«Ήταν ένα αλλιώτικο Σάββατο στο Μουσείο. Με σύμμαχο την Πυθωνία, τους Δέκα ήρωες και το κινητό μου τηλέφωνο προσπάθησα να βοηθήσω την Ευαγγελία να νιώσει τη δύναμη της ανάγνωσης. Και όπως έμαθα αργότερα από τη μαμά της, μάλλον τα κατάφερα.»
Αριάδνη Δάντε
Το τελευταίο ταξίδι της Αριάδνης Δάντε στην Αιτωλοακαρνανία είχε σκοπό τη μύηση των αγαπημένων της φίλων στον κόσμο της εκφραστικής ανάγνωσης. Και για να μπορέσει να πραγματοποιήσει τον σκοπό της, δε θα μπορούσε να φανταστεί καλύτερο μέρος από το Μουσείο Ιστορίας Εκπαίδευσης Αιτωλοακαρνανίας, που βρίσκεται στο Αγγελόκαστρο. Εκεί την περίμενε ο αγαπητός της φίλος, ακοίμητος φρουρός του Μουσείου, αλλά και Υπεύθυνος Σχολικών Δραστηριοτήτων Π.Ε. Αιτωλοακαρνανίας, κ. Θεόδωρος Τσιλίκας.
Τα βασικά εργαλεία της συγγραφέως ήταν το εκπαιδευτικό βιβλίο «Ψάχνοντας στην Πυθωνία», το σχολικό πλάνο «Δέκα ήρωες σε τάξη» και το κινητό της τηλέφωνο, ενώ στη συντροφιά της βρέθηκε η Ευαγγελία Σούμπαση, μαθήτρια της Β' Δημοτικού του 17ου Δημοτικού Σχολείου Αγρινίου.
Η Ευαγγελία, αφού ξεναγήθηκε στις αίθουσες του Μουσείου από τον κ. Θεόδωρο, πήρε με μεγάλη ανυπομονησία τη θέση της στο θρανίο, για να μας χαρίσει με τη φωνή της την ιστορία του Ζακ, της κομψής ζέβρας της Πυθωνίας, που της αρέσει το bon fillet, τα κρουασάν και το άγριο ρύζι.
Ωστόσο, η διαδικασία αυτή δεν αποδείχτηκε καθόλου εύκολη για τη μικρή Ευαγγελία, μιας και το ζητούμενο της συνάντησης δεν ήταν η απλή ανάγνωση της ιστορίας της ζέβρας, αλλά η εκφραστική ανάγνωση του κειμένου. Έτσι, η Αριάδνη ξεκίνησε να εργάζεται με την Ευαγγελία πάνω στις προτάσεις του κειμένου και με τη βοήθεια του κινητού τηλεφώνου της συγγραφέως να ακούν τη χροιά της φωνής τους σε κάθε ανάγνωση. Πρόσθετα, παρατηρώντας τη διάρκεια της ηχογράφησης γνώριζαν και τον χρόνο ανάγνωσης του κειμένου. Κάθε λίγο, ο Θεόδωρος τρύπωνε στη μικρή συντροφιά και η φωνή του χρωμάτιζε με το δικό της μοναδικό τρόπο τη ζέβρα της ιστορίας.
Κατά τη διάρκεια της μύησης της Ευαγγελίας στην εκφραστική ανάγνωση, η Αριάδνη και ο Θεόδωρος της εξήγησαν ότι όταν διαβάζουμε προσπαθούμε να μεταδώσουμε στους αποδέκτες της αφήγησης ένα ηχητικό αποτύπωμα με ρυθμό, μελωδία, άποψη, συναίσθημα και χάρη. Η συγγραφέας την παρακίνησε να φανταστεί τον ήρωα και να αισθανθεί το νόημα των προτάσεων του κειμένου, ενώ έπαιξε με πολλές διαφορετικές αναγνώσεις της ίδιας πρότασης. Στο τέλος της διαδικασίας, όταν ζητήθηκε από την Ευαγγελία να περιγράψει την εκφραστική ανάγνωση, αυτή είπε απλά ότι είναι η ανάγνωση «με στυλ».
Η συγκεκριμένη προσπάθεια της συγγραφέως να μυήσει τα παιδιά στην εκφραστική ανάγνωση αποτελεί μια πρόταση σε όλους τους γονείς, για να προσπαθήσουν να γνωρίσουν στα παιδιά τους ένα κείμενο με έναν άλλο τρόπο. Η Αριάδνη έχει πραγματοποιήσει το συγκεκριμένο εγχείρημα και σε άλλα παιδιά, τα οποία αξιοποίησαν τις συμβουλές της συγγραφέως στην παραγωγή χιουμοριστικών βίντεο.
Η ηχογράφηση της αφήγησης ενός κειμένου μπορεί να βοηθήσει ένα παιδί να καταλάβει τη σημασία μιας ιστορίας, να το εξοικειώσει περαιτέρω με την χρήση της τεχνολογίας, να βελτιώσει την οργανωτικότητά του, να το μετατρέψει σε έναν υπέροχο αφηγητή και διορθωτή του εαυτού του και να τον οδηγήσει στην αποκάλυψη της ομορφιάς των πολλών προσώπων της ίδιας ανάγνωσης. Στο ταξίδι της, η Αριάδνη Δάντε μύησε κι άλλα παιδιά στον κόσμο του διαβάσματος με στυλ, αλλά οι στιγμές της με την Ευαγγελία και τον Θεόδωρο στο Μουσείο ήταν ασύγκριτες.
Αγαπητοί αναγνώστες,
σας προτρέπουμε να δοκιμάσετε την ηχογράφηση μιας φράσης από τα βιβλία της εκπαιδευτικής σειράς «Μαθαίνω Πληροφορική δίχως Υπολογιστή» της συγγραφέως με διαφορετικούς τρόπους. Είμαστε σίγουροι πως μετά από αυτό το παιχνίδι, ο τρόπος με τον οποίο θα προσεγγίζετε τις ιστορίες των βιβλίων σας θα αποτελεί πάντα μια απολαυστική εμπειρία.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου