Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η Δώρα θυμάται το πρώτο της βιβλίο...

Θυμάμαι τη μητέρα μου, να διαβάζει με τις ώρες ένα βιβλίο, έως ότου αποκοιμιόταν στις σελίδες του. Είχε πάντα την αίσθηση ότι μέσα από τα βιβλία γνωρίζουμε τον κόσμο και τους ανθρώπους, αντιλαμβανόμαστε συμπεριφορές και συμβάντα. Την αλήθεια, το ψέμα, την αγάπη, το μίσος.
Το πρώτο βιβλίο που έπεσε στα χέρια μου, ως δώρο γενεθλίων από εκείνη, ήταν στην ηλικία των 6 ετών. Ήταν ο Μάγκας, της Πηνελόπης Δέλτα. Μέσα από τις διασκεδαστικές περιπέτειες του Μάγκα, άρχισα να αντιλαμβάνομαι τον κόσμο των τετράποδων, τον κόσμο των ανθρώπων, γνώρισα στοιχεία της ελληνικής ιστορίας και ταυτόχρονα, διαισθάνθηκα να ξεδιπλώνεται μέσα μου μια δύναμη, έτοιμη να κατατροπώσει κάθε άσχημο στοιχείο της ζωής.
Παρόλο που ο Μάγκας, είναι ένα ευχάριστο, αλλά ταυτόχρονα και σκληρό θα έλεγα παιδικό βιβλίο, ωστόσο καταφέρνει να εμπλουτίσει τη φαντασία και τη σκέψη των παιδιών.
Πλέον, έχω φτάσει στο σημείο να πιστεύω ότι, ένα παιδικό βιβλίο, άσχετα με την ιστορία που πραγματεύεται, αποτελεί τη δίοδο για την ανάπτυξη της σκέψης ενός παιδιού. Ιδίως τα εικονογραφημένα βιβλία με τον συνδυασμό εικόνας και κειμένου είναι δυνατό να ταξιδέψουν τη φαντασία του παιδιού, να το κάνουν να ονειρευτεί, αλλά πρωτίστως να του γεννήσουν ερωτήματα για τα οποία θα πασχίσει σκεπτόμενο, πια, να βρει λύσεις.
Η ανάγνωση ενός παιδικού βιβλίου από την ηλικία των έξι ετών δίνει τη δυνατότητα στο παιδί να μαθαίνει την δύναμη των εικόνων και των λέξεων, ως ένα μέσο έκφρασης και επικοινωνίας με τους ανθρώπους. Ένα παιδικό βιβλίο έχει τη δύναμη να διαμορφώσει το ήθος ενός παιδιού, τον χαρακτήρα και τη συνείδηση του. Η μελέτη ενός παιδικού βιβλίου επιτρέπει στο παιδί να ταυτιστεί με τον ήρωα, να ζήσει στις γραμμές της κάθε σελίδας, που αποτυπώνουν τη ζωή του κεντρικού ήρωα, τους φόβους, τις επιθυμίες και τις συγκρούσεις του, να τις κάνει βίωμα του και τέλος, να σκεφτεί διαφορετικές εκδοχές του ίδιου θέματος και πιθανές λύσεις. Μέσα από αυτή την προοπτική το παιδί καταφέρνει να αποκτήσει τη βάση για την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης.
Η επιλογή ενός παιδικού βιβλίου από τους γονείς χρήζει μεγάλης προσοχής, καθώς ένα παιδικό βιβλίο έχει τη δύναμη να μεταδώσει πολιτισμικές αξίες, να διδάξει με αλληγορικό κυρίως τρόπο και να διαμορφώσει τη σκέψη ενός παιδιού. Το παιδί που βρίσκεται στο αρχικό στάδιο διαμόρφωσης του ψυχικού κυρίως κόσμου, αναζητά μέσα από τις γραμμές ενός βιβλίου τα στοιχεία εκείνα, που θα του δώσουν τις κατευθυντήριες γραμμές για τα πρώτα του βήματα στην κοινωνική του ενσωμάτωση.
Καλό θα ήταν λοιπόν, οι γονείς να επιλέγουν ανάλογα με την ηλικία του παιδιού βιβλία, τα οποία θα βοηθήσουν σε πρώτη φάση το παιδί, να αναπτύξει τις γλωσσικές του ικανότητες και να δημιουργήσει βάσεις πάνω στις οποίες θα στηριχτούν στη συνέχεια η ικανότητα του για ανάγνωση και γενικότερα για μάθηση. Επίσης, θα ήταν καλό να επιλέγουμε βιβλία για τα παιδιά μας, που τα βοηθούν να ανακαλύψουν τον κόσμο των ανθρώπων, τον κόσμο των ζώων, τη λειτουργία της φύσης, τις ανθρώπινες αξίες κ.ο.κ. Στη συνέχεια, και ανάλογα πάντα με την ηλικία του παιδιού και την αντίληψη που το ίδιο έχει διαμορφώσει για τον κόσμο, η βιβλιοθήκη μπορεί να εμπλουτιστεί με βιβλία που θα έχουν πιο διδακτικό χαρακτήρα.
"Καλή σχολική χρονιά σε όλα τα παιδιά και τους γονείς" και μην ξεχνάτε ποτέ τη σπουδαιότητα ενός βιβλίου, τόσο στην ψυχική, όσο και στη νοητική ανάπτυξη ενός ανθρώπου!
                                                                                                Δώρα Λαϊνά 

                                    

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Διαγωνισμός Συγγραφής Παραμυθιού για Μαθητές Δημοτικού

