Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Μαθαίνω στο παιδί μου τον σεβασμό

     Κατά καιρούς, έχω διαβάσει διάφορα άρθρα που περιλαμβάνουν ή αναφέρουν  συμβουλές εκμάθησης του σεβασμού στα παιδιά μας. Ειλικρινά εύχομαι να βοηθούν τους γονείς, ωστόσο η ταπεινή μου άποψη είναι ότι δεν υπάρχουν κανόνες και συμβουλές που μπορεί και πρέπει να ακολουθήσει ένας γονέας.
     Αυτό διότι, κάθε άνθρωπος που έρχεται σε αυτόν τον κόσμο, φέρει εκ φύσεως μέσα του, βασικές αρχές και αξίες, τις οποίες οι γονείς οφείλουν να αντιληφθούν και να διαπλάσσουν, κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο, ούτως ώστε να παραμείνουν αξίες ή να μετατραπούν σε τέτοιες.
     Φυσικά, δεν αναφέρομαι στις αυτές που ορίζει η κοινωνία, ως ένα κοινωνικό σύνολο συμβίωσης, αλλά πρωτίστως σε εκείνες τις αξίες τις προσωπικές, τις ανθρώπινες, τις εν γένει ηθικές. Αυτού του είδους οι αξίες καθορίζουν το άτομο, και αναφέρονται στην ανθρωπιά την καλοσύνη, την ειλικρίνεια, τον σεβασμό.
     Όταν ένα άτομο έχει γαλουχηθεί με τέτοιο τρόπο από τους γονείς, και το σχολείο, που το καθιστά ικανό να αντιληφθεί τις αξίες που φέρει από τη φύση του, τότε αυτόματα, έχει την απαίτηση από τον ίδιο του τον εαυτό να πράττει και βάσει αυτών των αξιών, ολοκληρώνοντας με αυτόν τον τρόπο τον χαρακτήρα του, βάσει του οποίου προσδιορίζεται μέσα σε ένα κοινωνικό σύνολο.
     Εν ολίγοις, δεν υπάρχουν μαγικοί κανόνες για να μάθει ένα παιδί τον σεβασμό, και την ορθή κατ' εμέ, συμπεριφορά απέναντι σε κάθε έμβιο ή μη ον. Κάθε άνθρωπος φέρει μέσα του, με την γέννησή του, τις βάσεις του χαρακτήρα του. Οι γονείς, ο οικογενειακός περίγυρος, και το σχολείο είναι εκείνοι οι φορείς, που θα καθοδηγήσουν το παιδί, προς την ολοκλήρωση των ορθών αξιών και τη μετάπλαση των μη ορθών χαρακτηριστικών σε αξίες.
     Η καθοδήγηση αυτή, δεν είναι τίποτα περισσότερο από τα πρότυπα που δίνουμε στα παιδιά μας. Για παράδειγμα, όταν θα πετάξω ένα χαρτάκι στον δρόμο, αυτομάτως θα καθοδηγήσω το παιδί μου στο να κάνει το ίδιο, και το σημαντικότερο να το θεωρήσει φυσιολογικό, σωστό. Θα περάσουν πολλά χρόνια έως ότου το παιδί θα είναι σε θέση να κρίνει εάν αυτή η πράξη είναι σωστή ή λάθος, και για ποιο λόγο.
     Οι πρώτες εντυπώσεις έχουν καταγραφεί. Το να εκμαιεύσει από τη σκέψη του, αν αυτό που πράττει είναι σωστό ή λάθος, πρώτα για το ίδιο το παιδί και εν συνεχεία για τους συνανθρώπους του, και το περιβάλλον, θέλει χρόνο, κόπο και την κατάλληλη ηλικία, όπου η κρίση του πλέον θα είναι αναπόφευκτη.
     Οι γονείς οφείλουν να καθοδηγούν το παιδί με αυτού του είδους τα πρότυπα, τα οποία θα χαρίσουν στο παιδί κριτική σκέψη και ελεύθερο θα είναι σε θέση να επιλέξει, ποιες από τις αξίες που φέρει έμφυτα θέλει να προβάλει σε τελικό στάδιο στον χαρακτήρα του και ποιες όχι, και εν τέλει ποιος/α επιθυμεί να είναι βάσει του χαρακτήρα του.
     Προσοχή λοιπόν, όχι τόσο σε συμβουλές και κανόνες, όσο στις μικρές λεπτομέρειες της καθημερινότητάς μας, οι οποίες αποτελούν τα μεγαλύτερα πρότυπα συμπεριφοράς για τα παιδιά μας.
                                                                                                                                            Δώρα Λαϊνά 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

2η Γιορτή Παραμυθιού στο Μουσείο Εκπαίδευσης Ιστορίας Αιτωλοακαρνανίας

Δευτέρα, 26 Μαΐου 2025 2η Γιορτή Παραμυθιού Το Σάββατο, 24 Μαΐου 2025, πραγματοποιήθηκε στο Μουσείο Ιστορίας Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αιτωλοακαρνανίας η 2η Γιορτή Παραμυθιού. Οικοδεσπότης της βραδιάς ήταν ο ταλαντούχος μαθητής Χρήστος Σούμπασης. Η Γιορτή περιλάμβανε δύο μέρη: την εκδήλωση ευγνωμοσύνης και απόδοσης τιμής σε έναν γνήσιο παραμυθά, χρονογράφο και ποιητή, τον κύριο Παντελή Φλωρόπουλο και την απονομή των μαθητικών βραβείων του 2ου Διαγωνισμού Συγγραφής παραμυθιού με θέμα τη «Μυθολογία και τα Μνημεία της Αιτωλοακαρνανίας». Το πρώτο μέρος ξεκίνησε με «Ένα τραγούδι για τα παιδιά του πολέμου» από τους μαθητές της Α’ και Β΄ τάξης του Δημοτικού Σχολείου Δοκιμίου, ενώ την παρουσίαση του συγγραφικού έργου του τιμώμενου συγγραφέα ανέλαβαν οι μαθήτριες της Δ’ τάξης, Αγγελική Καρατσώρη, Σπυριδούλα Οικονόμου και Ίριδα Ανδρικοπούλου. Με εμψυχωτές την Αριάδνη Δάντε και τον Θεόδωρο Τσιλίκα, τα μέλη της δημιουργικής ομάδας «Το σεντούκι του παππού» φρόντισαν να μοιράσουν σε παιδ...

Παραμύθι από Ζάχαρη και στο club e-lit της Αριάδνης Δάντε

  Το Αγρίνιο φοράει τα γιορτινά του με ένα Παραμύθι από Ζάχαρη και το σπίτι της διάσημης συγγραφέως θείας Μνήμης "Club e-lit" θα υποδεχθεί παιδιά, γονείς, σπουδαίους Συλλόγους της πόλης και φυσικά τους φίλους των παραμυθιών για να γνωρίσουν δεκάδες ήρωες και να ζήσουν όλοι πολύ πολύ καλύτερα. Και μπορεί καθημερινά να εργαζόμαστε στα καθήκοντά μας, να είμαστε γονείς και προστάτες των οικογενειών μας, να τραβάμε τα δικά μας  ζόρια, αλλά τα Χριστούγεννα είναι μαγικά, ανήκουν σε όλα τα παιδιά και οι επιθυμίες των παιδιών αξίζουν θαύματα. Γι' αυτό, μαγειρεύουμε από καιρό όμορφες δράσεις και ετοιμαζόμαστε να υποδεχθούμε στο σπίτι μας το τριήμερο 21-23 Δεκέμβρη όλους αυτούς που αγαπούν το παραμύθι από Ζάχαρη, μέλι και μαγεία. Οι δράσεις θα ξεκινήσουν το Σάββατο 21/12 με τα αστέρια από το  Κέντρο Διημέρευσης ΗΛΙΑΧΤΙΔΑ  που θα στολίσουν στο σπίτι της θείας Μνήμης το Δέντρο των Ευχών. Στις 16:00 αναμένω τα παιδιά του  21ου Δημοτικού Σχολείου Αγρινίου  για να κατασκευ...

Κοπή πίτας για «Το σεντούκι του παππού» και πρώτο ταξίδι για το 2025 με ανάβαση στον Όλυμπο

Πρώτο σεντούκι του παππού για το 2025 και τα μέλη της ομάδας παρέα με τους νέους τους φίλους συναντήθηκαν το Σάββατο 18 Ιανουαρίου 2025 στο Μουσείο Ιστορίας Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης στο Αγγελόκαστρο για να γευτούν το πρώτο γλυκό της χρονιάς, αλλά και να δημιουργήσουν το πρώτο τους ταξίδι. Η πρόσκληση, όπως πάντα άλλωστε, ανοικτή. Το ραντεβού είχε δοθεί για το απόγευμα, στις 6, το τραπέζι είχε στολιστεί με το εορταστικό τραπεζομάντηλο και πάνω του φιλοξενούνταν οι δύο πεντανόστιμες βασιλόπιτες από τον ντόπιο φούρνο της ΑΡΣΙΝΟΗΣ (Παναγιώτη και Αργυρώς Καρόπουλου): μία για τα παιδιά και μία για τους ενήλικες φίλους της ομάδας. Μικροί και μεγάλοι κάθισαν στα παλιά έδρανα και μαζί με αυτούς, ο Άκης Κομπιουτεράκης και ο Έκτορας Προτζέκτορας παρατάχθηκαν στις θέσεις τους για να προσθέσουν τη δική τους πινελιά στο δημιουργικό απόγευμα. Η συνάντηση ξεκίνησε με το καλωσόρισμα και τις ευχές του Θοδωρή Τσιλίκα και ακολούθησε με την αφήγηση του διηγήματος «Το σεντούκι του παππού» από την Αριάδν...