Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Πρόσκληση για την έναρξη των συναντήσεων του ερευνητικού έργου «Το σεντούκι του παππού» στο Αγγελόκαστρο

Η Μηχανικός Πληροφορικής και συγγραφέας Αριάδνη Δάντε (Ευτυχία Σαμαρτζοπάνου), ο Υπεύθυνος Σχολικών Δραστηριοτήτων Π.Ε. Νομού Αιτωλοακαρνανίας Θεόδωρος Τσιλίκας και τα μέλη της ομάδας «Το σεντούκι του παππού», σας προσκαλούν το Σάββατο 16 Σεπτεμβρίου, στις 17:30, στο Μουσείο Ιστορίας Εκπαίδευσης Αιτωλοακαρνανίας στο Αγγελόκαστρο, στην έναρξη των συναντήσεων της σχολικής χρονιάς 2023-24.

«Το σεντούκι του παππού» έχει στόχο την καλλιέργεια των ψηφιακών δεξιοτήτων και την πολύπλευρη εκπαίδευση παιδιών ηλικίας 4-12 ετών και εκπαιδευτικών σε καινοτόμα εργαλεία μέσα από τη δημιουργική γραφή και την Παγκόσμια Δημοτική ποίηση του αείμνηστου εκπαιδευτικού Περικλή Καίσαρη.

Στο έργο είναι ευπρόσδεκτοι όλοι οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί του Νομού Αιτωλοακαρνανίας. Οι συναντήσεις πραγματοποιούνται μια φορά τον μήνα και για τη συμμετοχή είναι απαραίτητη η προηγούμενη επικοινωνία με τη συγγραφέα (ariadnidante @ gmail . com). Μέσα από τις συναντήσεις η συγγραφέας Αριάδνη Δάντε ευελπιστεί να εμπνεύσει τους συμμετέχοντες, ώστε να γίνουν δημιουργοί περιεχομένου και να αναδείξουν την περιοχή της Αιτωλοακαρνανίας. 


Ακολουθεί η αναλυτική περιγραφή του εκπαιδευτικού προγράμματος

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο «Το σεντούκι του παππού» έχει στόχο την προαγωγή της αξίας του παιδικού βιβλίου, τη μύηση των συμμετεχόντων στη δημιουργική γραφή και τον ψηφιακό εγγραμματισμό, την ενδυνάμωση της φαντασίας παιδιών ηλικίας 4-12 ετών και την ανάδειξη της λαογραφίας και των δύο τόμων Παγκόσμιας Δημοτικής Ποίησης του αείμνηστου εκπαιδευτικού Περικλή Καίσαρη μέσα από ένα μοναδικό κάθε φορά παιχνίδι. 

Σε κάθε παιχνίδι συμμετέχουν πέντε παίκτες: τέσσερα παιδιά και ένας ενήλικας, οι οποίοι αναλαμβάνουν τους ρόλους του ιχνηλάτη του Διαδικτύου, του αφηγητή, του εικαστικού, του παρουσιαστή και του καλεσμένου. Ο ρόλος του καλεσμένου εκχωρείται αποκλειστικά στον ενήλικα της ομάδας (συνήθως ο εκπαιδευτικός της τάξης). Ο παρουσιαστής αναλαμβάνει να πάρει συνέντευξη από τον καλεσμένο . Οι ερωτήσεις αφορούν τον χαρακτήρα και τα όνειρα του καλεσμένου. Στη συνέχεια, ο αφηγητής λαμβάνει ένα ποίημα από το σεντούκι του παππού και με τη βοήθεια του υπεύθυνου του προγράμματος αφηγείται το ποίημα στα υπόλοιπα μέλη της ομάδας και την ολομέλεια της τάξης. Ο ιχνηλάτης του Διαδικτύου αναζητεί πληροφορίες στο Διαδίκτυο για τη χώρα προέλευσης του ποιήματος και το θέμα του ποιήματος και ο εικαστικός ζωγραφίζει τη σκηνή και τον ήρωα του ποιήματος. Στη συνέχεια, ο καλεσμένος εμπνέεται από την ομάδα και δημιουργεί μια ιστορία για τη συνέχεια του ποιήματος. 

Μέσα από το εκπαιδευτικό πρόγραμμα οι μαθητές καλλιεργούνται πολύπλευρα στα εξής πεδία: 

1) Πολιτισμός 

2) Περιβαλλοντική Εκπαίδευση 

3) Ανθρωπιστικές Επιστήμες 

4) Μαθηματικά 

5) Τεχνολογία – Πληροφορική 

6) Τέχνες 

7) Διαπολιτισμική Εκπαίδευση 


Το παιχνίδι με το σεντούκι του παππού περιλαμβάνει θεωρητικό και πρακτικό μέρος με επιμέρους στόχους να: 

1) ευαισθητοποιήσει και θα ενημερώσει τα παιδιά για τα ήθη και τα έθιμα του παρελθόντος μέσα από την Παγκόσμια Δημοτική Ποίηση. 

2) ωθήσει τους μαθητές να αντιληφθούν την ανάγκη των ανθρώπων από διάφορες κοινωνικές ομάδες / στρώματα να εκφράσουν τις ιδέες και τις σκέψεις τους μέσα από τον έμμετρο λόγο και την τέχνη της Ποίησης. 

3) μυήσει τα παιδιά στη ρητορική τέχνη και στον διάλογο μέσα από την άσκηση της συνέντευξης του καλεσμένου. 

4) προσφέρει μια ανέξοδη και άμεση περιήγηση σε όλον τον κόσμο μέσα από την Τεχνολογία. 

5) αναδείξει τη μορφολογία του Παγκόσμιου Χάρτη και θα αναδείξει έναν δημιουργικό τρόπο διδακτικής της Γεωγραφίας και της Λαογραφίας μέσα από την ορθή χρήση των ηλεκτρονικών υπολογιστών και την ασφαλή πλοήγηση στο Διαδίκτυο. 

6) εξασκήσει τους μαθητές στη δημιουργική γραφή ή/και αφήγηση τονίζοντας την αξία της Φιλαναγνωσίας. 

7) αναδείξει τη σημασία της εκφραστικής ανάγνωσης προβάλλοντας το συναίσθημα και το χρώμα που μπορούν να κουβαλούν οι λέξεις και οι προτάσεις ενός λογοτεχνικού έργου. 

8) αναπτύξει τη δημιουργική και κριτική σκέψη των μαθητών, τη λογική, τη φαντασία και την ενσυναίσθηση με την τοποθέτησή τους στο ποίημα και την προσπάθεια επίλυσης του προβλήματος/ζητήματος που απασχολεί τον ήρωα. 

9) ενδυναμώσει τις σχέσεις των παιδιών ωθώντας τα στη συνεργασία και δημιουργία ενός μοναδικού κάθε φορά αφηγήματος. Το έργο δύναται να βιντεοσκοπηθεί, ηχογραφηθεί και αποθηκευτεί σε ένα ψηφιακό αρχείο για να προστεθεί σε μια ψηφιακή σχολική βιβλιοθήκη. 

10) οδηγήσει στην παραγωγή εικαστικών έργων. Οι μαθητές θα σκιαγραφήσουν/ζωγραφίσουν το σκηνικό και τον ήρωα μιας ιστορίας και δύναται να αποτελέσουν έμπνευση για τους υπόλοιπους συμμετέχοντες μέσα από την Εικαστική Τέχνη, που αποτελεί το άλλο μισό της παιδικής λογοτεχνίας. 

11) Συνεισφέρει στην κατανόηση των λειτουργιών και τη χρήση των μονάδων εισόδου και εξόδου του Η/Υ, αλλά και στην ψηφιακή δημιουργία χρήσιμου περιεχομένου με νόημα. 

Το σεντούκι του παππού αποτελεί μέρος της διδακτορικής διατριβής της υποψήφιας Διδάκτωρ στο επιστημονικό πεδίο «Διδακτική της Πληροφορικής», κυρίας Ευτυχίας Σαμαρτζοπάνου που διατηρεί το συγγραφικό ψευδώνυμο «Αριάδνη Δάντε». Η διδακτορική διατριβή εκπονείται υπό την καθοδήγηση του Καθηγητή Θαρρενού Μπράτιτση από το Τμήμα Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, ενώ τη δημιουργική ομάδα πλαισιώνει ο εκπαιδευτικός Θεόδωρος Τσιλίκας (Υπεύθυνος του Μουσείου Ιστορίας Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, Αγγελόκαστρο Αιτωλοακαρνανίας).




Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η πρώτη μου επίσκεψη στον Παράδεισο!

Το Εργαστήρι Σκέψης αποτελεί μια σειρά εργαστηρίων για παιδιά προσχολικής ηλικίας με στόχο τη δημιουργική μάθηση γεωμετρικών εννοιών, την εξοικείωση με την αλγοριθμική, την καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας και τη δημιουργική γραφή έχοντας ως βασικά εργαλεία την ψηφιακή αφήγηση και την παιχνιδοποίηση. Το Εργαστήρι δημιουργήθηκε με αφορμή την έρευνά μου στη Διδακτική της Πληροφορικής, στα πλαίσια των διδακτορικών μου σπουδών και την έμπνευση που μου δόθηκε από τα "μεγάλα μωρά" του Γ Βρεφονηπιακού Σταθμού Αθηνών και πραγματοποιείται σε τρία τμήματα του σταθμού. Στο εγχείρημα αυτό δεν μπορώ να μην αναφερθώ στην πολύτιμη υποστήριξη του προσωπικού και της διευθύντριας του Γ ΒΝΣΑ, αλλά και στην ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Το Εργαστήρι Σκέψης και η γνωριμία μου με τα παιδιά ξεκίνησε με το παραμύθι του Γίγαντα του Δάσους. Στην πρώτη μου επίσκεψή στο σταθμό είχαν έρθει μαζί μου οι πέντε κούκλες του παραμυθιού, που κυριολεκτικά μπήκαν στις καρδιές των παιδιών. Τα παιδιά γνώρισαν

Μια χρονιά γεμάτη δημιουργικές στιγμές (απολογισμός 2019)

Πάει και το 2019. Πάει και αυτή η χρονιά. Και τώρα, αρχές του 2020, ήρθε η στιγμή να συναντήσω τον μεσήλικα, πλέον, Χρόνο μου και να του δώσω να κρατήσει ένα ακόμη μπαλόνι, το μπαλόνι του '19. Ευτυχώς, το φετεινό μπαλόνι είναι παραγ εμισμένο με  πλούσιες δημιουργικές στιγμές. Πάμε λοιπόν να δούμε μαζί τι κρύβει το χρονομπαλόνι  της "Αριάδνης Δάντε" για  το 2019 . Το κορίτσι με τους καρυοθραύστες στην αψίδα με τα μπαλόνια Η περσινή χρονιά ξεκίνησε με μια  παραμυθένια   εκδ ρομή στο χωριό του  William Shakespeare και τελείωσε με μια πλούσια σε εικόνες περιήγηση στο παλάτι του Φρειδερίκου στο Σαν Σουσί του Πότσδαμ. Α νάμεσα στην έναρξη και στη λήξη της χρονιάς,  ήρθαν και τρύπωσαν κι άλλα πολλά δημιουργικά ταξίδια,  ευλογημένες στιγμές, άφθονη μελέτη και δημιουργική μάθηση, αλλά και στιγμές εσωτερικής αναζήτησης.  To be or not to be? Μέσα στο μπαλόνι μου κρύβονται μοναδικά  στιγμιότυπα, πλαισιωμένα από γλυκές μελωδίες και δημιουργικές σχέσεις. Όλα αυτά γεννήθη

Από το Δημοτικό Σχολείου Δοκιμίου Αιτωλοακαρνανίας στη Φλόγα με αγάπη δίχως όρους!

Όταν η ζέστη ΦΛΟΓΑ της Ανάσσας του Πάγου άγγιξε τους μαθητές του Δημοτικού Σχολείου Δοκιμίου Αιτωλοακαρνανίας... Το πρωινό της Πέμπτης 15 Δεκεμβρίου ξεκίνησα τις επισκέψεις μου σε σχολεία της Αιτωλοακαρνανίας από το Δημοτικό Σχολείο Δοκιμίου. Το Δοκίμι είναι ένα χωριό σε μικρή απόσταση από την πόλη του Αγρινίου κι εκεί η φίλη εκπαιδευτικός Χαρά Μπεκιάρη παρέα με τον εκπαιδευτικό Στάθη Τσέλιο και την εκπαιδευτικό Ασημίνα Σουφρα με υποδέχτηκαν με τους μαθητές της Δ', Ε' και ΣΤ' Δημοτικού στην αίθουσα εκδηλώσεων του σχολείου τους. Δεν άργησα να ανοίξω τη βαλίτσα που μου έστειλε ο Αι Βασίλης από το χωριό του, το Ροβανιέμι, και να παρουσιάσω στα παιδιά έναν έναν τους ήρωες του παραμυθιού. Κάθε φορά που επισκέπτομαι ένα Δημοτικό Σχολείο προσπαθώ με όλη μου την ψυχή να μεταδώσω στα παιδιά όσο πιο δημιουργικά μπορώ τις γνώσεις που απέκτησα από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα  #StoryLogicNet   Story Logic Net , αλλά και από τις μεταπτυχιακές μου σπουδές στη Δημιουργική Γραφή. Επιπλέον, όντας