου Δοκιμίου, ενώ την παρουσίαση του συγγραφικού έργου του τιμώμενου συγγραφέα ανέλαβαν οι μαθήτριες της Δ’ τάξης, Αγγελική Καρατσώρη, Σπυριδούλα Οικονόμου και Ίριδα Ανδρικοπούλου. Με εμψυχωτές την Αριάδνη Δάντε και τον Θεόδωρο Τσιλίκα, τα μέλη της δημιουργικής ομάδας «Το σεντούκι του παππού» φρόντισαν να μοιράσουν σε παιδ...

Παραμύθι από Ζάχαρη και στο club e-lit της Αριάδνης Δάντε

  Το Αγρίνιο φοράει τα γιορτινά του με ένα Παραμύθι από Ζάχαρη και το σπίτι της διάσημης συγγραφέως θείας Μνήμης "Club e-lit" θα υποδεχθεί παιδιά, γονείς, σπουδαίους Συλλόγους της πόλης και φυσικά τους φίλους των παραμυθιών για να γνωρίσουν δεκάδες ήρωες και να ζήσουν όλοι πολύ πολύ καλύτερα. Και μπορεί καθημερινά να εργαζόμαστε στα καθήκοντά μας, να είμαστε γονείς και προστάτες των οικογενειών μας, να τραβάμε τα δικά μας  ζόρια, αλλά τα Χριστούγεννα είναι μαγικά, ανήκουν σε όλα τα παιδιά και οι επιθυμίες των παιδιών αξίζουν θαύματα. Γι' αυτό, μαγειρεύουμε από καιρό όμορφες δράσεις και ετοιμαζόμαστε να υποδεχθούμε στο σπίτι μας το τριήμερο 21-23 Δεκέμβρη όλους αυτούς που αγαπούν το παραμύθι από Ζάχαρη, μέλι και μαγεία. Οι δράσεις θα ξεκινήσουν το Σάββατο 21/12 με τα αστέρια από το  Κέντρο Διημέρευσης ΗΛΙΑΧΤΙΔΑ  που θα στολίσουν στο σπίτι της θείας Μνήμης το Δέντρο των Ευχών. Στις 16:00 αναμένω τα παιδιά του  21ου Δημοτικού Σχολείου Αγρινίου  για να κατασκευ...

Κοπή πίτας για «Το σεντούκι του παππού» και πρώτο ταξίδι για το 2025 με ανάβαση στον Όλυμπο

Πρώτο σεντούκι του παππού για το 2025 και τα μέλη της ομάδας παρέα με τους νέους τους φίλους συναντήθηκαν το Σάββατο 18 Ιανουαρίου 2025 στο Μουσείο Ιστορίας Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης στο Αγγελόκαστρο για να γευτούν το πρώτο γλυκό της χρονιάς, αλλά και να δημιουργήσουν το πρώτο τους ταξίδι. Η πρόσκληση, όπως πάντα άλλωστε, ανοικτή. Το ραντεβού είχε δοθεί για το απόγευμα, στις 6, το τραπέζι είχε στολιστεί με το εορταστικό τραπεζομάντηλο και πάνω του φιλοξενούνταν οι δύο πεντανόστιμες βασιλόπιτες από τον ντόπιο φούρνο της ΑΡΣΙΝΟΗΣ (Παναγιώτη και Αργυρώς Καρόπουλου): μία για τα παιδιά και μία για τους ενήλικες φίλους της ομάδας. Μικροί και μεγάλοι κάθισαν στα παλιά έδρανα και μαζί με αυτούς, ο Άκης Κομπιουτεράκης και ο Έκτορας Προτζέκτορας παρατάχθηκαν στις θέσεις τους για να προσθέσουν τη δική τους πινελιά στο δημιουργικό απόγευμα. Η συνάντηση ξεκίνησε με το καλωσόρισμα και τις ευχές του Θοδωρή Τσιλίκα και ακολούθησε με την αφήγηση του διηγήματος «Το σεντούκι του παππού» από την Αριάδν...