Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

SLN - Ομάδα Husky: Σώζοντας τα Χριστούγεννα από τον Κορονοϊό

Ευλογημένες οι στιγμές που δημιουργούμε με τα παιδιά. Λες και σταματά ο χρόνος και τα προβλήματα, λες και ανθίζει η ψυχή μας μέσα σε ένα περιβόλι δημιουργίας.

Τι κι αν μένουμε σπίτι σε καραντίνα, τούτον τον Δεκέμβρη μήνα;

Σαν θέλει ο άνθρωπος να δραπετεύσει σ' ένα μέρος φωτεινό, πιάνει και στήνει ένα ψηφιακό εργαστήρι κι ύστερα ψάχνει και βρίσκει παιδιά και φέρνει το περιβόλι στο σπίτι του.

Κυριακή, 13 Δεκέμβρη και σήμερα ολοκληρώσαμε το 6ο και τελευταίο μας εργαστήρι. Ένα εργαστήρι πλημμυρισμένο από τρυφερά πρόσωπάκια, γλυκές μανούλες που έστεκαν στο πλάι των μικρών μας μαθητών τις τρεις τελευταίες εβδομάδες και ανακάλυπταν μαζί μας τον πλούτο της παιδικής φαντασίας και τα μυστικά της δημιουργικής και συνεργατικής γραφής.

Πλούτος τα παιδιά, σωστός θησαυρός. Που όταν βρίσκεις χρόνο για να τα αφουγκραστείς, νιώθεις πως τίποτε δεν είναι ακατόρθωτο, πως λίγη μαγική χρυσόσκονη σε ένα μικρό πουγκί ή ένα μαγικό υγρό, ή ακόμη το σάλιο του Άι-Βασίλη ή οι επιστήμονες, ένας αόρατος μανδύας, ίσως ένα χημικό στοιχείο από τον πλανήτη Δία και μια άλλη μαγική σκόνη θα επιλύσουν τα προβλήματα μας.

Απόψε έπεσε η αυλαία του πιλοτικού εργαστηρίου "Ας γνωριστούμε καλύτερα... με τις ιστορίες" που ετοίμασα σε χρόνο ρεκόρ, αλλά καθόλου πρόχειρα, για να μπορέσω να δοκιμάσω την ψηφιακή πλατφόρμα του Ευρωπαϊκού Προγράμματος StoryLogicNet (SLN), στο οποίο με ενέταξε ο καθηγητής μου, κ. Θαρρενός Μπράτιτσης από το Τμήμα Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας. Θα τον ευγνωμονώ πάντα για τη δυνατότητα εκπαίδευσής μου στο χρήσιμο υλικό της πλατφόρμας.

Κι αφού πολυγραμματιστήκαμε, καταφέραμε τον στόχο μας: τη δημιουργία έξι ιστοριών με θέμα: 

"Σώζοντας τα Χριστούγεννα από τον Κορονοιό (ή Κορωνoιό)".

Στο πρόγραμμα συμμετείχαν 17 παιδιά ηλικίας 7,5-13 ετών. Οι μαθητές από το Αγρίνιο, τα Γιαννιτσά, την Αττική και τη Φλώρινα χωρίστηκαν αρχικά σε δύο γκρουπ και δημιούργησαν δύο ομάδες εργασίες. Ο αρχικός σχεδιασμός είχε στόχο τη διενέργεια 6 εργαστηρίων. Ωστόσο, από το τρίτο εργαστήρι προέκυψε η ανάγκη διαχωρισμού των παιδιών σε επιμέρους ομάδες. Έτσι, προέκυψαν οι ομάδες των husky και των ξωτικών (~8 ετών), των παιχνιδιών και τα ελάτων (10-11 ετών) και των χιονανθρώπων και των ταράνδων (12-13 ετών). Όλα τα ονόματα των ομάδων είναι εμπνευσμένα από το Χριστουγεννιάτικο παραμύθι μου με τίτλο "Η Ανάσσα του Πάγου" (Αριάδνη Δάντε, Εκδόσεις Τσιπούπολη) και τα παιδιά εκπαιδεύτηκαν σε διαφορετικές ώρες και ανάλογα με τις ηλικίες με διαφορετικό υλικό.

