Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ρίχνοντας μια ματιά στη μεθοδολογία του SLN: 1 ιστορία σε 3 πράξεις

Στον απόηχο του 4ου Εργαστηρίου του ψηφιακού μου σχολείου (#Chipoupolis) αισθάνομαι την ανάγκη να μοιραστώ μαζί σας όλα αυτά που προσπαθώ να πετύχουν οι εθελοντές μαθητές μας (ηλικίας 7-13 ετών) μέσα από την χρήση της πλατφόρμας του προγράμματος StorylogicNet.eu. 
Βασικός στόχος είναι να καταφέρουν τα παιδιά να ενδυναμώσουν τις ικανότητές τους στον πολυγραμματισμό μέσω της συνεργατικής γραφής. Κι έτσι δε θα σκεφτούν μόνο τη δική τους εκδοχή για ένα θέμα, αλλά θα βρουν συντρόφους για να συζητήσουν ένα πρόβλημα, να προσπαθήσουν να το επιλύσουν και να το επικοινωνήσουν με άλλους μέσα από τη δημιουργία μιας ιστορίας. 
Το Story Logic Net υποστηρίζει την ανάπτυξη μιας ιστορίας σε 8 στάδια.


Βλέποντας την εικόνα θα σκεφτεί κανείς: «Αυτή είναι μια σκαλωσιά. Μια ανηφόρα». Η αλήθεια είναι πως όπως και στην πραγματική ζωή, έτσι και στις ιστορίες, οι ήρωες ξεκινούν από κάποιο σημείο και πάντοτε συμβαίνει ένα γεγονός, που τους εμπλέκει σε μια κατάσταση και τελικά τους οδηγεί σε μια "ανάβαση". 
Το StoryLogicNet προσκαλεί τους μαθητές να δημιουργήσουν την ιστορία τους ακολουθώντας τρεις πράξεις. Κάθε πράξη αποδίδεται σε δύο μαθητές οι οποίοι καλούνται να αναλαμβάνουν τους ρόλους του συγγραφέα και του εικονογράφου.

Στην πρώτη πράξη (ACT 1) υπάρχουν τρία στάδια:
1. Έναρξη ιστορίας (Opening): Ο συγγραφέας τοποθετεί τον ήρωα/πρωταγωνιστή σε ένα σκηνικό.
2. Απρόσμενο Συμβάν (Inciting Incident): Συμβαίνει ένα γεγονός και ξεκινά η δράση του ήρωα.
3. Αλλαγή κατεύθυνσης (Twist Point): Ο ήρωας αναγκάζεται να αλλάξει την κατάστασή του και να κάνει κάτι άλλο.

Στη δεύτερη πράξη (ACT 2) υπάρχουν τρία στάδια:
4. Νέος Κόσμος (The New World): O ήρωας ζει σε ένα νέο κόσμο.
5. Μεσαίο Σημείο (Midpoint): O ήρωας βρίσκεται στη μέση της ιστορίας και η ιστορία αλλάζει ξανά κατεύθυνση.
6. Μεσαίο Σημείο (Twist point): Ο ήρωας βρίσκεται αντιμέτωπος με μια άλλη δύσκολη κατάσταση.

Στην τρίτη πράξη (ACT 3) υπάρχουν δύο στάδια:
7. Κλιμάκωση (Climax): O ήρωας αντιμετωπίζει την κατάσταση προσπαθώντας να βρει λύση.
8. Τέλος (The End): O ήρωας επιλύει το πρόβλημα, αλλά μετά από αυτό που θα συμβεί ο ίδιος θα έχει αλλάξει.

Για την καλύτερη άσκησή τους, οι δημιουργοί έχουν στη διάθεσή τους τον μικρό οδηγό "Ας γνωριστούμε καλύτερα με τις ιστορίες", που περιλαμβάνει ασκήσεις δημιουργικής γραφής και σχετικά παραδείγματα, αξιοποιώντας πάντα το χρήσιμο υλικό της εργαλειοθήκης του προγράμματος.

Το Σαββατοκύριακο 5 και 6 Δεκεμβρίου πραγματοποιήθηκε το 3ο και 4ο εργαστήριο. Οι δημιουργοί εντάχθηκαν σε ομάδες και αφού γνώρισαν τις τρεις πράξεις της ιστορίας εκπαιδεύτηκαν στην ψηφιακή εργαλειοθήκη του SLN. Μάλιστα, ορισμένοι δε στάθηκαν στην καταγραφή ιδεών για την ιστορία της ομάδας τους, αλλά ανέπτυξαν ολόκληρες παραμυθοϊστορίες, που ανταμείβουν επάξια την εθελοντική μου προσπάθειά.
Οι ομάδες των παιδιών, που έχουν ως σήμα τους μια από τις εικόνες του χριστουγεννιάτικου παραμυθιού μου με τίτλο "Η Ανάσσα του Πάγου" (Αριάδνη Δάντε, Εκδόσεις Τσιπούπολη) έχουν χαρούμενα ονόματα και πλέον, ξέρω ότι θα αναζητήσω τον Γιώργο και την Ερμιόνη στα "παιχνίδια", την Ευαγγελία, την Άννα Μαρκέλλα και την Μαγδαληνή στα "ξωτικά", τη Θεοδώρα, τον Θάνο και τον Στράτο στους "χιονάνθρωπους", την Ελένη, τον Κρις και την Άννα στους "ταράνδους", την Κάτια Μιχαέλα, την Μάρσια και τη Ζένια στα "έλατα" και τη Σοφία, την Αγγελίνα και την Έλενα στα "hasky". Τα "hasky" βέβαια έχουν και μια ξεχωριστή αρχηγό: την άξια συνεργάτιδα, αλλά και αγαπημένη φίλη, Ελένη Μάντζιου, εκπαιδευτικό εξ Αγρινίου, την οποία και ευχαριστώ για την απεριόριστη εμπιστοσύνη στο έργο και τις ιδέες μου.
Εικονογράφηση: Τάνια Πεχλιβανίδου

Στην πλατφόρμα SLN δίνεται ιδιαίτερη σημασία και στην Αξιολόγηση της ιστορίας.
Έτσι, τα παιδιά μαθαίνουν να εκφράζουν τη γενική τους εντύπωση για μια ιστορία και να την διερευνούν για να διαπιστώσουν εάν περιλαμβάνει βασικά δομικά στοιχεία. Συγκεκριμένα, μελετούν την αναφορά Σκηνικού, των Χαρακτήρων, της ύπαρξης προβλήματος, την αναφορά επίλυσής τους, την πλοκή, την ύπαρξη ρυθμού και του νοήματος. Με αυτόν τον τρόπο οδηγούνται στην καλλιέργεια κριτικής σκέψης.

Για ακόμη μια φορά, ευχαριστώ ΌΛΟΥΣ τους γονείς για την εμπιστοσύνη στο πρόσωπό μου και τους δημιουργούς για τον χρόνο και την απίστευτή τους συμμετοχή.

Σας στέλνω την καληνύχτα μου με το μήνυμα του εργαστηρίου:
"Πολυγραμματιζόμαστε, δημιουργούμε και μαθαίνουμε να επικοινωνούμε σωστά τα μηνύματά μας."

Αριάδνη Δάντε ή αλλιώς η "κυρία Έφη"...

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Διαγωνισμός Συγγραφής Παραμυθιού για Μαθητές Δημοτικού

Διαγωνισμός συγγραφής παραμυθιού με θέμα:  Μυθολογία και Μνημεία Αιτωλοακαρνανίας, Μάρτιος 2024 Το Εργαστήριο Καινοτομίας Δημιουργικότητας και Τεχνολογίας στην Εκπαίδευση (ΔΗΚΑΙΤΕ,  https://crinte.nured.uowm.gr/ ) του Τμήματος Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας (ΠΔΜ)  σε συνεργασία με το  Μουσείο Ιστορίας Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αιτωλοακαρνανίας ( http://dipe.ait.sch.gr/educationmuseum/joomla/ )  προκηρύσσουν τον 1 ο Διαγωνισμό Παραμυθιού  για μαθητές της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αιτωλοακαρνανίας  με θέμα:  « Μυθολογία και Μνημεία της Αιτωλοακαρνανίας »  (Αρ. Έγκρισης: Φ.23./12364/05-09-2023.ΔΝΣΗ ΠΕ ΑΙΤΩΛ/ΝΙΑΣ/ΤΜΗΜΑ Ε’). Το παραμύθι μπορεί να διαδραματίζεται στη σύγχρονη εποχή, να υπάρχουν μαγικά/φανταστικά στοιχεία, που οι χαρακτήρες τα αντιλαμβάνονται ως μέρος της πραγματικότητας. Το έργο μπορεί να κατατεθεί με τη μορφή κειμένου ή ψηφιακής αφήγησης . Στον διαγωνισμό δύναται να διακριθούν τρία έργα ανάλογα με τη μορφή. Ως δ...

1η Γιορτή Παραμυθιού στο Μουσείο Ιστορίας Εκπαίδευσης Ιστορίας με την Ελένη Πριοβόλου

1η Γιορτή Παραμυθιού στο Μουσείο Ιστορίας Εκπαίδευσης Ιστορίας με την Ελένη Πριοβόλου «Ό τ ι κ ι α ν σ υ μβ αί νε ι στη ζω ή σο υ, εσ ύ ν α μ έ νε ι ς μ ό νο στη χ α ρ ά σο υ. Ν α χ α μογελ ά ς , ν α τολμ ά ς , ν α δ ί νε ι ς χ ώ ρο στο λε υ κ ό φως κ αι στη δημ ι ο υ ργ ία. Ν α γελ ά ς , ν α ζε ι ς , ν α ονε ι ρε ύ εσ αι. Ν α ζωγρ α φ ί ζε ι ς τον κ ό σμο με το δ ι κ ό σο υ π α ρ α μ ύ θ ι. ΝΑ ΖΩΓΡΑΦΙΖΕΙΣ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΟΠΩΣ ΘΕΛΕΙΣ ΝΑ ΖΗΣΕΙΣ.  Κ ι έ πε ι τ α, ν α σμ ι γε ί ς με τ α π α ρ α μ ύ θ ια των ά λλων κ αι ν α α ντ α μ ώ νετε σε μ ια Γ ι ορτ ή, μ ια Γ ι ορτ ή Π α ρ α μ υ θ ι ο ύ...» Την Κυριακή 2 Ιουνίου το Μουσείο Ιστορίας Εκπαίδευσης Ιστορίας στολίστηκε με τις αφίσες ζωγραφιές των παιδιών του Δημοτικού Σχολείου Αγγελοκάστρου και υποδέχθηκε τους καλεσμένους του, για να τιμήσουν το έργο και την σαραντάχρονη πορεία της συγγραφέως Ελένης Πριοβόλου .        Η κινητικότητα στον αύλειο χώρο του Μουσείου ξεκίνησε από νωρίς. Παρά τη...

Το summer Camp της ΓΕΑ Αγρινίου μέσα από τη γραφή της μαμάς Αριάδνης Δάντε

Πρωινό Τετάρτης, 3 Ιουλίου 2024. Ο δευτερότοκος κατεβαίνει από το αυτοκίνητο της περήφανης Αγρινιώτισσας μάνας, που έχει παρκάρει στο Δημοτικό Στάδιο Αγρινίου "Μιχάλης Κιούσης" και συντροφιά με τη μάνα οδεύουν στο κλειστό γυμναστήριο. Ο νεαρός επίδοξος μπασκετμπολίστας είναι έτοιμος να παρακολουθήσει το 4ημερο Basketball Camp της Γυμναστικής Εταιρείας Αγρινίου, για το οποίο έκανε 300 χιλιόμετρα. Άλλωστε, τον σωστό δάσκαλο τον ακολουθούμε παντού. Κι αυτό το καλοκαιράκι από το να κάθεται ένας έφηβος στο σπίτι, είναι προτιμότερο να βρίσκεται στο γήπεδο και να μαθητεύει πλάι σε ξεχωριστούς προπονητές, για να κερδίζει γνώσεις και εμπειρίες στο αγαπημένο του άθλημα.  Αυτό το τετραήμερο οι προπονητές των αναπτυξιακών τμημάτων της Ελληνικής Ομοσπονδίας Καλαθοσφαίρισης, Ελένη Καλαϊτζάκη (εμπνεύστρια και ιδρύτρια του Γ.Σ. ΑΡΤΕΜΙΣ ΑΧΑΡΝΩΝ) και Γιάννης Ελευθεριάδης μαζί με τον κορυφαίο Skill Development Basketball Coach, Ganon Baker και τον Διδάκτορα Προπονητή Δημήτρη Γαλάνη ήταν έτοιμοι...