Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ζωγραφίζοντας με τον τρόπο του γεωμέτρη Θανασάκη

Την Παρασκευή 2 Ιουλίου οι μικροί δημιουργοί γνώρισαν τον περίτρανο ζωγράφο Θανασάκη. Ο Θανασάκης είναι ένας ακόμη ξεχωριστός ήρωας της Τσιπούπολης, που έχει ένα υπέροχο ταλέντο: ζωγραφίζει θαυμαστούς κόσμους με γεωμετρικά στοιχεία. 

Στο άκουσμα της τεχνικής του Θανασάκη τα παιδιά παραξενεύτηκαν. 

"Μα είναι πολύ εύκολο!', τους είπα. "Θα ορίσουμε ένα θέμα και θα δείτε πώς μπορούμε να το ζωγραφίσουμε δίχως πινέλο.". Κι επειδή φέτος γιορτάζουμε τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση σκέφτηκα να δημιουργήσουμε σημαίες.

Αρχικά, έβγαλα από το κουτί της Σκέψης τις κάρτες των παιδιών και μικρούς μονόχρωμους σταυρούς με 5 κυβάκια και τα προσκάλεσα να πάρουν θέση στα στρογγυλά τραπεζάκια. Έπειτα, ρώτησα τα παιδιά να μου πουν εάν γνωρίζουν πόσες γραμμές έχει η Ελληνική σημαία και εκείνα απάντησαν 4 ή 5, φέρνοντας στον νου τους είτε τις λευκές, είτε τις μπλε λωρίδες, αλλά όχι το άθροισμά τους. Τότε, τους είπα ότι θα μοιραστώ μαζί τους μια εργασία ενός μεγαλύτερου μαθητή μου για να δούμε πώς ζωγράφισε την Ελληνική σημαία μέσα από ένα πρόγραμμα. 

Εξήγησα στα παιδιά ότι η σημαία ζωγραφίζεται με εντολές και τα κάλεσα να μετρήσουμε τις γραμμές της σημαίας. Έτσι, τα παιδιά παρατηρώντας την εκτέλεση του προγράμματος διαπίστωσαν ότι συνολικά οι γραμμές είναι εννέα: τέσσερις λευκές και πέντε μπλε. Επίσης, εκτός από τις γραμμές παρατήρησαν τον σταυρό και τα τέσσερα μπλε τετράγωνα που κρύβονταν αριστερά και δεξιά τους. Το καλλιτεχνικό βίντεο με τη δημιουργία της σημαίας σε γλώσσα προγραμματισμού Python βοήθησε πολύ τα παιδιά να καταλάβουν την ανάλυση και τη σύνθεση ενός αντικειμένου.

Με τα παιδιά του Ν3 εργαστήκαμε στη δημιουργία μιας σημαίας με έναν μικρό λευκό σταυρό και τέσσερα μπλε τετράγωνα. Η συγκεκριμένη δραστηριότητα προκάλεσε ιδιαίτερο ενδιαφέρον στα παιδιά, γιατί όταν τους έδειξα τον τρόπο, τους φάνηκε πως έκανα μαγικά! Για τη συγκεκριμένη σημαία χρειάστηκε ένα μικρό λευκό τετράγωνο, ένας ξύλινος σταυρός με 5 κυβάκια και ένας μπλε μαρκαδόρος. Το μόνο που έπρεπε να κάνουν οι μικροί δημιουργοί ήταν να ακουμπήσουν τον σταυρό πάνω στο τετράγωνο, να σχεδιάσουν 4 γωνίες κι έπειτα να χρωματίσουν τα τέσσερα λευκά κουτάκια με μπλε χρώμα. Σηκώνοντας τον ξύλινο σταυρό αποκαλύπτονταν ένας λευκός σταυρός και αυτό χάρισε στην αίθουσα Σκέψης πολλά επιφωνήματα ενθουσιασμού! Στη συνέχεια, αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε διάφορες πολύχρωμες γωνίες και προσπαθήσαμε να ζωγραφίσουμε με τον τρόπο του Θανασάκη τους αριθμούς 1821 και 2021. Τα παιδιά ένωσαν 5 πράσινους κύβους στη σειρά και με αυτόν τον τρόπο φιλοτέχνησαν τον αριθμό 1. Στη συνέχεια, έφτιαξαν πορτοκαλί, κίτρινες και μωβ γωνίες και ξεκινήσαμε να παίζουμε ενώνοντας δυο δυο τις γωνίες και παρατηρώντας τα σχήματά τους. Ύστερα, βοήθησα τα παιδιά να συνθέσουν τους αριθμούς 0, 2 και 8 και στο τέλος κολλήσαμε τους αριθμούς σε έναν καμβά δημιουργώντας έτσι την τελική μορφή του έργου του Ν3. 

Όταν έφυγε από την αίθουσα Σκέψης το τρενάκι του Ν3 και κατέφθασε το τρενάκι του Ν4, τα παιδιά ενθουσιάστηκαν με το έργο των μικρότερων παιδιών. Κι επειδή το Ν4 είχε αριθμητικά τους περισσότερους δημιουργούς, αποφάσισα να εστιάσουμε την προσοχή μας λίγο περισσότερο στη σημαία που δημιουργήθηκε από το πρόγραμμα στη γλώσσα Python. Αφού αναλύσαμε τη σημαία του βίντεο, χώρισα τα παιδιά σε δύο ομάδες: στη μπλε και στη λευκή ομάδα. Τα μέλη της μπλε ομάδας έφτιαξαν γραμμές με 5 και 6 κύβους και τα μέλη της λευκής ομάδας έφτιαξαν αντίστοιχες λευκές γραμμές. Στο τέλος ζήτησα από την μπλε ομάδα να δημιουργήσει 4 μικρά μπλε τετράγωνα με 4 κυβάκια, ενώ από τη λευκή ομάδα ζήτησα να δημιουργήσουν μια γραμμή με 3 κύβους και 3 μικρές γραμμές με 2 κυβάκια. Για τον ιστό αρκεστήκαμε σε 4 γραμμές των πέντε κύβων, τις οποίες και ενώσαμε, ώστε να εξασκηθούμε στις πράξεις: 5+5+5+5=20. Στις ακόλουθες εικόνες φαίνονται τα έργα των τριών τμημάτων.

 

Με το Ν5 δημιουργήσαμε μικρούς κόκκινους σταυρούς. Στη συνέχεια, αξιοποιήσαμε τον λευκό καμβά και κόκκινα ευθύγραμμα ξυλάκια και κατασκευάσαμε τη σημαία της Θεσσαλομαγνησίας του Άνθιμου Γαζή. Η σημαία αυτή φέρει έναν μεγάλο κόκκινο σταυρό (σαν άξονα) και τέσσερις κόκκινους μικρότερους στα τεταρτημόριά του. 

Όλα τα έργα τοποθετήθηκαν σε καβαλέτα και αποτέλεσαν διακοσμητικούς πίνακες για τις γιορτές λήξης των τμημάτων των σταθμών που ήταν αφιερωμένες στον εορτασμό των 200 χρόνων της Ελληνικής Επανάστασης.

Με τον τρόπο αυτό, όλα τα παιδιά γνώρισαν τον τρόπο δημιουργίας του γεωμέτρη Θανασάκη και ζωγράφισαν και αυτά με τον τρόπο του αγαπημένου μου κοκορίκου. 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Διαγωνισμός Συγγραφής Παραμυθιού για Μαθητές Δημοτικού

Διαγωνισμός συγγραφής παραμυθιού με θέμα:  Μυθολογία και Μνημεία Αιτωλοακαρνανίας, Μάρτιος 2024 Το Εργαστήριο Καινοτομίας Δημιουργικότητας και Τεχνολογίας στην Εκπαίδευση (ΔΗΚΑΙΤΕ,  https://crinte.nured.uowm.gr/ ) του Τμήματος Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας (ΠΔΜ)  σε συνεργασία με το  Μουσείο Ιστορίας Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αιτωλοακαρνανίας ( http://dipe.ait.sch.gr/educationmuseum/joomla/ )  προκηρύσσουν τον 1 ο Διαγωνισμό Παραμυθιού  για μαθητές της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αιτωλοακαρνανίας  με θέμα:  « Μυθολογία και Μνημεία της Αιτωλοακαρνανίας »  (Αρ. Έγκρισης: Φ.23./12364/05-09-2023.ΔΝΣΗ ΠΕ ΑΙΤΩΛ/ΝΙΑΣ/ΤΜΗΜΑ Ε’). Το παραμύθι μπορεί να διαδραματίζεται στη σύγχρονη εποχή, να υπάρχουν μαγικά/φανταστικά στοιχεία, που οι χαρακτήρες τα αντιλαμβάνονται ως μέρος της πραγματικότητας. Το έργο μπορεί να κατατεθεί με τη μορφή κειμένου ή ψηφιακής αφήγησης . Στον διαγωνισμό δύναται να διακριθούν τρία έργα ανάλογα με τη μορφή. Ως διάκριση ορίζεται το βραβείο, ο έπαινος και η

«Εργαστήριο Σκέψης»: Ένα Παραμυθένιο Περιβάλλον Δημιουργικής Μάθησης

 Το παρόν άρθρο αποτελεί τη συμμετοχή στα Education Leaders Awards 2023 για την  Ενότητα: Εκπαίδευση - Τηλεκπαίδευση  και την  Κατηγορία: 1.1 Καινοτομία στη Διδασκαλία 1. Τίτλος υποψηφιότητας «Εργαστήριο Σκέψης»: Ένα Παραμυθένιο Περιβάλλον Δημιουργικής Μάθησης 2. Συμμετέχουσα εκπαιδευτική εταιρεία / οργανισμός / φορέας κλπ. Γ' Βρεφονηπιακός Σταθμός Αθηνών Γενικού Επιτελείου Στρατού / Υπουργείο Εθνικής Άμυνας (Γ΄ ΒΝΣΑ ΥΠΕΘΑ/ΓΕΣ) 3. Είστε δημόσιος εκπαιδευτικός φορέας; Ναι 4. Εκπαιδευτική βαθμίδα / δραστηριότητα Παιδικός Σταθμός / Νηπιαγωγείο 5. Δημιουργοί / Συντελεστές Δημιουργός - Ερευνήτρια: Ευτυχία Σαμαρτζοπάνου ✓ Μηχανικός Πληροφορικής στο Κέντρο Ελέγχου Υλικών του Γενικού Επιτελείου Στρατού ✓ Συγγραφέας Παιδικής Λογοτεχνίας ✓ Msc στην Ασφάλεια Πληροφοριακών και Επικοινωνιακών Συστημάτων ✓ Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στις Επιστήμες της Αγωγής "Δημιουργική Γραφή στην Εκπαίδευση" ✓ Υποψήφια Διδάκτωρ στη Διδακτική της Πληροφορικής ✓ Μέλος του Εργαστηρίου Δημιουργικότητας Καινοτο

Η Αριάδνη Δάντε και το 23ο Νηπιαγωγείο Αγρινίου «Μαζί για ένα Καλύτερο Διαδίκτυο»

  Με αφορμή τον εορτασμό της Ημέρας Ασφαλούς Διαδικτύου ( Safer Internet Day 2024), τη Δευτέρα 12 Φεβρουαρίου η Διεύθυνση και το Διδακτικό Προσωπικό του 23 ου Νηπιαγωγείου Αγρινίου προσκάλεσαν τη συγγραφέα και Μηχανικό Πληροφορικής Αριάδνη Δάντε (συγγραφικό ψευδώνυμο της Ευτυχίας Σαμαρτζοπάνου) για να συνεργαστούν « Μαζί για ένα Καλύτερο Διαδίκτυο ». Η Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου διοργανώνεται κάθε χρόνο από το Πανευρωπαϊκό Δίκτυο Εθνικών Κέντρων Ενημέρωσης και Επαγρύπνησης INSAFE ( https://www.betterinternetforkids.eu ), με στόχο την προώθηση της ασφαλέστερης και πιο υπεύθυνης χρήσης των OnLine τεχνολογιών και των κινητών τηλεφώνων, ιδίως μεταξύ των παιδιών και των νέων σε όλο τον κόσμο. Η Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου εορτάστηκε σε περισσότερες από 180 χώρες στον κόσμο. Την ευθύνη οργάνωσης στη χώρα μας έχει το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου του ΙΤΕ . Στον αρχικό χαιρετισμό της η συγγραφέας Αριάδνη Δάντε, που μεταξύ των σπουδών της είναι και κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος