Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Μαθαίνω στο παιδί μου τον σεβασμό

     Κατά καιρούς, έχω διαβάσει διάφορα άρθρα που περιλαμβάνουν ή αναφέρουν  συμβουλές εκμάθησης του σεβασμού στα παιδιά μας. Ειλικρινά εύχομαι να βοηθούν τους γονείς, ωστόσο η ταπεινή μου άποψη είναι ότι δεν υπάρχουν κανόνες και συμβουλές που μπορεί και πρέπει να ακολουθήσει ένας γονέας.
     Αυτό διότι, κάθε άνθρωπος που έρχεται σε αυτόν τον κόσμο, φέρει εκ φύσεως μέσα του, βασικές αρχές και αξίες, τις οποίες οι γονείς οφείλουν να αντιληφθούν και να διαπλάσσουν, κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο, ούτως ώστε να παραμείνουν αξίες ή να μετατραπούν σε τέτοιες.
     Φυσικά, δεν αναφέρομαι στις αυτές που ορίζει η κοινωνία, ως ένα κοινωνικό σύνολο συμβίωσης, αλλά πρωτίστως σε εκείνες τις αξίες τις προσωπικές, τις ανθρώπινες, τις εν γένει ηθικές. Αυτού του είδους οι αξίες καθορίζουν το άτομο, και αναφέρονται στην ανθρωπιά την καλοσύνη, την ειλικρίνεια, τον σεβασμό.
     Όταν ένα άτομο έχει γαλουχηθεί με τέτοιο τρόπο από τους γονείς, και το σχολείο, που το καθιστά ικανό να αντιληφθεί τις αξίες που φέρει από τη φύση του, τότε αυτόματα, έχει την απαίτηση από τον ίδιο του τον εαυτό να πράττει και βάσει αυτών των αξιών, ολοκληρώνοντας με αυτόν τον τρόπο τον χαρακτήρα του, βάσει του οποίου προσδιορίζεται μέσα σε ένα κοινωνικό σύνολο.
     Εν ολίγοις, δεν υπάρχουν μαγικοί κανόνες για να μάθει ένα παιδί τον σεβασμό, και την ορθή κατ' εμέ, συμπεριφορά απέναντι σε κάθε έμβιο ή μη ον. Κάθε άνθρωπος φέρει μέσα του, με την γέννησή του, τις βάσεις του χαρακτήρα του. Οι γονείς, ο οικογενειακός περίγυρος, και το σχολείο είναι εκείνοι οι φορείς, που θα καθοδηγήσουν το παιδί, προς την ολοκλήρωση των ορθών αξιών και τη μετάπλαση των μη ορθών χαρακτηριστικών σε αξίες.
     Η καθοδήγηση αυτή, δεν είναι τίποτα περισσότερο από τα πρότυπα που δίνουμε στα παιδιά μας. Για παράδειγμα, όταν θα πετάξω ένα χαρτάκι στον δρόμο, αυτομάτως θα καθοδηγήσω το παιδί μου στο να κάνει το ίδιο, και το σημαντικότερο να το θεωρήσει φυσιολογικό, σωστό. Θα περάσουν πολλά χρόνια έως ότου το παιδί θα είναι σε θέση να κρίνει εάν αυτή η πράξη είναι σωστή ή λάθος, και για ποιο λόγο.
     Οι πρώτες εντυπώσεις έχουν καταγραφεί. Το να εκμαιεύσει από τη σκέψη του, αν αυτό που πράττει είναι σωστό ή λάθος, πρώτα για το ίδιο το παιδί και εν συνεχεία για τους συνανθρώπους του, και το περιβάλλον, θέλει χρόνο, κόπο και την κατάλληλη ηλικία, όπου η κρίση του πλέον θα είναι αναπόφευκτη.
     Οι γονείς οφείλουν να καθοδηγούν το παιδί με αυτού του είδους τα πρότυπα, τα οποία θα χαρίσουν στο παιδί κριτική σκέψη και ελεύθερο θα είναι σε θέση να επιλέξει, ποιες από τις αξίες που φέρει έμφυτα θέλει να προβάλει σε τελικό στάδιο στον χαρακτήρα του και ποιες όχι, και εν τέλει ποιος/α επιθυμεί να είναι βάσει του χαρακτήρα του.
     Προσοχή λοιπόν, όχι τόσο σε συμβουλές και κανόνες, όσο στις μικρές λεπτομέρειες της καθημερινότητάς μας, οι οποίες αποτελούν τα μεγαλύτερα πρότυπα συμπεριφοράς για τα παιδιά μας.
                                                                                                                                            Δώρα Λαϊνά 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Διαγωνισμός Συγγραφής Παραμυθιού για Μαθητές Δημοτικού

