"Ο Απόστολος στην Πυθωνία" - Εικονογράφηση Pixel Art
Γυρίζω το ρολόι ένα χρόνο πίσω και σταματώ στο χειμωνιάτικο απόγευμα του Γενάρη (2015) που γνώρισα τον Απόστολο. Σκοπός της συνάντησης ήταν ένα πρόγραμμα με "Python lists". Όμως πριν από τις λίστες, έπρεπε να καταλάβω τι ακριβώς γνώριζε ο νεαρός συνομιλητής μου κι αποφάσισα να ξεκινήσω από τα βασικά : τις μεταβλητές.
Πριν αρχίσω τη συζήτηση, παρατήρησα τα βραβεία του παιδιού από τις συμμετοχές του σε θεατρικές ομάδες. Αυτό λοιπόν ήταν το "trigger" κι ένιωσα ότι έπρεπε να προσαρμόσω τον προγραμματισμό στον αγαπημένο τομέα του παιδιού.
Χρησιμοποιώντας τη φαντασία μου και τα ποτήρια του γραφείου άρχισα να "στριμώχνω" μέσα στα διαφορετικά μεγέθη τους ακέραιους και τους πραγματικούς αριθμούς κι ύστερα συνέχισα με τους χαρακτήρες, τις συμβολοσειρές και τις λογικές απαντήσεις...
Και κάπως έτσι ξεκίνησε το ταξίδι μου στην Πυθωνία. Ο Απόστολος ήταν η αφορμή να σχεδιάσω το εκπαιδευτικό μου πρόγραμμα “Ο Απόστολος και η Πυθωνία”, με σκοπό να εξοικειώσω μικρούς μαθητές σε βασικές αρχές προγραμματισμού μέσα από το θεατρικό παιχνίδι. Η βαθιά μου αγάπη για τη λογοτεχνία και τα μαθηματικά σε συνδυασμό με την ανάμιξη απλών στοιχείων που γνωρίζει ένα παιδί με οδήγησαν στη συγγραφή έξι μικρών ιστοριών.
Λίγα λόγια για το εκπαιδευτικό πρόγραμμα
Σύμφωνα με το εκπαιδευτικό πρόγραμμα, η θεία Μνήμη είναι συγγραφέας. Κι όπως κάθε συγγραφέας, γράφει τις πολύτιμες σκέψεις της στα χαρτιά της ή όπως αλλιώς τα αποκαλεί: τα αντικείμενά της. Πάνω στα χαρτιά της έχει γράψει αριθμούς, γράμματα, λέξεις και λογικές απαντήσεις.
Όμως η θεία Μνήμη χάνει τα αντικείμενά της και ο ανιψιός της, ο Απόστολος, γίνεται εξερευνητής ψάχνοντάς τα στη ζούγκλα της Πυθωνίας. Στο χέρι του κρατά πέντε μαγικά κουβαδάκια που θα τον βοηθήσουν να βρει τα αντικείμενα της θείας του. Στο δρόμο του συναντά ένα λιοντάρι, μια καμηλοπάρδαλη, μια μαϊμού, μια ζέβρα και έναν πύθωνα. Ο Απόστολος εμπιστεύεται τα ζώα και αυτά τον βοηθούν να βρει τους χαμένους θησαυρούς της θείας Μνήμης.
Σε ποιον απευθύνεται;
Το πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας (4-10 ετών).
Απαιτείται ειδικός εξοπλισμός;
Για την παρουσίαση του προγράμματος απαιτείται μια αίθουσα πολλαπλών χρήσεων, ένας προβολέας, ηχητική κάλυψη και άφθονη φαντασία.
Στόχοι
Μέσα από έξι μικρές ιστορίες, τα παιδιά μαθαίνουν να διακρίνουν και να κατατάσσουν τους αριθμούς, τις λέξεις, τα γράμματα και τις λογικές ερωτήσεις.
Για κάθε ιστορία πραγματοποιείται μια σειρά ερωτήσεων ώστε κάθε παιδί να κατανοήσει το κάθε αντικείμενο, τις έννοιες της πρόσθεσης και της αφαίρεσης αντικειμένων και την ταξινόμηση στοιχείων.
Αφού κατηγοριοποιηθούν τα αντικείμενα γίνεται η συσχέτιση τους με τον ορισμό των μεταβλητών στον προγραμματισμό.
Πέραν της μαθηματικής αξίας και της προσέγγισης σε βασικές αρχές προγραμματισμού, το εκπαιδευτικό πρόγραμμα αναδεικνύει την πολύτιμη αξία του γραπτού λόγου και τη σημασία της ομαδικής προσπάθειας για την επίτευξη ενός στόχου.
Η θεία Μνήμη παραπέμπει στη μνήμη μας, που χρειάζεται διαρκώς εξάσκηση, αλλά και στη μνήμη του ηλεκτρονικού υπολογιστή. Τα κουβαδάκια έχουν εξίσου συμβολικό χαρακτήρα.
Συνοδευτικό υλικό
Οι μικρές ιστορίες και οι συμβουλές για τον τρόπο εργασίας του συγκεκριμένου προγράμματος ενσωματώθηκαν στο παιδικό βιβλίο “Ψάχνοντας στην Πυθωνία” (Αριάδνη Δάντε, Εικονογράφηση : Pixel Art, ISBN : 978-618-82037-0-9, Εκδόσεις Τσιπούπολη, email : chipoupolis @ gmail.com).
Στο συγκεκριμένο βιβλίο περιλαμβάνονται εβδομήντα (70) ερωτήσεις, επτά (7) εικονογραφημένες ασκήσεις, καθώς και μια εργασία χειροτεχνίας.
Η εικονογράφηση περιλαμβάνει κρυμμένες πληροφορίες και η παρατήρηση των εικόνων αποτελεί από μόνη της πρόκληση για μάθηση.
Το παιδικό βιβλίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί εξίσου από γονείς, νηπιαγωγούς, δασκάλους, πληροφορικούς, θεατρολόγους, αλλά και λογοθεραπευτές.
Και μετά το εκπαιδευτικό πρόγραμμα, τί;
Το συγκεκριμένο έργο μπορεί να αποτελέσει αντικείμενο θεατρικής παράστασης από ένα ολόκληρο τμήμα μαθητών, όπου επτά μαθητές θα αναλάβουν τους ρόλους της θείας Μνήμης, του Απόστολου και των πέντε ζώων και οι υπόλοιποι συμμαθητές θα παριστάνουν αριθμούς συμβολοσειρές, χαρακτήρες ή λογικές απαντήσεις.
Το 2015 ταξίδεψαν στη ζούγκλα της Πυθωνίας περισσότεροι από 1500 μαθητές, δεκάδες γονείς και εκπαιδευτικοί.
Όλες οι παρουσιάσεις πραγματοποιήθηκαν Σαββατοκύριακα ή κατά τις ημέρες της κανονικής μου αδείας.
Για τη διοργάνωση ενός καινούριου ταξιδιού μπορείτε να επικοινωνείτε μαζί μου στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο ariadnidante @ gmail . com (χωρίς κενά) ή στη σελίδα μου στο κοινωνικό δίκτυο Facebook.
Μηχανικός Πληροφορικής – Συγγραφέας
M.s.c Ασφάλεια Πληροφοριακών και Επικοινωνιακών Συστημάτων
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου