Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ο θαυμαστός αγρόκηπος του Θανασάκη

Καλεσμένοι της Τρίτης 13 Ιουλίου στον Γ' Βρεφονηπιακό Σταθμό Αθηνών ήταν η Φιόνα, ο Θανασάκης και ο θαυμαστός κήπος του με τα πανέμορφα μοτίβα. Οι ήρωες τακτοποιήθηκαν από νωρίς στα πίσω καθίσματα του αυτοκινήτου μου και καμάρωναν τα 110 τετράγωνα του θαυμαστού κήπου του Γεωμέτρη κόκορα, ανυπομονώντας να δουν και τις εντυπώσεις των παιδιών.

Η έμπνευση για τη δημιουργία ενός αγρόκηπου ήρθε για να καλύψει τις ανάγκες της μεταπτυχιακής μου διατριβής στη μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών "Δημιουργική Γραφή στην Εκπαίδευση" με τίτλο "Τα μοτίβα της Φιόνας: Όταν η ψηφιακή αφήγηση γίνεται αφορμή για τη δημιουργική μάθηση της Γεωμετρίας και της Αλγοριθμικής στο Νηπιαγωγείο". Περιλαμβάνει 110 τετράγωνα με μοτίβα και διαδρομές, που προσφέρουν σε κάθε εκπαιδευτικό της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης απεριόριστες δυνατότητες για να καλύψει οποιοδήποτε διδακτικό στόχο επιθυμεί μέσα από το παιχνίδι, ανάλογα βέβαια με τη φαντασία του. Φυσικά, προσφέρει και στα παιδιά πολύ περισσότερες ιδέες για δημιουργικό παιχνίδι.

Ωστόσο, ο θαυμαστός κήπος του Θανασάκη σε μορφή μακέτας υλοποιήθηκε για χάρη των παιδιών του Εργαστηρίου Σκέψης. Ο αγρόκηπος είναι στην ουσία ένας πλούσιος σε γεωμετρικά μοτίβα και σχήματα λαβύρινθος χωρισμένος σε πέντε περιοχές. Μέσα του περιλαμβάνονται γωνίες, τρίγωνα, τετράγωνα, δέντρα, ένα τούνελ, ένα υδραγωγείο, ένα ποτάμι, ένα καράβι, σημεία, γραμμές, λουλούδια από κουμπιά, μονοπάτια με μικρά και μεγάλα πετραδάκια, πολύχρωμοι κύβοι, τρισδιάστατα τρίγωνα, μικρά, μεγάλα και μεσαία φιαλίδια, σπιτάκια, αλλά και μεγάλα κτίρια, δρόμοι, τοίχοι και γέφυρες. Στόχος του είναι να αποδείξει στα παιδιά την τέχνη της "γεωμετρικής" ζωγραφικής του λεπτουργού Θανασάκη. 

Η μακέτα με τον αγρόκηπο του Θανασάκη προκάλεσε μεγάλη εντύπωση στα παιδιά όλων των τμημάτων. Αφιερώσαμε αρκετή ώρα για να παρατηρήσουμε τα στοιχεία της μακέτας και όταν ζήτησα από τα παιδιά να μου πουν τι βλέπουν ακούστηκαν στο Εργαστήρι μας λέξεις και έννοιες από το δίμηνο ταξίδι μας: γραμμές, σημεία, κύβοι, γέφυρες, μοτίβα! 
Ύστερα, ζήτησα από τα παιδιά να διαλέξουν κάτι από τη μακέτα και να το δημιουργήσουμε. Τα παιδιά του Ν3 αποφάσισαν να δημιουργήσουν λουλούδια με κουμπιά και αυτοκόλλητα με μονόχρωμους κύκλους, ενώ για γύρη πρόσθεσαν καρδούλες ή αστεράκια από τα φιαλίδια της μάγισσας. 
Το μοναδικό σημείο της διαδικασίας στο οποίο έδωσα ιδιαίτερη έμφαση ήταν ο τρόπος με τον οποίο κρατάμε το κουμπί και κολλάμε τα αυτοκόλλητα με τους κύκλους. Σε εκείνο το σημείο ανέφερα στα παιδιά ότι θα τους δείξω τον αλγόριθμο.
Συγκεκριμένα, ακολουθήσαμε τέσσερα βήματα:
1. Κρατήσαμε το κουμπί με τον αντίχειρα και τον δείκτη του δεξιού χεριού.
2. Πήραμε έναν κύκλο και τον κολλήσαμε στο κουμπί.
3. Περιστρέψαμε το κουμπί προς τα δεξιά, τόσο όσο να μπορεί να κολλήσει ο επόμενος κύκλος στο πλάι του.
4. Επαναλάβαμε τα βήματα 2 και 3 μέχρι να συμπληρωθεί η μορφή ενός ολοκληρωμένου λουλουδιού. 