Κατά τη διάρκεια του προγράμματος, οι ομάδες επικοινώνησαν αρκετές φορές μεταξύ τους και κατάφεραν να βελτιώσουν τις ψηφιακές τους δεξιότητες και να προσεγγίσουν τα χαρακτηριστικά των ιστοριών, ακολουθώντας τη μεθοδολογία του έργου SLN. 

Προσέγγισαν τους ήρωες μέσα από τον Χάρτη Ενσυναίσθησης, το Σκηνικό μέσα από χρήσιμες κάρτες, τον Χάρτη Ιστορίας, την πυραμίδα του Freytag και είχαν στη διάθεσή τους έναν μικρό οδηγό δημιουργικής γραφής, ειδικά σχεδιασμένο για την προσέγγιση του θέματος εργασίας με ασκήσεις και ιστοριοκύβους.

Για απόψε, επέλεξα να σας καληνυχτίσω με την ιστορία της ομάδας της Αγγελίνας, της Έλενας και της Σοφίας. Οι τρεις οκτάχρονες συγγραφείς από το Αγρίνιο κρύβονται πίσω από την ομάδα husky. Την ομάδα υποστήριξε με τις πολύτιμες συμβουλές της η αγαπημένη φίλη, εκπαιδευτικός Ελένη Μάντζιου.

Σημειώνεται ότι τα παιδιά δοκίμασαν την πιλοτική πλατφόρμα και μου μετέφεραν την πολύτιμη ανατροφοδότησή τους για να τη μεταβιβάσω στον Συντονιστή του έργου.

ΠΡΑΞΗ 1

ΠΡΑΞΗ 2


ΠΡΑΞΗ 3





Σωτήριο το σκόρπισμα της μαγικής χρυσόσκονης του Λέμι. Κι ήταν τόση η ανακούφιση του Άι-Βασίλη της ομάδας των Husky, που τον έκανε να φανεί περισσότερο γενναιόδωρος με τις φτωχές οικογένειες που φέτος υπέφεραν πιο πολύ από κάθε άλλη χρονιά...

Κι αν ποτέ θελήσετε κι εσείς να σώσετε τα δικά σας Χριστούγεννα από οποιονδήποτε κορονοιό, μπείτε στο blog της Τσιπούπολης και ψάξτε την Αριάδνη Δάντε με τις φίλες της, τις νεράιδες.
Πιστεύω ότι διαβάζοντας μια ιστορία θα βρείτε την ελπίδα που ψάχνετε. 
Όνειρα γλυκά!

Αριάδνη Δάντε - Chipoupolis






Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η πρώτη μου επίσκεψη στον Παράδεισο!

Το Εργαστήρι Σκέψης αποτελεί μια σειρά εργαστηρίων για παιδιά προσχολικής ηλικίας με στόχο τη δημιουργική μάθηση γεωμετρικών εννοιών, την εξοικείωση με την αλγοριθμική, την καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας και τη δημιουργική γραφή έχοντας ως βασικά εργαλεία την ψηφιακή αφήγηση και την παιχνιδοποίηση. Το Εργαστήρι δημιουργήθηκε με αφορμή την έρευνά μου στη Διδακτική της Πληροφορικής, στα πλαίσια των διδακτορικών μου σπουδών και την έμπνευση που μου δόθηκε από τα "μεγάλα μωρά" του Γ Βρεφονηπιακού Σταθμού Αθηνών και πραγματοποιείται σε τρία τμήματα του σταθμού. Στο εγχείρημα αυτό δεν μπορώ να μην αναφερθώ στην πολύτιμη υποστήριξη του προσωπικού και της διευθύντριας του Γ ΒΝΣΑ, αλλά και στην ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Το Εργαστήρι Σκέψης και η γνωριμία μου με τα παιδιά ξεκίνησε με το παραμύθι του Γίγαντα του Δάσους. Στην πρώτη μου επίσκεψή στο σταθμό είχαν έρθει μαζί μου οι πέντε κούκλες του παραμυθιού, που κυριολεκτικά μπήκαν στις καρδιές των παιδιών. Τα παιδιά γνώρισαν

