Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ένας αγρόκηπος γεμάτος διαδρομές, άλλοτε χειροπιαστές κι άλλοτε ψηφιακές

Την Παρασκευή 23 Ιουλίου τα παιδιά περιηγήθηκαν στον αγρόκηπο του Θανασάκη και ακολούθησαν την πορεία της Φιόνας στην ιστορία των μοτίβων. Τα τμήματα Ν3 και Ν5 που είχαν ακούσει την αφήγηση της ιστορίας ξεκίνησαν αμέσως τον εντοπισμό της διαδρομής της χελώνας στον αγρόκηπο λαβύρινθο και κατηύθυναν τη χελώνα στο σωστό τετράγωνο.

Το Ν4 γνώρισε την ιστορία της Φιόνας μέσα από μια πεντάλεπτη ψηφιακή αφήγηση. Στη συνέχεια, η ψηφιακή αφήγηση στάθηκε η αφορμή για πολύ παιχνίδι στον λαβύρινθο του αγρόκηπου.

Όλα τα παιδιά παρακολούθησαν τον λαβύρινθο, μελέτησαν καλά τα τετράγωνα με το γρασίδι, τα λουλούδια και τα μοτίβα και εντόπισαν την πορεία της χελώνας σύμφωνα με τις οδηγίες του σύννεφου. Μάλιστα, τα παιδιά του Ν4 βρήκαν πιο γρήγορα τη διαδρομή και μερικά από αυτά μιμήθηκαν τον τρόπο με τον οποίο έδωσε τις οδηγίες το σύννεφο, καταδεικνύοντας την υπεροχή της ψηφιακής αφήγησης έναντι στην κλασική αφήγηση.

Στη συνέχεια, μοίρασα στα παιδιά κύβους και ξυλάκια και τα ενημέρωσα πως για την επόμενη ώρα της συνάντησής μας θα πραγματοποιούσα συνέντευξη σε μερικά από αυτά. Όλα τα παιδάκια ήθελαν να μάθουν τι είναι η συνέντευξη κι αφού τα ενημέρωσα, τους υποσχέθηκα πως αν δεν προλάβαινα να πάρω συνέντευξη από όλα, τότε θα συνεχίζαμε και στο επόμενο Εργαστήρι. 

Η διαδικασία της συνέντευξης για κάθε παιδί διήρκησε περί τα 10 λεπτά. Τα παιδιά απάντησαν στις ερωτήσεις ενός ερωτηματολογίου σε θέματα που αφορούσαν στις ηλεκτρονικές συσκευές, στη σχέση τους με τις οθόνες και στην αναγνώριση των στοιχείων που μελετήθηκαν κατά της διάρκεια του Εργαστηρίου Σκέψης. 

Κατά τη διάρκεια των συνεντεύξεων οι μικροί λεπτουργοί δημιούργησαν διάφορα έργα: γωνίες, γραμματάκια, γραμμές, τρίγωνα, πύργους, λαβύρινθους, φωλιές για μέλισσες, πολύχρωμα χωράφια με σπιτάκι. Το ελεύθερο παιχνίδι άρεσε πολύ στα παιδιά και πραγματικά ευχαριστήθηκαν τη διαδικασία. 

Οι συνεντεύξεις των παιδιών συνεχίστηκαν και την Τρίτη 27 Ιουνίου

Συνολικά απάντησαν 20 παιδιά από όλα τα τμήματα. 

 

 

 

 

 

Στο προτελευταίο μας Εργαστήρι (27/07/2021), τα παιδιά έπαιξαν για ακόμη μια φορά με τη χελώνα Φιόνα και τον αγρόκηπο λαβύρινθο. 

Πριν από το παιχνίδι με τη μακέτα, τα παιδιά παρατήρησαν τα 20 καρεκλάκια (2 ευθείες με 10 καρεκλάκια) της αίθουσας Σκέψης που ήταν σε διάταξη ορθής γωνίας. Αρχικά, τοποθέτησα τη κούκλα χελώνα στην τελευταία θέση της μιας ευθείας και την κούκλα του κόκορα στην αρχή της άλλης ευθείας. Ύστερα, τα παιδιά επιβιβάστηκαν στα καρεκλάκια της σειράς της χελώνας μιμούμενα τους επιβάτες ενός τρένου. Δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στην κατεύθυνση προς την οποία κοιτούσαν τα καρεκλάκια και συνεπώς και τα παιδιά και στη συνέχεια, σηκώθηκαν όρθια και μιμήθηκαν μια μικρή μου χορευτική κίνηση με ένα πηδηματάκι εμπρός και μια στροφή προς τα αριστερά. Επαναλάβαμε τη διαδικασία πολλές φορές κι έπειτα τα παιδιά κάθισαν σε μια από τις δέκα θέσεις της δεύτερης πλευράς της γωνίας.  

Αφού βιώσαμε τη διαδρομή της χελώνας στον χώρο, παίξαμε με την μακέτα του λαβύρινθου. Τα παιδιά έδειξαν για ακόμη μια φορά τη διαδρομή της χελώνας προς τον ζωγράφο Θανασάκη και στη συνέχεια, η χελώνα γύρισε ξανά στην αρχή του λαβύρινθου. Τότε, τέθηκε ένα σοβαρό πρόβλημα: επειδή είχε γκρεμιστεί ο πύργος του τετράγωνου 19 και τα κομμάτια του είχαν φράξει το τετράγωνο 9 από το οποίο περνούσε η χελώνα (τετράγωνα 1 έως 10), έπρεπε να βρεθεί εναλλακτική διαδρομή που να καταλήγει στο τετράγωνο του κόκορα (100). Τα παιδιά δεν άργησαν να μελετήσουν τις πιθανές διαδρομές και να παρουσιάσουν τις επιλογές της χελώνας. Εκεί βοήθησε και ο χρωματικός κώδικας των διαδρομών που κρύβοταν στη μακέτα.  

Αφού βρέθηκαν οι πιθανές διαδρομές, τότε αρχίσαμε να παίζουμε μετακινώντας αντικείμενα του λαβύρινθου σε διαφορετικές θέσεις, σημειώνοντας τον αριθμο των τετραγώνων, την κατεύθυνση και τη στροφή. Για παράδειγμα, προκειμένου να μετακινηθεί το μικρό φιαλίδιο της θέσης 27 στη θέση 33, τα παιδιά έδειχναν τη διαδρομή και μετρούσαν τα τετράγωνα  (συνολικά 5) αναφέροντας την αρχική μετακίνηση (4 τετράγωνα πίσω), τη στροφή (δεξιά) και την τελική μετακίνηση (1 μπροστά). 
Βέβαια, το αντικείμενο με το οποίο ξετρελάθηκαν τα παιδιά ήταν το μικρό ξύλινο αυτοκινητάκι που βρίσκονταν στην άσφαλτο, το οποίο διέσχισε πάρα πολλές πορείες μέσα στον λαβύρινθο.


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

"Ο γίγαντας του δάσους" της Αριάδνης Δάντε παρουσιάστηκε στη Λευκή Χώρα και ζήσαμε εκεί καλά και κάθε μέρα που σκεφτόμαστε το παραμύθι ακόμα καλύτερα!

Τι γύρευαν άραγε το απόγευμα του Σαββάτου 3 Οκτώβρη ένας νάνος-γίγαντας, ένας παπαγάλος, δυο ξυλοκόποι, πολλά παιδιά, πλήθος ζωάκια, 45 κάρτες αφήγησης, δεκάδες κάρτες δημιουργικής γραφής, μολύβια και αμέτρητα χαμόγελα στον Πολυχώρο του Emileon; Μα είχαν ραντεβού για να ζωντανέψουν το παραμύθι του Γίγαντα του Δάσους της Αριάδνης Δάντε που κυκλοφόρησε την περασμένη Δευτέρα από τις Εκδόσεις Τσιπούπολη και ήρθε να μοιράσει απλόχερα την αγάπη για το περιβάλλον και τα παιδιά σε όλους του τους αναγνώστες και να τους διδάξει με ευφάνταστο τρόπο μικρά μυστικά της αφηγηματολογίας. Το παραμυθένιο απόγευμα ξεκίνησε με την εμφάνιση της μικρής Ευαγγελίας Σούμπαση, μαθήτριας της Γ' Δημοτικού του 17ου Δημοτικού Σχολείου, η οποία είχε τον ρόλο της κεντρικής παρουσιάστριας της εκδήλωσης. Η μικρή Ευαγγελία, πέρα από το αφηγηματικό της ταλέντο ξεδίπλωσε και το θεατρικό της χάρισμα, μιας και χάρισε στο κοινό έναν απίστευτο μονόλογο-διάλογο με τον πρωταγωνιστή Σπύρο, τον φανταστικό παπαγάλο του παραμυθ

Η πρώτη μου επίσκεψη στον Παράδεισο!

Το Εργαστήρι Σκέψης αποτελεί μια σειρά εργαστηρίων για παιδιά προσχολικής ηλικίας με στόχο τη δημιουργική μάθηση γεωμετρικών εννοιών, την εξοικείωση με την αλγοριθμική, την καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας και τη δημιουργική γραφή έχοντας ως βασικά εργαλεία την ψηφιακή αφήγηση και την παιχνιδοποίηση. Το Εργαστήρι δημιουργήθηκε με αφορμή την έρευνά μου στη Διδακτική της Πληροφορικής, στα πλαίσια των διδακτορικών μου σπουδών και την έμπνευση που μου δόθηκε από τα "μεγάλα μωρά" του Γ Βρεφονηπιακού Σταθμού Αθηνών και πραγματοποιείται σε τρία τμήματα του σταθμού. Στο εγχείρημα αυτό δεν μπορώ να μην αναφερθώ στην πολύτιμη υποστήριξη του προσωπικού και της διευθύντριας του Γ ΒΝΣΑ, αλλά και στην ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Το Εργαστήρι Σκέψης και η γνωριμία μου με τα παιδιά ξεκίνησε με το παραμύθι του Γίγαντα του Δάσους. Στην πρώτη μου επίσκεψή στο σταθμό είχαν έρθει μαζί μου οι πέντε κούκλες του παραμυθιού, που κυριολεκτικά μπήκαν στις καρδιές των παιδιών. Τα παιδιά γνώρισαν

Η κυρία Άνοιξη και τα νηπιαγωγάκια της Αντωνίτσας

"Λοιπόν, παιδάκια ας ξεκινήσουμε το μάθημά μας με το τραγουδάκι της κυρίας Άνοιξης", είπε η κυρία Αντωνία Στελιανού του 23ου Νηπιαγωγείου Αγρινίου την περασμένη Παρασκευή στους μαθητές της και πάτησε το play από το βιντεάκι.  Ποιος να το περίμενε όμως ότι θα παγώσει η οθόνη και το σύστημα θα "πετάξει" την κυρία  Αντωνία έξω από την τάξη! Η κυρία Αντωνία συνδέθηκε ξανά στην πλατφόρμα για να συνεχίσει το διαδικτυακό μάθημα με τα νηπιαγωγάκια της και προσπάθησε ξανά να βάλει το τραγουδάκι της κυρίας Άνοιξης. 26 Μάρτη βλέπετε! Μπήκε η Άνοιξη για τα καλά και πρέπει να την προϋπαντήσουμε και να της τραγούδησουμε με τα παιδιά! Μάταια όμως. Η κυρία Αντωνία ήταν απογοητευμένη. Εκείνη τη στιγμή χτύπησε το τηλέφωνό της. Κι ενώ είχε μάθημα, το τηλέφωνό της επέμενε να χτυπά! Τότε, το σήκωσε και προσπάθησε να καταλάβει ποια είναι στην άλλη γραμμή... Χωρίς να καταλαβαίνει πολλά, μια άγνωστη φωνή συνδέθηκε στη διαδικτυακή τάξη και εμφανίστηκε ένα άδειο παράθυρο με το όνομα "Αρ