 

 

 
Τα παιδιά του Ν4 θαύμασαν τη μηλιά της μακέτας και τα κουμπιά και συζητήσαμε το ενδεχόμενο δημιουργίας ενός βιβλίου με αντίστοιχη θεματολογία. Μελετήσαμε τα εξωτερικά χαρακτηριστικά ενός βιβλίου και διαπιστώσαμε ότι χρειαζόμαστε σελίδες για το εξώφυλλο, το οπισθόφυλλο και το περιεχόμενό του. Τελικά, με τα παιδιά του Ν4 εργαστήκαμε με τον αλγόριθμο κατασκευής των σελίδων του βιβλίου μας. Συγκεκριμένα, πήραμε έξι πόλυχρωμα αφρώδη φύλλα, δύο χάρακες 30 εκατοστών και ένα κοπίδι και ακολουθήσαμε τα εξής βήματα:
1. Κόψαμε ένα φύλλο σε διαστάσεις 14x12. 
2. Πήραμε ένα ακόμη φύλλο και ακουμπήσαμε το πρώτο φύλλο πάνω του και κόψαμε στις ίδιες διαστάσεις.
3. Επαναλάβαμε 3 φορές το βήμα 2.  
Ύστερα, τα παιδιά έδωσαν ιδέες για τον τίτλο και τελικά δημιουργήσαμε το εξώφυλλο με τους ήρωες χρησιμοποιώντας τα υλικά του Εργαστηρίου Σκέψης.
Τα παιδιά του Ν5 επέλεξαν να φτιάξουν κι εκείνα μοτίβα με λουλούδια χρησιμοποιώντας όμως και έναν πράσινο κορμό. 
Τελικά, ο αγρόκηπος του Θανασάκη αγαπήθηκε πολύ από τα παιδιά. Σε κάθε ευκαιρία, οι μικροί δημιουργοί τον επισκέπτονταν για να φυσήξουν τους έλικες των δύο ξύλινων ρομπότ, να πειράξουν τα αμαξάκια, αλλά και να σηκώσουν στα χεράκια τους τα αποσπώμενα αντικείμενα. 
Όσο για τη Φιόνα και τον Θανασάκη; Αυτοί χαμογελούσαν και καμάρωναν με την εισηγήτρια του Εργαστηρίου, που σκέφτονταν πως τελικά άξιζαν οι πολλές, μα πάρα πολλές ώρες εργασίας για τη δημιουργία του.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

"Ο γίγαντας του δάσους" της Αριάδνης Δάντε παρουσιάστηκε στη Λευκή Χώρα και ζήσαμε εκεί καλά και κάθε μέρα που σκεφτόμαστε το παραμύθι ακόμα καλύτερα!