Η κυρία Άνοιξη και τα νηπιαγωγάκια της Αντωνίτσας

"Λοιπόν, παιδάκια ας ξεκινήσουμε το μάθημά μας με το τραγουδάκι της κυρίας Άνοιξης", είπε η κυρία Αντωνία Στελιανού του 23ου Νηπιαγωγείου Αγρινίου την περασμένη Παρασκευή στους μαθητές της και πάτησε το play από το βιντεάκι.  Ποιος να το περίμενε όμως ότι θα παγώσει η οθόνη και το σύστημα θα "πετάξει" την κυρία  Αντωνία έξω από την τάξη! Η κυρία Αντωνία συνδέθηκε ξανά στην πλατφόρμα για να συνεχίσει το διαδικτυακό μάθημα με τα νηπιαγωγάκια της και προσπάθησε ξανά να βάλει το τραγουδάκι της κυρίας Άνοιξης. 26 Μάρτη βλέπετε! Μπήκε η Άνοιξη για τα καλά και πρέπει να την προϋπαντήσουμε και να της τραγούδησουμε με τα παιδιά! Μάταια όμως. Η κυρία Αντωνία ήταν απογοητευμένη. Εκείνη τη στιγμή χτύπησε το τηλέφωνό της. Κι ενώ είχε μάθημα, το τηλέφωνό της επέμενε να χτυπά! Τότε, το σήκωσε και προσπάθησε να καταλάβει ποια είναι στην άλλη γραμμή... Χωρίς να καταλαβαίνει πολλά, μια άγνωστη φωνή συνδέθηκε στη διαδικτυακή τάξη και εμφανίστηκε ένα άδειο παράθυρο με το όνομα "Αρ

1ο Εργαστήρι Σκέψης: Το σημείο

Στο πρώτο εργαστήρι τα παιδιά γνώρισαν τον Μαρσέλ, το προβατάκι μου, που είναι ντυμένο με μπόλικα ουράνια τόξα και πανέμορφα λουλούδια της Άνοιξης. Ο Μαρσέλ, το πρόβατο, αγαπά πολύ τη στιχουργική και το τραγούδι. Μάλιστα, έχει γράψει κι ένα τραγουδάκι για τα παιδιά, το οποίο φρόντισα να το εκτυπώσω σε μικρά χαρτάκια διπλής όψης για να το έχω μαζί μου στη συνάντησή μας. Αφού απήγγειλα κάποιους στίχους του τραγουδιού, μοίρασα στα παιδιά τα χαρτάκια και ξεκίνησα να τραγουδάω τον σκοπό του κάνοντας παντομίμα τις λέξεις "1, 1+1, 2, πηγαίνω" κτλ. Εκείνα άρχισαν να κουνιούνται στο ρυθμό και να προσπαθούν να μάθουν τις λέξεις. Το σημείο Ένα κι ένα κάνουν δύο το μαθαίνω στο σχολείο που πηγαίνω το πρωί σαν ξυπνήσει η Αυγή. Ένα κι ένα κάνουν δύο κι εγώ παίρνω ένα σημείο το αφήνω στο χαρτί μια τελίτσα να φανεί. Κι αφού βάλω το σημείο τον κανόνα για τα δύο φέρνω τώρα στο μυαλό κι άλλο ένα θέλω εδώ. Και μια δεύτερη τελεία ζωγραφίζω μ’ αγωνία και κοιτάζω στο χαρτί δύο σημεία είναι εκεί...