Διαγωνισμός συγγραφής παραμυθιού με θέμα:  Μυθολογία και Μνημεία Αιτωλοακαρνανίας, Μάρτιος 2024 Το Εργαστήριο Καινοτομίας Δημιουργικότητας και Τεχνολογίας στην Εκπαίδευση (ΔΗΚΑΙΤΕ,  https://crinte.nured.uowm.gr/ ) του Τμήματος Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας (ΠΔΜ)  σε συνεργασία με το  Μουσείο Ιστορίας Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αιτωλοακαρνανίας ( http://dipe.ait.sch.gr/educationmuseum/joomla/ )  προκηρύσσουν τον 1 ο Διαγωνισμό Παραμυθιού  για μαθητές της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αιτωλοακαρνανίας  με θέμα:  « Μυθολογία και Μνημεία της Αιτωλοακαρνανίας »  (Αρ. Έγκρισης: Φ.23./12364/05-09-2023.ΔΝΣΗ ΠΕ ΑΙΤΩΛ/ΝΙΑΣ/ΤΜΗΜΑ Ε’). Το παραμύθι μπορεί να διαδραματίζεται στη σύγχρονη εποχή, να υπάρχουν μαγικά/φανταστικά στοιχεία, που οι χαρακτήρες τα αντιλαμβάνονται ως μέρος της πραγματικότητας. Το έργο μπορεί να κατατεθεί με τη μορφή κειμένου ή ψηφιακής αφήγησης . Στον διαγωνισμό δύναται να διακριθούν τρία έργα ανάλογα με τη μορφή. Ως δ...

1η Γιορτή Παραμυθιού στο Μουσείο Ιστορίας Εκπαίδευσης Ιστορίας με την Ελένη Πριοβόλου

1η Γιορτή Παραμυθιού στο Μουσείο Ιστορίας Εκπαίδευσης Ιστορίας με την Ελένη Πριοβόλου «Ό τ ι κ ι α ν σ υ μβ αί νε ι στη ζω ή σο υ, εσ ύ ν α μ έ νε ι ς μ ό νο στη χ α ρ ά σο υ. Ν α χ α μογελ ά ς , ν α τολμ ά ς , ν α δ ί νε ι ς χ ώ ρο στο λε υ κ ό φως κ αι στη δημ ι ο υ ργ ία. Ν α γελ ά ς , ν α ζε ι ς , ν α ονε ι ρε ύ εσ αι. Ν α ζωγρ α φ ί ζε ι ς τον κ ό σμο με το δ ι κ ό σο υ π α ρ α μ ύ θ ι. ΝΑ ΖΩΓΡΑΦΙΖΕΙΣ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΟΠΩΣ ΘΕΛΕΙΣ ΝΑ ΖΗΣΕΙΣ.  Κ ι έ πε ι τ α, ν α σμ ι γε ί ς με τ α π α ρ α μ ύ θ ια των ά λλων κ αι ν α α ντ α μ ώ νετε σε μ ια Γ ι ορτ ή, μ ια Γ ι ορτ ή Π α ρ α μ υ θ ι ο ύ...» Την Κυριακή 2 Ιουνίου το Μουσείο Ιστορίας Εκπαίδευσης Ιστορίας στολίστηκε με τις αφίσες ζωγραφιές των παιδιών του Δημοτικού Σχολείου Αγγελοκάστρου και υποδέχθηκε τους καλεσμένους του, για να τιμήσουν το έργο και την σαραντάχρονη πορεία της συγγραφέως Ελένης Πριοβόλου .        Η κινητικότητα στον αύλειο χώρο του Μουσείου ξεκίνησε από νωρίς. Παρά τη...

Το summer Camp της ΓΕΑ Αγρινίου μέσα από τη γραφή της μαμάς Αριάδνης Δάντε

Πρωινό Τετάρτης, 3 Ιουλίου 2024. Ο δευτερότοκος κατεβαίνει από το αυτοκίνητο της περήφανης Αγρινιώτισσας μάνας, που έχει παρκάρει στο Δημοτικό Στάδιο Αγρινίου "Μιχάλης Κιούσης" και συντροφιά με τη μάνα οδεύουν στο κλειστό γυμναστήριο. Ο νεαρός επίδοξος μπασκετμπολίστας είναι έτοιμος να παρακολουθήσει το 4ημερο Basketball Camp της Γυμναστικής Εταιρείας Αγρινίου, για το οποίο έκανε 300 χιλιόμετρα. Άλλωστε, τον σωστό δάσκαλο τον ακολουθούμε παντού. Κι αυτό το καλοκαιράκι από το να κάθεται ένας έφηβος στο σπίτι, είναι προτιμότερο να βρίσκεται στο γήπεδο και να μαθητεύει πλάι σε ξεχωριστούς προπονητές, για να κερδίζει γνώσεις και εμπειρίες στο αγαπημένο του άθλημα.  Αυτό το τετραήμερο οι προπονητές των αναπτυξιακών τμημάτων της Ελληνικής Ομοσπονδίας Καλαθοσφαίρισης, Ελένη Καλαϊτζάκη (εμπνεύστρια και ιδρύτρια του Γ.Σ. ΑΡΤΕΜΙΣ ΑΧΑΡΝΩΝ) και Γιάννης Ελευθεριάδης μαζί με τον κορυφαίο Skill Development Basketball Coach, Ganon Baker και τον Διδάκτορα Προπονητή Δημήτρη Γαλάνη ήταν έτοιμοι...