Τι γύρευαν άραγε το απόγευμα του Σαββάτου 3 Οκτώβρη ένας νάνος-γίγαντας, ένας παπαγάλος, δυο ξυλοκόποι, πολλά παιδιά, πλήθος ζωάκια, 45 κάρτες αφήγησης, δεκάδες κάρτες δημιουργικής γραφής, μολύβια και αμέτρητα χαμόγελα στον Πολυχώρο του Emileon; Μα είχαν ραντεβού για να ζωντανέψουν το παραμύθι του Γίγαντα του Δάσους της Αριάδνης Δάντε που κυκλοφόρησε την περασμένη Δευτέρα από τις Εκδόσεις Τσιπούπολη και ήρθε να μοιράσει απλόχερα την αγάπη για το περιβάλλον και τα παιδιά σε όλους του τους αναγνώστες και να τους διδάξει με ευφάνταστο τρόπο μικρά μυστικά της αφηγηματολογίας. Το παραμυθένιο απόγευμα ξεκίνησε με την εμφάνιση της μικρής Ευαγγελίας Σούμπαση, μαθήτριας της Γ' Δημοτικού του 17ου Δημοτικού Σχολείου, η οποία είχε τον ρόλο της κεντρικής παρουσιάστριας της εκδήλωσης. Η μικρή Ευαγγελία, πέρα από το αφηγηματικό της ταλέντο ξεδίπλωσε και το θεατρικό της χάρισμα, μιας και χάρισε στο κοινό έναν απίστευτο μονόλογο-διάλογο με τον πρωταγωνιστή Σπύρο, τον φανταστικό παπαγάλο του παραμυθ

Η πρώτη μου επίσκεψη στον Παράδεισο!

Το Εργαστήρι Σκέψης αποτελεί μια σειρά εργαστηρίων για παιδιά προσχολικής ηλικίας με στόχο τη δημιουργική μάθηση γεωμετρικών εννοιών, την εξοικείωση με την αλγοριθμική, την καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας και τη δημιουργική γραφή έχοντας ως βασικά εργαλεία την ψηφιακή αφήγηση και την παιχνιδοποίηση. Το Εργαστήρι δημιουργήθηκε με αφορμή την έρευνά μου στη Διδακτική της Πληροφορικής, στα πλαίσια των διδακτορικών μου σπουδών και την έμπνευση που μου δόθηκε από τα "μεγάλα μωρά" του Γ Βρεφονηπιακού Σταθμού Αθηνών και πραγματοποιείται σε τρία τμήματα του σταθμού. Στο εγχείρημα αυτό δεν μπορώ να μην αναφερθώ στην πολύτιμη υποστήριξη του προσωπικού και της διευθύντριας του Γ ΒΝΣΑ, αλλά και στην ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Το Εργαστήρι Σκέψης και η γνωριμία μου με τα παιδιά ξεκίνησε με το παραμύθι του Γίγαντα του Δάσους. Στην πρώτη μου επίσκεψή στο σταθμό είχαν έρθει μαζί μου οι πέντε κούκλες του παραμυθιού, που κυριολεκτικά μπήκαν στις καρδιές των παιδιών. Τα παιδιά γνώρισαν

Η κυρία Άνοιξη και τα νηπιαγωγάκια της Αντωνίτσας

"Λοιπόν, παιδάκια ας ξεκινήσουμε το μάθημά μας με το τραγουδάκι της κυρίας Άνοιξης", είπε η κυρία Αντωνία Στελιανού του 23ου Νηπιαγωγείου Αγρινίου την περασμένη Παρασκευή στους μαθητές της και πάτησε το play από το βιντεάκι.  Ποιος να το περίμενε όμως ότι θα παγώσει η οθόνη και το σύστημα θα "πετάξει" την κυρία  Αντωνία έξω από την τάξη! Η κυρία Αντωνία συνδέθηκε ξανά στην πλατφόρμα για να συνεχίσει το διαδικτυακό μάθημα με τα νηπιαγωγάκια της και προσπάθησε ξανά να βάλει το τραγουδάκι της κυρίας Άνοιξης. 26 Μάρτη βλέπετε! Μπήκε η Άνοιξη για τα καλά και πρέπει να την προϋπαντήσουμε και να της τραγούδησουμε με τα παιδιά! Μάταια όμως. Η κυρία Αντωνία ήταν απογοητευμένη. Εκείνη τη στιγμή χτύπησε το τηλέφωνό της. Κι ενώ είχε μάθημα, το τηλέφωνό της επέμενε να χτυπά! Τότε, το σήκωσε και προσπάθησε να καταλάβει ποια είναι στην άλλη γραμμή... Χωρίς να καταλαβαίνει πολλά, μια άγνωστη φωνή συνδέθηκε στη διαδικτυακή τάξη και εμφανίστηκε ένα άδειο παράθυρο με το όνομα "Αρ