Διαγωνισμός συγγραφής παραμυθιού με θέμα:  Μυθολογία και Μνημεία Αιτωλοακαρνανίας, Μάρτιος 2024 Το Εργαστήριο Καινοτομίας Δημιουργικότητας και Τεχνολογίας στην Εκπαίδευση (ΔΗΚΑΙΤΕ,  https://crinte.nured.uowm.gr/ ) του Τμήματος Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας (ΠΔΜ)  σε συνεργασία με το  Μουσείο Ιστορίας Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αιτωλοακαρνανίας ( http://dipe.ait.sch.gr/educationmuseum/joomla/ )  προκηρύσσουν τον 1 ο Διαγωνισμό Παραμυθιού  για μαθητές της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αιτωλοακαρνανίας  με θέμα:  « Μυθολογία και Μνημεία της Αιτωλοακαρνανίας »  (Αρ. Έγκρισης: Φ.23./12364/05-09-2023.ΔΝΣΗ ΠΕ ΑΙΤΩΛ/ΝΙΑΣ/ΤΜΗΜΑ Ε’). Το παραμύθι μπορεί να διαδραματίζεται στη σύγχρονη εποχή, να υπάρχουν μαγικά/φανταστικά στοιχεία, που οι χαρακτήρες τα αντιλαμβάνονται ως μέρος της πραγματικότητας. Το έργο μπορεί να κατατεθεί με τη μορφή κειμένου ή ψηφιακής αφήγησης . Στον διαγωνισμό δύναται να διακριθούν τρία έργα ανάλογα με τη μορφή. Ως δ...

1η Γιορτή Παραμυθιού στο Μουσείο Ιστορίας Εκπαίδευσης Ιστορίας με την Ελένη Πριοβόλου

1η Γιορτή Παραμυθιού στο Μουσείο Ιστορίας Εκπαίδευσης Ιστορίας με την Ελένη Πριοβόλου «Ό τ ι κ ι α ν σ υ μβ αί νε ι στη ζω ή σο υ, εσ ύ ν α μ έ νε ι ς μ ό νο στη χ α ρ ά σο υ. Ν α χ α μογελ ά ς , ν α τολμ ά ς , ν α δ ί νε ι ς χ ώ ρο στο λε υ κ ό φως κ αι στη δημ ι ο υ ργ ία. Ν α γελ ά ς , ν α ζε ι ς , ν α ονε ι ρε ύ εσ αι. Ν α ζωγρ α φ ί ζε ι ς τον κ ό σμο με το δ ι κ ό σο υ π α ρ α μ ύ θ ι. ΝΑ ΖΩΓΡΑΦΙΖΕΙΣ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΟΠΩΣ ΘΕΛΕΙΣ ΝΑ ΖΗΣΕΙΣ.  Κ ι έ πε ι τ α, ν α σμ ι γε ί ς με τ α π α ρ α μ ύ θ ια των ά λλων κ αι ν α α ντ α μ ώ νετε σε μ ια Γ ι ορτ ή, μ ια Γ ι ορτ ή Π α ρ α μ υ θ ι ο ύ...» Την Κυριακή 2 Ιουνίου το Μουσείο Ιστορίας Εκπαίδευσης Ιστορίας στολίστηκε με τις αφίσες ζωγραφιές των παιδιών του Δημοτικού Σχολείου Αγγελοκάστρου και υποδέχθηκε τους καλεσμένους του, για να τιμήσουν το έργο και την σαραντάχρονη πορεία της συγγραφέως Ελένης Πριοβόλου .        Η κινητικότητα στον αύλειο χώρο του Μουσείου ξεκίνησε από νωρίς. Παρά τη...

Το summer Camp της ΓΕΑ Αγρινίου μέσα από τη γραφή της μαμάς Αριάδνης Δάντε

Πρωινό Τετάρτης, 3 Ιουλίου 2024. Ο δευτερότοκος κατεβαίνει από το αυτοκίνητο της περήφανης Αγρινιώτισσας μάνας, που έχει παρκάρει στο Δημοτικό Στάδιο Αγρινίου "Μιχάλης Κιούσης" και συντροφιά με τη μάνα οδεύουν στο κλειστό γυμναστήριο. Ο νεαρός επίδοξος μπασκετμπολίστας είναι έτοιμος να παρακολουθήσει το 4ημερο Basketball Camp της Γυμναστικής Εταιρείας Αγρινίου, για το οποίο έκανε 300 χιλιόμετρα. Άλλωστε, τον σωστό δάσκαλο τον ακολουθούμε παντού. Κι αυτό το καλοκαιράκι από το να κάθεται ένας έφηβος στο σπίτι, είναι προτιμότερο να βρίσκεται στο γήπεδο και να μαθητεύει πλάι σε ξεχωριστούς προπονητές, για να κερδίζει γνώσεις και εμπειρίες στο αγαπημένο του άθλημα.  Αυτό το τετραήμερο οι προπονητές των αναπτυξιακών τμημάτων της Ελληνικής Ομοσπονδίας Καλαθοσφαίρισης, Ελένη Καλαϊτζάκη (εμπνεύστρια και ιδρύτρια του Γ.Σ. ΑΡΤΕΜΙΣ ΑΧΑΡΝΩΝ) και Γιάννης Ελευθεριάδης μαζί με τον κορυφαίο Skill Development Basketball Coach, Ganon Baker και τον Διδάκτορα Προπονητή Δημήτρη Γαλάνη ήταν έτοιμοι...